Forfatter Emne: Kølesystem igen igen  (Læst 74950 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads-kaa

  • Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #330 Dato: 19. Oktober 2007 kl: 19:36:34 »
Har du målt spændingen på dit forbrugsbatteri? Når I kobler forbrugsbatteriet til er det så kun batteriet, eller er det hele forbrugskredsløbet? Hvis det er hele forbrugskredsløbet, så er det et spørgsmål om at afmontere batteriet, og så måle modstand med dit multimeter. Umiddelbart skal den ligge forholdsvist højt, jeg vil gætte på over 1000/1k ohm! Hvis modstanden ligger meget tæt på 0 så er det et spørgsmål om at gå hele din forbrugskreds efter. Pil en del af og mål igen, fortsæt til med at pille dele af til modstanden pludselig stiger, så har du fundet synderen (jeg håber ikke det er din kaffemaskine :wink: )! Hvis du til sidst ender med at have alt pillet fra, og stadig har meget lav modstand, så har du et problem i dit ledningsnet! Uden at kende dit forbrugskredsløb vi jeg tror at det letteste i så fald vil være at rive alt det gamle ud, og start på en frisk! Så kommer du jo også til at kende dit system!

/Mads

PS.: hvis modstanden er tæt på 0 så burde der være en sikring der er sprunget, men man ved jo ikke om der er lavet en montage uden sikringer!!!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #331 Dato: 19. Oktober 2007 kl: 22:51:24 »
Det lyder rigtigt, Mads. Men burde forbrugsbatteriet så ikke kortslutte med et smæld ?
Alt efter opbygningen må synderen kunne findes. Start omkring relæet til ladestrøm på førnævnte batteri.
Hvad går der lige galt der ? En renovering hos en autoelektriker jeg har kendt i snart mange år beløb sig til en go` tusindkrone for en ny diodebro og afrensning. Kulholderen havde jeg lige udskiftet.
(Det var godtnok en Transit diesel )
Men tilbage til sagens kerne: Hvis det hele fungerer indtil det famøse relæ kobler ind, og forbrugsbatteriet ikke er fladet totalt af p.gr.a. kortslutning, er det nok sandsynligt, at der er et eller andet der kortslutter, eller mister forbindelsen der.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #332 Dato: 22. Oktober 2007 kl: 14:01:24 »
Jeg holder fri idag fordi jeg sku til jobsamtale men den blev udskudt til torsdag  :evil:

Nå, men så kan jeg jo lege med bil!  :D

Og...  der er fremskridt! Generator ser ud til (!) at virke, så nu gælder det fejlsøgning/renovering af hele systemet med forbrugsbatteri!

Nå, jeg kørte 5km, og temperaturmåler var kun lige listet over sit absolutte nulpunkt. Hjemme igen lod jeg motoren køre lidt, og så klatrede den stille og roligt op. Nu gik jeg så igang med udluftsproceduren.

Et koben holdt gaspedalen. Beholderen var fyldt. Jeg kunne faktisk ikke få låget af, uden at det væltede ud, og da jeg løsnede udluftbolten, kom der vand og luft ud i rå mængder. Temperaturmåleren var nu på vej over mod højre. Jeg satte omdrejningstallet lidt ned (jeg har ikke omdrejningsmåler, så det er på gefühl) og nu var udluftskruen helt stille!? Der kom hverken vand eller luft. Samtidig kravlede temperaturmåleren endnu længere mod højre, og jeg turde ikke andet end at slukke.

Nu venter jeg lige en kop kaffes tid, så det får tid til at køle ned, og så prøver jeg igen.

Men jeg må indrømme at jeg er urolig....
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #333 Dato: 22. Oktober 2007 kl: 14:21:01 »
Nej. Det har tidligere været oppe her i tråden (spørg mig ikke hvor, jeg tabte overblikket omkring side 2  :lol:  )
...og der blev det sagt at den ikke var nødvendig. Noget med at vedkommende havde kortsluttet den bare for at se om den virkede.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Mads-kaa

  • Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #334 Dato: 22. Oktober 2007 kl: 15:10:45 »
Jeg mener jeg har skrevet det i ABC'en også, altid udluft med kold motor! Teoretisk fylder vandet mindre når det er koldt = mere vand i systemet! Desuden brænder man ikke nalderne når man skruer på udluftningsskruen! Jeg ved ikke hvordan det er på en diesel, men på en benzin kan man "override" termostaten, så man kører vand igennem hele systemet hele tiden. Det må også findes på en diesel!?!?

/Mads

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #335 Dato: 22. Oktober 2007 kl: 15:14:12 »
nej den mulighed findes ikke på en diesel, så derfor skal den være varm når man gør det(med brændte fingre til følge)
Mvh. Casper

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #336 Dato: 22. Oktober 2007 kl: 15:15:12 »
Min fejl så  :D   Jeg tror jeg har fået det med at motoren skal være varm ind i hovedet, fordi det er blevet beskrevet at man skal køre en tur først. Nå, nu får den lov at køle, og så prøver jeg da bare igen!
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #337 Dato: 22. Oktober 2007 kl: 15:16:56 »
læs lige ovenstående først :-)
Mvh. Casper

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #338 Dato: 22. Oktober 2007 kl: 15:21:07 »
Hehe...  ja, vi faldt lige over hinanden der.
 :lol:

Nå, men jeg har lige prøvet igen, for 10minutter siden. Den bliver stadig for varm, og der kommer stadig ikke luft eller vand ud ved skruen. Beholderen er fyldt og det løber ud når jeg skruer på låget. Fronten er let hævet. Måske er det termostaten der ikke åbner ordentligt...   :?   Måske står forenden ikke højt nok. Måske skal jeg have flere omdrejninger på før der er tryk nok til at den smider det ud.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #339 Dato: 22. Oktober 2007 kl: 15:29:14 »
hvor meget har du hævet fronten ? jeg plejer at hæve den en lille meter
ellers skal der godt med omdrejninger på, 2500 eller noget i den stil
Mvh. Casper

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #340 Dato: 22. Oktober 2007 kl: 15:36:58 »
Min er lige nu hævet ca. 10 cm. Jeg skal lige samle mod til at køre en tur. Så kender jeg en bakke.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #341 Dato: 22. Oktober 2007 kl: 16:04:24 »
Hej Lagoni.

Prøv lige at skrue den lille skrue helt ud af køleren og se om der er gennemgang i den. Husker jeg rigtigt er der et lille hul i skruen vandet skal komme ud af ligesom på en radiator. Når den er ude så tjek lige hullet den bliver skruet ned i at der ikke sidder en lille rustflage el. lign og stopper.

Er indkørslen til dit hus ikke bakke nok eller husker jeg helt galt ?

Jeg har faktisk tænkt på din termostat, men da var du gået igang med at pille toppen af. Hvis den nu ikke vil åbne vil temperaturen jo stige på den anden side. Det er 10 år siden jeg sidst har haft en termostat ude så jeg kan dårlig huske hvordan det foregår. Er den vendt rigtigt ?
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #342 Dato: 22. Oktober 2007 kl: 16:11:05 »
Citat fra: "FarT3"
Prøv lige at skrue den lille skrue helt ud af køleren og se om der er gennemgang i den. Husker jeg rigtigt er der et lille hul i skruen vandet skal komme ud af ligesom på en radiator. Når den er ude så tjek lige hullet den bliver skruet ned i at der ikke sidder en lille rustflage el. lign og stopper.


Skruen er af tidligere ejer erstattet med en alm bolt. Uden udskæring. Men nu var der jo masser af vand og luft da omdrejningstallet var højt, så jeg tror den kommer når jeg hæver bilen.

Citat fra: "FarT3"
Er indkørslen til dit hus ikke bakke nok eller husker jeg helt galt ?

Nej den er åbenbart ikke stejl nok.

Citat fra: "FarT3"
Jeg har faktisk tænkt på din termostat, men da var du gået igang med at pille toppen af. Hvis den nu ikke vil åbne vil temperaturen jo stige på den anden side. Det er 10 år siden jeg sidst har haft en termostat ude så jeg kan dårlig huske hvordan det foregår. Er den vendt rigtigt ?


Jo, jeg tror termostaten virker fint. Der er godt med tryk på alle andre steder, så nu kører jeg den lille tur og ser hvad jeg kan se.
 :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #343 Dato: 24. Oktober 2007 kl: 16:13:04 »
:?  :?  :?  :?  :?

STOPPER TRÅDEN BARE SÅDAN UDEN VIDERE :?:  :?:  

:cry:  :cry:

Hvad skal vi så følge med i :?:

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #344 Dato: 24. Oktober 2007 kl: 16:40:05 »
Jeg ku jo evt. starte en ny tråd   :lol:
Nej, tråden stopper ikke, men jeg træder vande. Udluftningen er vel omtrent ca. 98% ok, selv om der stadig var luftbobler, men det er ikke så enkelt.

Udfordringen er, at kølerblæseren ikke kører. Først skal jeg jo ha' driftstemperatur, og så skal motoren ha' omdrejninger, ganske mange, for at smide vand ud ved udlufthullet. Problemet er, at når blæseren ikke kører, så overopheder motoren lynhurtigt. Ikke hurtigt - LYN-hurtigt. Tre til fire minutter eller så, og der er til den tid stadig lidt luftbobler.

Det gode nye er, at systemet nu ser ud til at ha suget det vand det skal bruge, og at der ikke er antydning af bobler i beholderen når jeg giver omdrejninger. Derfor, og fordi jeg er 98% sikker på at udluftningen er 98% ok, har jeg taget chancen og listet de 20 km på job og 20 km hjem, igår og idag. Det er gået uden problemer. Det er så koldt i øjeblikket, særlig om morgenen, at motoren faktisk ikke når at blive varm på 20 km. Jeg tjekker hver gang jeg stopper, og jeg kan holde hånden på både motor og slanger uden problemer.

Olie har jeg tjekket, og det holder fint. Ingen dryp under vognen af hverken det ene eller det andet, og oliepinden måler oliestanden fint mellem de to mærker hver gang.

Der er stadig problemer med ledningsnettet. Baklys og venstre bremselygte virker ikke og det skal jeg se på i weekenden, men generator lader fint som den skal. Jeg piller dog minuspolen af når jeg stopper, for jeg gider ikke lige rode med evt. flade batterier nu. Der er vigtigere ting på agendaen. Jeg har fået en hovedafbryder af XPloader, men ikke nået at montere den endnu.

Nå, men først skal jeg altså ha' fundet ud af hvorfor kølerblæser ikke virker! Så skal jeg ha' skyllet kølesystemet igennem igen, og så nyt vand på og ny udluftning. Når det er ok, skal der kølervæske på, og ny udluftning.
Tråden stopper ikke...
 :lol:

(Skulle alt det her endelig lykkes, så har jeg en to-do-liste som rækker til 20 nye tråde)!
 :lol:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319