Forfatter Emne: Kølesystem igen igen  (Læst 76207 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #315 Dato: 18. Oktober 2007 kl: 19:14:34 »
Jeg har lavet en aftale med Hawaiibussen at han kommer forbi i morgen eftermiddag og hjælper med fejlfinding.
 :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

PARKHAVE

  • Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #316 Dato: 18. Oktober 2007 kl: 19:50:19 »
Citat fra: "lagoni"
Det er jo så både godt og skidt...
Godt, fordi...  det er godt at den er go!

Skidt, fordi, hvoffer f..... gi'r den så ikk' no'ed til batteriet  :evil:

Jeg har målt på alle kabler og der er hul igennem.
Hmmm....


Hmm, hvordan var det lige med dit alm. start batteri. Var det nyt eller forholdsvis nyt?? Jeg tror jeg har tabt overblikket et sted mellem side 17 og 18 :lol:  :lol:  :lol:
Hvis en celle i dit batteri er ved at nedbryde kan din generator lade alt det den kan, uden andet resultat end at spændingen forsvinder. Ydermere har du jo haft et forbrugsbatteri koblet på som måske/måske ikke har medvirket til at ødelægge et ellers udmærket start batteri ( ved ikke lige hvordan du har boblet det?)

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #317 Dato: 18. Oktober 2007 kl: 20:10:45 »
:lol:  Tror han har et helt lager af nye batterier :lol: hmm  mangler de d-vand :?: .    Men ellers kan han vist starte LAGONI's batterilagersalg :lol:


Undskyld jeg driller lidt :oops:  :oops:  kunne bare ikke lade være.

Er det ikke korrekt, at når bilen er startet, skal der være omk 14V, når man måler på batteri polerne, uanset hvilken tilstand batteriet er i,  taget i betragtning, at der var så meget strøm, at det kunne starte bilen.



Hilsen Poul

ps. du må egetlig have sparet meget på brændstofudgifterne , i de sidste par måneder. :wink:
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #318 Dato: 18. Oktober 2007 kl: 20:12:34 »
Ikke stærk i det her - tager jeg fejl, bukker jeg ærbødigt i støvet :)
Men alt har vist interesse i dette problem...

Har hørt noget om at hvis to batterier kobles op på en generator uden der er et eller andet bestemt relæ imellem kan det tage livet af generatoren på sigt :shock:

Nu ved jeg ikke hvordan dit setup er, men kan det være en mulighed?

Elektriske ting kan se fine ud, men hvis det der komprimerede røg først kommer ud af de der små sorte bokse virker de ikke mere...

Ergo måske skulle du prøve at tage fat i en autoelektriker og få afprøvet generatoren... eller flå forbrugsbatteriet fra, låne en anden generator du ved virker og se om der så kommer ladespænding over dit startbatteri.

En generator skal have strøm for at lade / modsat en dynamo! Derfor kan Kenneth godt have ret i at det er et problem hvis en celle i dit batt er faldet sammen. Prøv at sætte en lader til natten over. Bobler alle celler og dernæst tage en syremåling imorgen tidlig. Koster en flad 20'er i bilka o.lign
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #319 Dato: 19. Oktober 2007 kl: 01:03:05 »
Tror ikke rigtigt, at en sammenfaldet celle kan forhindre generatoren i at lade. Der burde ligge ca. 13,8 - 14,4 volt over batteri polerne når motoren kører.
Tank og temp. målere er droslet til 5 volt såvidt jeg husker, og den lille spændingsregulator skulle fungere sålænge der ligger 7 volt på ben 1. (Sidder i print bag på instrumenthuset )
Men hvis generatoren har kørt uden tilsluttet ladelampe kan det godt lave ravage. ( Ikke fordi du har drejet den et par omgange, men hvis den har roteret i længere tid uden lampe / spænding på D+ )
Prøv evt. med en prøvelampe om der er "hul igennem" på de to fede kabler i generatorstikket ? De bør have direkte forbindelse til batteri +.
Håber du får bugt med fejlen......

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #320 Dato: 19. Oktober 2007 kl: 05:00:09 »
Citat fra: "PARKHAVE"
Jeg tror jeg har tabt overblikket et sted mellem side 17 og 18 :lol:  :lol:  :lol:


Over-blikket? Altså jeg fjernede jo nogen chikaneplader nederst i motorrummet, og de var vist af noget billigt blik, men de sad som sagt nederst...  Hovwdiaudi fører heller ikke overblik. Jeg tror aldrig der har været overblik i mit motorrum!
 :lol:  

Næh, hvad jeg virkelig mangler er en hammer der siger "Muh" når man slår med den!

Og så har der været alt for få billeder i den her tråd på det sidste! Det skal jeg stærkt beklage! Her er et billede men desværre kan man ikke se batterierne.


I den seriøse afdeling, kan jeg fortælle at der er et fint relæ imellem startbatteri og forbrugsbatteri. Fidusen er, at der først lades på forbrugsbatteriet når startbatteriet er på fuld kapacitet. Det har fungeret fint! Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at setuppet alligevel kan brænde generatoren af, men jeg må vende tilbage til mit spørgsmål - hvordan kan det fungere nogengange og ikke andre gange. En generator kan vel ikke være i periodisk udu  :?:

I forgårs satte jeg et spritnyt batteri i bilen, og forbrugsbatteriet var koblet 100% fra. Alligevel ingen spænding.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #321 Dato: 19. Oktober 2007 kl: 05:11:10 »
wauw - der var morgenkaffen lige ved at ende i den gale hals.

Jeg har ikke flere "gode" råd længere - det næste må blive at få fat i -scooby-Doo and Mystery Inc

Men jeg glæder mig meget til at se løsningen  :!:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

PARKHAVE

  • Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #322 Dato: 19. Oktober 2007 kl: 05:43:59 »
Jeg blev da godtnok også lige lidt mere vågen der.
Glæder mig til at se mere af hende/&#¤/¤%""/%strege ud, strege ud
Jeg mener høre mere til om hawaiibussen finder en eller anden "sjov" fejl

Mølle

  • Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #323 Dato: 19. Oktober 2007 kl: 11:09:37 »
jeg tror at jeg har 3 generatorer liggende til diesel, så hvis det kan hjælpe noget?????

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Kølesystem igen igen
« Svar #324 Dato: 19. Oktober 2007 kl: 11:11:38 »
det kan være vi får brug for én - vi giver lyd fra os! jeg er ved Lagoni kl 1430-15 tiden
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #325 Dato: 19. Oktober 2007 kl: 17:03:23 »
:cry:  :evil:  :cry:
Vi var så tæt på - vi var faktisk i mål!
...og så knækkede filmen...

Lad os tage det gode først!
Morten (Hawaiibussen) havde været hos Mølle og finde to generatorer. Den ene kunne dog ikke dreje rundt, men den anden var finfin. Vi satte mit laderelæ i den, og monterede den, og det virkede! Generatoren ladede som den skulle og ladelampen slukkede som den skulle. Konklusionen var selvfølgelig at min generator var i udu på en eller anden måde, men vi vidste jo selvfølgelig ikke hvorfor.

Step 2 var timing af dieselpumpe. Morten tog et ur op af lommen, og 12 minutter senere var timingen justeret fra 72 til 98! Sådan! Den ryger stadig lidt af hvid røg, men vi regner med at det forsvinder når den bliver varmet igennem.

Morten konstaterede også, at tandremmen stod som den skulle. OT passede hele vejen rundt. Pheww....    :wink:

Nå, sidste step inden udluftning (havde vi nu bare luftet ud først...) var at tilslutte forbrugsbatteriet, og det gjorde vi og så gik generatoren i udu!!!
 :evil:  :cry:

Vi afmonterede forbrugsbatteriet, men generatoren var færdig. ...og vi fik ikke luftet kølesystemet ud.

Nå, godt så...
Nu melder der sig en række nye spørgsmål, f.eks. om jeg skulle starte en helt ny tråd...

Hvad synes i?
Den her tråd var oprindelig omkring kølesystemet, men tog en lille omvej over toppakning m.m. Nu handler det om noget andet. Spørgsmålet er jo nemlig for det første hvordan huen en generator kan brændes af, og for det andet om den kan repareres, når det nu ikke er laderelæet / kulholderen som fejler, og for det tredie hvad huen der kan være galt med setuppet til forbrugsbatteriet.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #326 Dato: 19. Oktober 2007 kl: 17:12:47 »
:oops:  Jeg glemte....

KÆMPE TAK til Mølle og Morten!!!
 :!:  :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #327 Dato: 19. Oktober 2007 kl: 17:15:20 »
Umiddelbart lyder det som en kortslutning - et eller andet sted på strømmens vej fra generator -> relæ -> forbrugsbatteri...

Det slår med sikkerhed en generator ihjel i løbet af kort tid  :(

Både at køre med kortsluttet kreds og endnu værre at køre med åben kreds. (noget med spændingen stiger meget inden i generatoren hvis det er tilfældet)

Tror ikke der er andet for end slavemetoden: Et multimeter i hånden og gå fra del til del og måle om der er utilsigtet stel på plus siden eller manglende forbindelse på stel siden.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #328 Dato: 19. Oktober 2007 kl: 17:20:49 »
Sikkert et dumt spørgsmål, men hvordan måler man om der er utilsigtet stel?

Det må da også være muligt at reparere en defekt generator? Det må ku gøres! Det må ku læres!

Er der ikke nogen der ved hvordan og kan fortælle
 :?:  :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #329 Dato: 19. Oktober 2007 kl: 17:29:27 »
Det er autoelektrikere der kan sådan noget, men ikke sikker på det er rentabelt.
Min fætters knægt er uddannet til det, men mener han siger det ikke er noget de gør da en ombytning koster så lidt (det DE betaler - ikke at forveksle med hvad vi betaler) købte en sprit ny standard bosch generator til en gammel traktor UDEN ombytning for 400,-

Fejlsøgning: sæt multimeteret på gennemgangsvalget (beep v kontakt) og sæt den ene ledning på en god stel - dernæst er det bare at følge plussen rundt = ingen beep og dernæst stel = beep.
Det er sådan jeg ville prøve - om det er rigtigt ???
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)