Trykregulatordåsens - også kaldet wastegaten - opgave er at sikre, at ladetrykket ikke overstiger en bestemt værdi.
Lad os tage et konkret eksempel:
Jeg kører derudad i min bil jeg småtøffer afsted i 3. gear. Jeg giver næsten ingen gas. Motoren producerer derfor meget lidt udstødningsgas og turboen får altså meget lidt energi til at lave ladetryk med. Det er heller ikke nødvendigt - jeg tøffer jo bare afsted.
Nu giver jeg lidt mere gas - f.eks. ½ pedal. Dieselpumpen pladrer mere diesel ind. Der kommer mere udstødningsgas. Omdrejningstallet stiger. Turboen får mere energi at lave ladetryk af - nu lader den måske med 0,5 bar.
Så kommer der en bakke. Jeg træder klampen helt i bund. Nu kommer der for alvor meget diesel ind. Der kommer masser af skoldhed udstødningsgas ud af motoren. Turboen øger sit ladetryk voldsomt. Mere ladetryk giver mere forbrænding og mere udstødningsgas. Nu gentager historien sig. Mere energi til turboen->mere ladetryk->mere udstødningsgas->mere ladetryk->flere omdrejninger->mere udstødningsgas ->mere ladetryk........ Og på sørgelig vis eksploderer motoren - død af overfodring! En grotesk kædereaktion aflivede en sund maskine...
Nej. Det kan vi ikke have. Vi må gøre noget. Der må en begrænsning ind. En begrænsning, der sætter et øvre loft for ladetrykket. Så er vi tilbage ved wastegaten. Wastegaten "føler" ladetrykket i turboens kompressorside gennem et lille metalrør. Wastegaten selv er anbragt på udstødningssiden (turbinehuset). Ladetrykket i kompressorsiden ledes over til et stempel, som holdes kontra af en fjeder. Stemplet har forbindelse til en ventil. Når ladetrykket overvinder fjederkraften flytter stemplet sig og åbner ventilen. Derved åbnes der en smutvej uden om turbinehjulet, så en passende del af udstødningsgassen kan ledes udenom og derved begrænses ladetrykket.
Når vi skruer på den lille umbracho, så øger vi fjederbelastningen på stemplet og forsinker derved åbningen af genvejen. På den måde øges ladetrykket, når der er er mere end rigeligt udstødningsgas til rådighed.
Men... Hvis ikke der er nok udstødningsgas - enten pga. for lidt dieselinput (lille speedertryk) eller pga. møgutætte pakninger (hvorved udstødningsgassen fiser alle mulige andre steder hen end i turboen), så når ladetrykket aldrig op i et niveau, hvor der skal lægges loft over. Wastegaten er derfor slet ikke aktiv - den sender ufortrødent al gassen til turbinehjulet - max.tryk er jo ikke nået endnu.
Derfor afhjælper det ikke utætte pakninger at skrue skruen på wastegaten ind. Den lægger altså kun niveauet for loftet, men den har ingen virkning i området under loftet.
Desværre er jeg bange for at der ikke er nogle genveje. Manifolden skal af, planslibningen checkes og der skal nye pakninger på. Så¨er der til gengæld en chance for igen at have ladetryk - selvf. forudsat, at turboen er ok.