Forfatter Emne: Stress faktor 1000  (Læst 2857 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

T3Sync

• Gæst
Stress faktor 1000
« Dato: 04. Oktober 2007 kl: 18:51:20 »
Mit moment er forsvundet  , 4 gear stinker :(  Og så lige nu hvor jeg skulle afsted til hannover  :cry: Der er dårligt træk til at komme over en bakke (i 4.) ,men det går da lige((noget værre end det plejer) Bilen har ikke noget brugt olie af betydning = 2l på 7000km

Nemme løsnings forslag modtages  :D

Jeg har ikke fået lavet pakningen ved manifolden og der kommer kraftig prutten der fra.

Jeg kan ikke høre min turbo fløjte mere .

LDA dåsens arm flytter sig ikke ved godt med gas , men bliver ude når jeg trækker den ud og sætter min finger på hullet .

Der er meget svagt sug i slangen op til LDA-dåsen.

Jeg har skiftet slanger mellem dysserne først til 4mm (for store) og så ned til hmm ca 2,5 som holder tæt (der var 3,2 på før men de så så gamle ud at de blev smidt ud)

Jg har lige skiftet dysser og gløderør.

Pressede hilsner
Morten

Mølle

• Gæst
Stress faktor 1000
« Svar #1 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 19:06:06 »
kan udstødningspakningerne være så utætte, at udstødningen ikke genererer ladetryk??? Turboen burde virke, uanset hvor slidt den er.
Eller står westgaten åben hele tiden (burde give noget ladetryk alligevel).

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Stress faktor 1000
« Svar #2 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 19:16:41 »
Citat fra: "Mølle"
kan udstødningspakningerne være så utætte, at udstødningen ikke genererer ladetryk??? Turboen burde virke, uanset hvor slidt den er.

Ja, hvis et par stykker er helt blæst ud, så kan de vel? I hvert fald i de lave omdr., hvor der i forvejen ikke er for meget udstødningsgas at give af. Testen af LDA'en indikerer jo tydeligt at der mangler tryk. Wastegaten vil normalt have den omvendte fejl - altså at den ikke leder udstødningsgassen udenom møllen, når trykket er tilstrækkeligt.

Summa summarum: Jeg tror på enten total turbo defekt eller mest sandsyneligt at tætningen mellem manifold og top ikke er OK. Har der været fusket med planslibning af manifolden af nogen, som ikke lige vidste, hvordan det skulle gøres? Er det forklaringen på at den "prutter"?

Eller står westgaten åben hele tiden (burde give noget ladetryk alligevel).
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

T3Sync

• Gæst
Stress faktor 1000
« Svar #3 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 19:28:05 »
@ Jarl
Jeg er ikke klar over om der er fusket med plansliberen.

Men det prutteri er ihvertfald blevet værre . Det ville vel være det bedste hvis det er de pakninger der er røget ik?

Hvor meget  skal skilles og hvad skal der købes for at udbedre en sådanne defekt ?

Morten

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Stress faktor 1000
« Svar #4 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 19:44:06 »
En mulig midlertidig løsning kunne måske være at justere skruen ind på trykregulatordåsen på turboen, hvis det er fordi du har for lidt tryk på udst.gassen.
RET MIG HVIS DET ER RISIKABELT ELLER NYTTELØST.  :!:

Jeg har gjort det efterhånden som mine udst.bolte knækkede og gassen fes ved siden af  :shock:
og det fungerer fint, (måske tilfældigt pga. andre justeringer) men tjek trykket når/hvis/imens du justerer.

Hvis turboen ikke roterer ordentligt, er det måske for risikabelt  :?:  :?:
(KUN et hurtigt midlertidigt løsningsforslag)
Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Stress faktor 1000
« Svar #5 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 21:18:55 »
Trykregulatordåsens - også kaldet wastegaten - opgave er at sikre, at ladetrykket ikke overstiger en bestemt værdi.

Lad os tage et konkret eksempel:

Jeg kører derudad i min bil jeg småtøffer afsted i 3. gear. Jeg giver næsten ingen gas. Motoren producerer derfor meget lidt udstødningsgas og turboen får altså meget lidt energi til at lave ladetryk med. Det er heller ikke nødvendigt - jeg tøffer jo bare afsted.

Nu giver jeg lidt mere gas - f.eks. ½ pedal. Dieselpumpen pladrer mere diesel ind. Der kommer mere udstødningsgas. Omdrejningstallet stiger. Turboen får mere energi at lave ladetryk af - nu lader den måske med 0,5 bar.

Så kommer der en bakke. Jeg træder klampen helt i bund. Nu kommer der for alvor meget diesel ind. Der kommer masser af skoldhed udstødningsgas ud af motoren. Turboen øger sit ladetryk voldsomt. Mere ladetryk giver mere forbrænding og mere udstødningsgas. Nu gentager historien sig. Mere energi til turboen->mere ladetryk->mere udstødningsgas->mere ladetryk->flere omdrejninger->mere udstødningsgas ->mere ladetryk........  Og på sørgelig vis eksploderer motoren - død af overfodring! En grotesk kædereaktion aflivede en sund maskine...

Nej. Det kan vi ikke have. Vi må gøre noget. Der må en begrænsning ind. En begrænsning, der sætter et øvre loft for ladetrykket. Så er vi tilbage ved wastegaten. Wastegaten "føler" ladetrykket i turboens kompressorside gennem et lille metalrør. Wastegaten selv er anbragt på udstødningssiden (turbinehuset). Ladetrykket i kompressorsiden ledes over til et stempel, som holdes kontra af en fjeder. Stemplet har forbindelse til en ventil. Når ladetrykket overvinder fjederkraften flytter stemplet sig og åbner ventilen. Derved åbnes der en smutvej uden om turbinehjulet, så en passende del af udstødningsgassen kan ledes udenom og derved begrænses ladetrykket.

Når vi skruer på den lille umbracho, så øger vi fjederbelastningen på stemplet og  forsinker derved åbningen af genvejen. På den måde øges ladetrykket, når der er er mere end rigeligt udstødningsgas til rådighed.

Men... Hvis ikke der er nok udstødningsgas - enten pga. for lidt dieselinput (lille speedertryk) eller pga. møgutætte pakninger (hvorved udstødningsgassen fiser alle mulige andre steder hen end i turboen), så når ladetrykket aldrig op i et niveau, hvor der skal lægges loft over. Wastegaten er derfor slet ikke aktiv - den sender ufortrødent al gassen til turbinehjulet - max.tryk er jo ikke nået endnu.

Derfor afhjælper det ikke utætte pakninger at skrue skruen på wastegaten ind. Den lægger altså kun niveauet for loftet, men den har ingen virkning i området under loftet.

Desværre er jeg bange for at der ikke er nogle genveje. Manifolden skal af, planslibningen checkes og der skal nye pakninger på. Så¨er der til gengæld en chance for igen at have ladetryk - selvf. forudsat, at turboen er ok.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Stress faktor 1000
« Svar #6 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 21:32:50 »
Super forklaring  :D "så man ka´fatte det  :!:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

T3Sync

• Gæst
Stress faktor 1000
« Svar #7 Dato: 08. Oktober 2007 kl: 14:45:28 »
Super forklaring  :D

Hmmm jeg må igang.

Hvor meget skal der skilles for at lave en sådanne operation ?

Og hvad skal der købes af stumper ?

Taknemlige hilsner
Morten