Forfatter Emne: Sporadisk vandtab - ekspertise søges  (Læst 4987 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bo

• Gæst
Sporadisk vandtab - ekspertise søges
« Dato: 13. Oktober 2007 kl: 18:22:18 »
Jeg har gennem et stykke tid haft problemer med vandtab, (på min jx´er  :!:) [size=9]( tilføjet i et forsøg på at undgå flere dumme kommentarer :wink: )[/size] . Det er som om det kommer og går som det har lyst. F.eks. har jeg lige kørt til Hannover og retur uden problemer, mens jeg i dag kørte ca 8 km. ned til Mølle, for blot at konstatere at den dryppede lidt da vi fik den op på liften ( i anden sammenhæng )
Der er ikke oliefilm i vandet, der kommer ikke luftbobler i beholderen, og det er ikke til at se hvor det kommer fra, bortset fra at det er bag på motoren et sted. (nærmest førekabinen)
Vi troede måske det var den studs der går ind i topstykket bag på, men der er tørt som en nonnes sk....
Tilbage står så om det kan være en utæt toppakning. Kan det tænkes at vandet bliver skudt ud af siden, hvis nu pakningen er dårlig der, istedet for at blive skudt "indad" og blande sig med olien :?:  :?:  Og er der så nogen der har ide om hvorfor det kun sker ind imellem??

Hvad siger T3Nettes erfaringer ??

PARKHAVE

• Gæst
« Svar #1 Dato: 13. Oktober 2007 kl: 18:25:09 »
Har du tjekket gennemføringer til varmeapparatet i kabinen, de har det jo med at blive utætte.
Men om det kan løbe ned der hvor du beskriver ved jeg ikke lige

Bo

• Gæst
« Svar #2 Dato: 13. Oktober 2007 kl: 18:27:36 »
Den er knastør både i kabinen, og ved gennemføringerne :)

Når man kigger nede fra, er der tydelig aflejringer ved wastegaten og i det område. Så formentlig kommer det fra et område over og måske lidt nærmere førekabinen, end hvor den sidder. Derfor var studsen på tpostykket under kraftig mistanke. Men det er altså ikke der :?

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 13. Oktober 2007 kl: 18:30:46 »
Umiddelbart lyder det som syfelis  Gå til Lægen. :lol:

Men hvis det nu er bilen du mener, kan du overveje ekspansionsbeholderne og forbindelserne derimellem.

Hvad med din xtra pumpe virker den, og er der tæt ved den.

Har du kabinevarmer bagi. Altså bagi bilen ?

Toppakningen har jeg ikke de stor erfaringer med, men min sender da olie ud den vej, så hvorfor ikke vand.?

Hvor meget er det, og ved du om den kun smider lidt når du stopper motoren. ?

Kurt
Kurt - 25115788

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 13. Oktober 2007 kl: 18:35:03 »
Det går fanme stærkt her, da jeg begyndte at skrive var der kun dit oprindelig indlæg  :cry:

Altså modsatte side, hvor der egentlig ikke er vandføringer. ?'

Regnvand der siver rundt i din bil "kuldegysninger" ved tanken.

Det med at det er engangimellem,kan være kørestilen. ?
Kurt - 25115788

Bo

• Gæst
« Svar #5 Dato: 13. Oktober 2007 kl: 18:41:31 »
Det er ikke regnvand, da man tydeligt kan se den "ir-grønne" farve på aflejringerne, som kølervædske afgiver når det fordamper.
Og som skrevet har både Mølle og ut. været både under, over og ved siden af den, for at finde den slange eller andet der var læk. Men enten vil den ikke findes, eller også er det noget andet :?:  :roll:  :?:

Hovsa så lige at dette var mit indlæg nr 999, så næste gang er det jubilæum :shock:  :D

PARKHAVE

• Gæst
« Svar #6 Dato: 13. Oktober 2007 kl: 20:08:59 »
Jamen så kom da med det :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 13. Oktober 2007 kl: 20:20:29 »
Fandens til tidspunkt at få skriveblokering på.  :lol:

BO [size=18]BO[/size] [size=24]BO[/size] 1000 Hvad for noget

Hæ Hæ
Kurt - 25115788

PARKHAVE

• Gæst
« Svar #8 Dato: 13. Oktober 2007 kl: 20:35:04 »
Jeg tror han planlægger det ultimative spørgsmål for ligesom at markere det :lol:  :lol:

Djursland

• Gæst
« Svar #9 Dato: 13. Oktober 2007 kl: 22:12:01 »
Citat fra: "Bo"
Jeg har gennem et stykke tid haft problemer med vandtab. Det er som om det kommer og går som det har lyst. F.eks. har jeg lige kørt til Hannover og retur uden problemer, mens jeg i dag kørte ca 8 km. ned til Mølle, for blot at konstatere at den dryppede lidt

Hvad siger T3Nettes erfaringer ??

prøv at spørg din læge og hvis du ikke tør spørge ham så prøv på netdoktor.dk der vil du helt sikket få svar

Mvh Djurs  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 14:40:59 »
Ja, Bo nogen må vel forholde sig seriøst til dit egentlige spg. Det vil jeg så gøre her:

Ja, det er et almindeligt fænomen at toppakningen får nogle små lækager fra kølevandskanalerne ud til det fri. Indledningsvis skal du - som det også lader til, at du er i gang med - udelukke alle andre potentielle utætte steder. Når det så er gjort så kan det være, at du ender ud med en konklusion, der lyder, at toppakningen lækker.

Det to gode spørgsmål bliver så: 1) Hvorfor sker det? og 2) Hvad kan man gøre ved det?

ad 1) I kølesystemet hersker der overtryk, når motoren er varm. Størrelsen af overtrykket bestemmes af den lille ventil i låget på den store ekspansionstank, som kan åbne passagen om til den lille bagerste ekspansionstank. Hvis denne ventil åbner for sent, så vil trykket være for stort og vandet vil prøve at finde udveje. Test: Lad motoren blive varm, prøv at tage fat om nogle af de tykke kølevandsslanger. Er de stenhårde? Kan du slet ikke trykke dem sammen? -> Mistanke om for højt tryk (Der skal være ca. 1 bar.)
Det kan også være, at trykket er ok, men at topstykket efter montering aldrig blev spændt efter. Som bekendt skal topboltene trækkes 90 grader efter første opvarmning og igen yderligere 90 grader efter 1000 km. "Glemmer" man det, er spændet på toppakningen ikke stort nok. Det går sikkert fint de første 10-20-30 tkm, men en dag baner vandet sig en vej ud, fordi toppakningen ikke slutter tilstrækkelig tæt.
Endelig kan det være slet og ret ælde. Toppakninger har en levetid - en dag er den død - sådan er det bare.

ad 2) Man kan selvf prøve at give topboltene en kvart omgang - mit gefühl  :!: - hvis de allerede er spændt, det de skal, er det selvf. en dårlig ide. Derfor skal man nok være lidt en gammel dieselrøv, der har lagt utallige topstykker på, for at fornemme, om topboltene er spændt tilstrækkeligt, eller om de kan klare lidt mere.
Du skal også vurdere omfanget af vandtabet. Det vil typisk være højt i et brugsmønster med mange kold-varm-kold situationer, mens mange timer i konstant drift ikke giver noget særligt forbrug (der har den jo konstant temp. og tryk, så der mister du kun vand én gang). Er forbruget ikke så højt, så kan du fint køre med symptomet indtil du får tid til en ordentlig rep. Selvf. skal du hele tiden vide at der er tilstrækkeligt vand på sysyemet ellers er det kapital Motorschaden.
Den rigtige løsning på problemet kender du allerede: Det er nemlig sådan med biler, at de ikke løser problemet selv. Man kan lige så godt erkende det først som sidst: Der er ALDRIG noget, som bare "går i sig selv igen". Nix der skal indgreb til, og i dette tilfølde hedder kuren - hvis altså det vitterligt er en regulær lækage som beskrevet - ny toppakning.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bo

• Gæst
« Svar #11 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 16:29:05 »
@Jarl:

Tak for en super fin udredning. Det hele virker lige pludselig meget mere logisk, når du beskriver det med kørselsmønsteret, som også KHS var inde på. Og forbruget er ikke særlig stort, det er vel en "spiseske-fuld" vi snakker om.

Nu vil jeg gå i tænkeboks og se om jeg kan finde en gammel "dieselrøv" som jeg tør overlade en T-nøgle med et ordentlig tav, eller om jeg skal finde et alternativt transportmiddel i en tid, og bare få den toppakning skiftet.
Tror nu også lige jeg konsultere "the Thing" og hører om han kan bidrage med lidt historie på motoren, f.eks. om han har haft toppen af.

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 17:24:12 »
Der er da ingen grund til at parkere den.

Så længe du holder vand på, og det ikke løber ind til forbrænding eller olie sker der ikke noget ved at køre.

Kurt
Kurt - 25115788

Bo

• Gæst
« Svar #13 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 17:28:10 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Der er da ingen grund til at parkere den.

Så længe du holder vand på, og det ikke løber ind til forbrænding eller olie sker der ikke noget ved at køre.

Kurt

Nej nej har da også tænt mig at køre videre. Det jeg mente var hvis/når jeg vælger at skifte toppakningen. Hvis ikke jeg allierer mig med en "dieselrøv" (fedt udtryk) må jeg lige finde cylken frem. Selvom syncro´en blev købt til "sjov" sidder konen efterhånden tungt på Astraen, så det er "hendes".

Lidt ligesom håndklæder og sådan :wink:

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 17:36:23 »
Hvor lang tid vil du bruge på at skifte den toppakning. ?
Kurt - 25115788