-Lige et indspark til de økoflippede rapsromantikere! :wink:
Jeg snakkede en gang i løbet af sommeren med en bekendt om fordele og ulemper ved at køre på rapsolie. Et af argumenterne der ofte kommer op når den slags diskuteres er at vi så får løst nogle af problemerne med vores enorme frådseri af fossile brændstoffer med alle de følgevirkninger det nu har af miljømæssige og (stor)politiske konsekvenser i verden. Det er CO2-neutralt og godt for drivhuseffekten og vi får frigjort os fra afhængigheden af olieproduktionen i mellemøsten og den slags.........
Til gengæld er der så andre ulemper. Prøv lige at følge denne overslagsberegning: Hvis man nu fylder raps i tanken så har man på årsbasis fx. et forbrug omkring 1500L der så rækker til omkring 20000km. Til det skal man så bruge ca. et par hektar eller ca. 4 fodboldbaner landbrugsjord til at dyrke raps (konventionel drift, ikke økologisk). Danmarks areal er 43.000km2 det svarer til 4.300.000 hektar (1hektar = 100X100m). Det er selvfølgelig ikke marker alt sammen, men i DK er det nu tæt på! Altså har vi teoretisk set mulighed for en rapsproduktion der kan holde +/- 2 millioner køretøjer på vejene. Ikke helt nok til at dække behovet, specielt når hele transportsektoren regnes med.
Man kan dårligt forsvare at konvertere hele landets overflade til rapsproduktion, vi har behov for andre afgrøder, skove, natur, veje, bebyggelse osv. Oveni kommer så al det olie der bruges til opvarmning, produktion osv. Måske derfor at nogle politikere synes at der hellere skal satses på brændstofproduktion vha. slagteriaffald, husholdningsaffald, halm osv., såkaldt "andengenerations-biobrændstof"..............
Og så har vi alle de velkendte løsningsforslag m. alt fra sparepærer, vindmøller, elbiler, brintbiler, solenergi, langt-på-literen-biler til ekstra isolering og termoruder i huset osv. osv. :roll:
Pointen er at det ikke kan løse hele samfundets brændstof-forsynings-problem at konvertere til rapsdrift. Kun en mindre del af behovet kan dækkes ad den vej, men der skal altså også andre løsninger til.