Forfatter Emne: Rapsoliedrift og storpolitik  (Læst 1852 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

T3Anders

  • Gæst
Rapsoliedrift og storpolitik
« Dato: 17. Oktober 2007 kl: 10:32:59 »
-Lige et indspark til de økoflippede rapsromantikere!  :wink:

Jeg snakkede en gang i løbet af sommeren med en bekendt om fordele og ulemper ved at køre på rapsolie. Et af argumenterne der ofte kommer op når den slags diskuteres er at vi så får løst nogle af problemerne med vores enorme frådseri af fossile brændstoffer med alle de følgevirkninger det nu har af miljømæssige og (stor)politiske konsekvenser i verden. Det er CO2-neutralt og godt for drivhuseffekten og vi får frigjort os fra afhængigheden af olieproduktionen i mellemøsten og den slags.........

Til gengæld er der så andre ulemper. Prøv lige at følge denne overslagsberegning: Hvis man nu fylder raps i tanken så har man på årsbasis fx. et forbrug omkring 1500L der så rækker til omkring 20000km. Til det skal man så bruge ca. et par hektar eller ca. 4 fodboldbaner landbrugsjord til at dyrke raps (konventionel drift, ikke økologisk). Danmarks areal er 43.000km2 det svarer til 4.300.000 hektar (1hektar = 100X100m). Det er selvfølgelig ikke marker alt sammen, men i DK er det nu tæt på! Altså har vi teoretisk set mulighed for en rapsproduktion der kan holde +/- 2 millioner køretøjer på vejene. Ikke helt nok til at dække behovet, specielt når hele transportsektoren regnes med.

Man kan dårligt forsvare at konvertere hele landets overflade til rapsproduktion, vi har behov for andre afgrøder, skove, natur, veje, bebyggelse osv. Oveni kommer så al det olie der bruges til opvarmning, produktion osv. Måske derfor at nogle politikere synes at der hellere skal satses på brændstofproduktion vha. slagteriaffald, husholdningsaffald, halm osv., såkaldt "andengenerations-biobrændstof"..............

Og så har vi alle de velkendte løsningsforslag m. alt fra sparepærer, vindmøller, elbiler, brintbiler, solenergi, langt-på-literen-biler til ekstra isolering og termoruder i huset osv. osv.  :roll:

Pointen er at det ikke kan løse hele samfundets brændstof-forsynings-problem at konvertere til rapsdrift. Kun en mindre del af behovet kan dækkes ad den vej, men der skal altså også andre løsninger til.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #1 Dato: 17. Oktober 2007 kl: 11:45:45 »
Allerførst - to indlæg vil nok give lidt spredt debat!!!

Det er vist ikke nyt for noget at man ikke kan konvertere hele transportsektoren over på raps....

Idag kører alle jo heller ikke på Diesel! Der er også gas (meget udbredt i Holland) og selvf benzin.
Men da råolien er en udtømmelig kilde skal der findes alternativer - her er een af mange biobrændsler raps.
Raps er måske ikke den endelige løsning men et skridt på vejen.

Bioethanol 1.gen har betydeligt lavere udbytte pr hektar og 2.gen er nok billigere at fremstille da det laves af affald og produktionen kombineres med bla biogas, men pga dens opløsende virkning, hurtigere fordampning og lavere brændværdi kan det ikke bruges direkte som erstatning for benzin.

Brint, som du også nævner, er meget langt fra at kunne bruges som brændstof i den generelle transportsektor. Kan måske blive aktuel i nærmiljø transport - engang! BMW har lavet en syv serie til blandet benzin / brint drift. Benzin tanken er bibeholdt da brinten skal holdes kold for at kunne opbevares under tryk. Når den opvarmes stiger trykket og det er nødvendigt at ventilere tanken for at undgå sprængning. Så til trods for at brint tankene er isoleret så en snemand ville kunne overleve flere år tømmes brinttanken i løbet af et par uger.
Kan faktisk huske mine forældre engang havde en opel kadett med blandet benzin / gas drift. Opstart på benz og kørsel på gas - mærkeligt system kan jeg huske.
Det allerstørste problem med brint er idag at det forurener dobbelt så meget som forsile brændsler :!:  Brint er normalt meget stærkt bundet til ilt molekyler i vand - det er denne binding der udnyttes ved "afbrænding" i brændselsceller. Det kræver derfor meget energi at løse denne binding. Det kunne være smart at oplagre vind og bølgeenergi som brint det skulle så foregå med elektrolyse men dette har indtil videre ikke vist sig rentabelt. Udover at være flygtigt er brint også meget let antændeligt = stor risiko for utilsigtet antænding. Idag fremstilles brint i stor stil af naturgas. Der bruges 2 energi enheder naturgas til fremstilling af 1 energienhed brint... dvs idag forurener brint dobbelt så meget som naturgas som jo er et fosilt brændsel

Så når alt kommer til alt, må vi indtil videre indse at vi idag er afhængige af dino brændsler. Men raps er et godt alternativ og en af måderne at få politikere og embedsmænd til at åbne øjnene for nødvendigheden af investeringer i udviklingen af andre alternativer :wink:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #2 Dato: 17. Oktober 2007 kl: 11:53:57 »
@ wilson
kunne du ikke lægge indlægget over i den anden tråd, så kunne vi "lukke" denne og holde al diskutionen samlet i en tråd
Mvh. Casper