0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
1) Hvad er deglassering?
I cylindre kan man foretage sig mange ting. 3 af dem er fornuftige. Man kan hone en cylinder så den får den karakteristiske krydsslebne overflade. Dette gøres kun seriøst med en tvangshoner, som jeg har beskrevet på min hjemmeside http://www.jarlpaulsen.dk/Motorrenovering.html Denne honer er så præcis, at den også kan øge cylinderens diameter til næste overstørrelse. Man kan også bore til overstørrelse og så hone afslutningsvis. Det er rasende dyrt maskineri, som man vist ikke kan forsvare at investere i til hjemmebrug. Jeg har fulgt nogle Zylinderbohrmaschinen på ebay - de ender typisk i 5000 €. Har man en cylinder, der i målene er fin og som bare skal have nye ringe, så er det ikke nødvendigt at ændre på geometrien, men man skal lige bryde den blanke overflade - lidt som når man honer, bare mildere. Overfladen skal brydes for at de nye ringe kan blive 'broken-in', og den milde slibning giver mikroskobiske kratere, som olien kan hæfte sig i. I folkemunde omtales en deglazer tit som en honer. Det er typisk en trebenet fjederbelastet fætter med carborundiumsten på. Den findes også i en kugleversion, hvor en masse små carborundiumkugler er sat fast på en stålwire og slynges ud af centrifugalkraften - ser ud som en flaskerenser. Svagheden ved disse to sidste er, at de ikke er i stand til at oprette cylinderens geometri. En cylinder slides ved brug. Den slides fortrinsvis i toppen på grund af den ringere oilemængde, højere tryk og højere temperatur. Når man ser på en slidt cylinder, vil man derfor kunne måle, at den er omvendt kegleformet op til det punkt, hvor øverste stempelring vender. Samtidig vil den gradvis blive oval - plejlstængerne arbejder jo på tværs og forsøger at kaste stemplet fra side til side. Jo værre det bliver, jo mere blow-by og dermed manglende kompression, underkompression og olieforbrug. Og så er der kun et tilbage - at bringe cylinderen op til næste overstørrelse og sætte nye stempler i. Når vi snakker om VW's 1,6 d, så har den standart 76,48 mm stempler mens boringen er på 76,51. De sidste 0,03 mm er plads til oliefilm. Nu skal du ikke løbe ud og måle - stemplets mål opnåes nemlig først i driftvarm tilstand - hvilket vil sige sådan en 3-400 grader på stempetoppen. Den beskedne plads - de 0,03 mm er lidt underdimensioneret til en så hårdt belastet motor som vores. Derfor er det skik blandt cylinderservicer, at de borer lidt større end foreskrevet. Hvis der kun er beskeden plads til oliefilmen, så går det galt, når man kører i 40 graders varme over Kassel-bakker med campingvognen bagefter. Setmplerne udvider sig grundet varmen yderligere og fortrænger olien. Så har man - jeg ved ikke, hvad det hedder på dansk, men på tysk - en 'kolbenfresser' - og det er kapital motorschaden. Derfor borer man typisk til et spillerum på 0,04 - 0,07. Når man borer til overstørrelse, med stempler på 76,98, så laver jeg altså cylindren på 77,03. Langt det vigtigste er imidlertid cylindrens form. Den skal være cylindrisk og ikke tøndeformet, bananformet, kegleformet, oval eller andre kunstfærdige faconer. Dels derfor og dels fordi det er billigst, sværger jeg til at hone til overstørrelse fremfor at bore. Honeren laver nemlig en formidabel geometri.
er grunden til at i bruger AZZ motorer at de er billigere at anskaffe - tdi'eren må vel have flere HK, bedre økonomi osv osv