Forfatter Emne: Ahhh sådan en gang bavl... JX startproblem er løst :-D  (Læst 8950 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Ahhh sådan en gang bavl... JX startproblem er løst :-D
« Dato: 04. December 2007 kl: 22:54:55 »
Hurra, skulle ud at hente spåner til Krikkerne her til aften.

Det hele startede også kanon, mørkt og regnene, men jeg vidste jeg kunne bakke ind i den lade hvor spåneballerne ligger, så jeg var ligeglad med vejret.

Kommer derud og slukker bilen, men vil lige 10 m. længere tilbage, så jeg kunne komme ind i laden, men så vil krapylet sq ikke slå igang!!!!!

Nå, ud og se på sikringer, ledninger osv, der lige falder mig ind. Ingen fejl at finde. (røv) Ringe til DT Døgnservice for et kvalificeret bud: Starteren!  hamre hamre ingen reaktion, mere hamren og stadig død motor. kortslutte starter: gnister og ingen reaktion. Kortslutte lidt mere ingen reaktion, men nu med brummen fra forvarmer relæet.?

Jeg ringede til Falck, de kom efter en lille time og vi prøvede at trække dyret igang, den startede jo selvfølgelig og jeg listede hjem med Morfargas.

På hjemturen bemærkede jeg at temperaturdioden, forvarmerdioden og ladelampen blinker på samme tid, når jeg blænder op for det lange lys???

Jeg fik tømt bilen og fundet et andet relæ som jeg satte i, prøvede at starte, men stadig ingen reaktion, udover en summen og brummen fra relæet. I morgen vil jeg lige prøve at skifte starteren, for at se om der sker noget ved det.

Så indtil videre modtages bud på diagnosen og fifs med kyshånd.

Nederen at jeg skal møde kl. 7 i morgen tidlig.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Ahhh sådan en gang bavl... JX startproblem er løst :-D
« Svar #1 Dato: 04. December 2007 kl: 22:59:51 »
Ja, det med låsen har også strejfet mig, men giver det udslag i alle lamperne?
Og burde det ikke være mere periodisk end konstant?

doka

  • Gæst
Ahhh sådan en gang bavl... JX startproblem er løst :-D
« Svar #2 Dato: 04. December 2007 kl: 23:10:07 »
Et frisk bud kunne være dit bundstk. i tændingslåsen.
Prøv at vrikke med nøglen når du forsøger at starte.
Ikke sikkert det virker men det er et kendt Vw problem.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Ahhh sådan en gang bavl... JX startproblem er løst :-D
« Svar #3 Dato: 04. December 2007 kl: 23:18:00 »
Vil give doka ret - tændingslåsen.
Specielt pga instrumenternes opførsel - noget med at man når det langelys er på kan trække strøm baglåns igennem forbrugs relæet...
vist ikke helt sundt

Tændingskontakt, 6 ben
Varenr:  111905865L
DKK 36,83

Noget med ratstammen skal ud, der skal vist bores et hul i denne for at få ratlåsen ud og komme til bundstykket. Ikke helt sikker, men absolut til at lave.

Er det ikke det der er galt, er det ingen skade til den er skiftet da det er et ømt punkt på mange vw'er
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Ahhh sådan en gang bavl... JX startproblem er løst :-D
« Svar #4 Dato: 04. December 2007 kl: 23:18:42 »
Dengang min Syncro gjorde det samme brugte jeg en eftermiddag og en aften på at pille rengøre og børste alle stelforbindelser til batteri og starter og skifte et par kabelsko og beskytte det med kobberfedt.

Den starter stadig med det samme.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

doka

  • Gæst
Ahhh sådan en gang bavl... JX startproblem er løst :-D
« Svar #5 Dato: 04. December 2007 kl: 23:25:44 »
Som Jan siger : Stelforbindelser kan være noget møg.

Prøv evt at sætte et startkabel direkte fra batteri-stel
ned til starteren - nem måde at tjekke stelsiden på
( kan selvfølgelig også gøres på plussiden, men forsigtighed kræves )

Den korekte måde er selvfølgelig at måle et evt spændingstab,
men dette kræver et voltmeter + lidt el-kendskab.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Ahhh sådan en gang bavl... JX startproblem er løst :-D
« Svar #6 Dato: 05. December 2007 kl: 17:12:25 »
Har lige byttet bundstykke i tændingslåsen, det hjalp ikke noget.

Nu prøver jeg starteren.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Ahhh sådan en gang bavl... JX startproblem er løst :-D
« Svar #7 Dato: 05. December 2007 kl: 18:01:00 »
Starteren kører ikke frem og drejer rundt, når den får direkte stel og plus fra batteriet.

Jeg finder en anden starter og ser om den virker.

Men der er stadig tvivl om de blinkene lygter i instrumenterne...

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Ahhh sådan en gang bavl... JX startproblem er løst :-D
« Svar #8 Dato: 05. December 2007 kl: 19:52:38 »
Min hukommelse fra andre tråde om samme problem fortæller mig at hvis starteren ikke hopper ind på hjulet skal den renses.. det er der hjælp til et sted herinde.. noget med at nogen brugte fedt og det skulle man ikke..

Den skal desuden bruge ret meget strøm sådan en fyr.. så der skal være rene stelforbindelser alle steder fra batteriet og frem. Men det har du fikset ikke?

De blinkende lygter lyder som en kortslutning af ledninger eller print et sted, fejlfungerende følere eller fugt i systemet. Eller alle 3 ting.

På min syncro var der rust ved forruden og antennen og der førte til det ret almindelig problem med vand med fødderne i førersiden. Der var på enelleranden vis også kommet fugt i fuglerederne bag sikringsboksen. En tur med en hårtørrer derinde og god udluftning bageftere hjalp kortvarigt. Ikke en løsning men en måde at fejlfinde på så man kan isolere fejlen.

Fik du iøvrigt skiftet de gløderør? Eller er fejlen måske kommet efter du har kørt længe og tit med starteren fordi du har forsøgt at starte med 3 eller 4 defekte gløderør?

Min syncro har haft næsten identiske problemer og det blev løst ved at trykluftblæse starteren ren for støv og skidt, rense ALLE stelforbindelser ned og rustbeskytte dem (samt skifte et par kabelsko der så suspekte ud) og skifte gløderørene. Til dato starter dem med det samme også selvom den har stået ude i regnen en måned..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Kkrogsgaard

  • Gæst
Ahhh sådan en gang bavl... JX startproblem er løst :-D
« Svar #9 Dato: 05. December 2007 kl: 20:02:09 »
Jeg har jo ikke nogen gløderør at skifte med;-) Vel, det ved du vel nok Jan.

Jeg er ikke kommet om til stelforbindelserne over sikringsboksen endnu.

Jeg blæser lige min starter ren med luft, så må vi se om det hjælper.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Ahhh sådan en gang bavl... JX startproblem er løst :-D
« Svar #10 Dato: 05. December 2007 kl: 20:56:08 »
Jeg syntes du sagde du havde 4 rør liggende i forruden? Hmm.. Jeg ville sku købe 4 etellerandet sted og få dem skiftet inden du slider starteren helt op...
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

doka

  • Gæst
Ahhh sådan en gang bavl... JX startproblem er løst :-D
« Svar #11 Dato: 05. December 2007 kl: 21:00:20 »
Mht problemet med at starteren ikke kører rundt skal du huske at den  skal have to plus. og en stel.

KL. 31  - stel som den trækker igennem blokken
KL  30  - Fast plus ( det store kabel)
KL  50  - Plus på den lille ledning når du drejer nøglen

Det nytter altså ikke noget at Kl. 30 & 31 er ok hvis den
mangler KL 50. Denne kabelsko er ofte irret.

Djursland

  • Gæst
Ahhh sådan en gang bavl... JX startproblem er løst :-D
« Svar #12 Dato: 05. December 2007 kl: 21:32:52 »
Citat fra: "doka"
Mht problemet med at starteren ikke kører rundt skal du huske at den  skal have to plus. og en stel.

KL. 31  - stel som den trækker igennem blokken
KL  30  - Fast plus ( det store kabel)
KL  50  - Plus på den lille ledning når du drejer nøglen

Det nytter altså ikke noget at Kl. 30 & 31 er ok hvis den
mangler KL 50. Denne kabelsko er ofte irret.



ja eller den tykke ledning der går ned fra relæet (den øldåse  hvor du skruer ledninferne på fra batteriet) og ned til selve starteren er iret over så der ikke er forbindelse

men hiv starterern af og kik på den og rengøge den så du kan se noget

det er ikke så svært

og det med trykluft jaaaaaaa det virker sgu ikke mester  det svare ca til at slå på fælgen med en hammer når den er pungteret og så håbe på der kommer luft i hjulet igen

Mvh Djurs  :lol:

Kkrogsgaard

  • Gæst
Ahhh sådan en gang bavl... JX startproblem er løst :-D
« Svar #13 Dato: 05. December 2007 kl: 22:46:22 »
Jeg har afprøvet starteren og det fungerer ikke optimalt, den får strøm både på kabelskoen og den 8 mm bolt og stel, med mine startkabler direkte fra batteriet, mens jeg holder på starteren, den kan klikke ud hver gang den får strøm, men drejer ikke rundt.

Desuden er der stadig knas med relæet, det summer endnu, men knap så meget som før.

I morgen skal jeg frem af i bilen med stelpunkter. Hvor sidder de og hvor mange er der?

Tror også jeg skal have fat i en starter, jeg ved der fungerer.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Ahhh sådan en gang bavl... JX startproblem er løst :-D
« Svar #14 Dato: 05. December 2007 kl: 22:47:50 »
Dem returnerede jeg, da jeg bestilte hos dig.

Jeg kan jo ikke bruge min starter, så den bliver nok ikke slidt op...
Citat fra: "jankjerbye"
Jeg syntes du sagde du havde 4 rør liggende i forruden? Hmm.. Jeg ville sku købe 4 etellerandet sted og få dem skiftet inden du slider starteren helt op...