Forfatter Emne: Skift af forhjulslejer  (Læst 5241 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Dato: 07. December 2007 kl: 15:32:05 »
Jeg vil sætte nye lejer i forhjulene, og vil lige høre om det er svært at få de gamle lejer ud?

Skal jeg bruge kulde eller varme? Mukkert eller pincet? Voodoo eller Karma? Eller er det som medicinmanden sagde til missionæren; dén der falder af af sig selv!?

Og nu spørger i sikkert hvorfor jeg vil skifte...
Nåeh men det er såmænd bare fordi at da jeg kørte til arbejde onsdag, kom der en grim lyd af metal mod metal nede fra, jeg tror(!) det var venstre forhjul. Det underlige var, at når jeg stoppede bilen, så forsvandt det, og kom igen efter nogle kilometer. Det er ved lige-ud-kørsel, ikke ved sving, og den bremser som en engel putter sig i skyen. Jeg listede de sidste kilometer til arbejdspladsen med 30 km/timen.

En forhistorie findes måske her...
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=4004&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Nye lejer kom med posten idag, og jeg regner med at tage bussen til jobbet imorgen og lave det på værkstedet der. Håber at jeg bliver klar til adventstræf søndag!
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #1 Dato: 07. December 2007 kl: 16:25:54 »
Hej Lagoni

Det kan være en god ide at skifte lejerne, hvis de trænger.

Dine symptomer tyder dog mere på bremseproblemer end på defekte lejer. Lad os gennemgå et par scenarier:

Første hypotese:

Dine bremseklodser er slidt ned til sokkeholderne -> der er ikke mere belægning -> klodser og skive har jern-til-jern-kontakt. Alle hjullejer har lidt slør. Sådan skal det være, så der er plads til varmeudvidelse, den stegende sommerdag, du krydser Kasselbakker med 1100 kg i bilen. Dette slør afstedkommer, at skiverne i visse kørselssituationer er nærmere klodserne end ellers. Det kunne f.eks være ved drejninger eller ligeudkørsel. Derved kan skiverne berøre klodserne (helt normalt og uden betydning), men hvis der ikke er belægning på klodserne, så lyder det metallisk. I dette scenarie burde det også støje, når du bremser.

Anden hypotese:

Ankerpladen, der sidder bagved skiven er MEGET tæt på skiven. Når lejesløret i visse situationer tillader det, så kan der opstå metallisk kontakt mellem ankerplade på skive. Ankerpladen er noget tyndt pladepis, som fungerer glimrende som en kraftig 10" membran. Tjek lige, at der HELE vejen rundt (og erfaringsmæssigt især forneden) er god plads (2-3 mm) mellem skive og ankerplade. Er det problemet, så giv ankerpladen et lille men bestemt bøj det pågældende sted.

Hvis det faktisk er lejerne, så er det HELT galt! Dårlige lejer rumler - især når de vægtbelastes. Kør forsigtigt og drej hurtigt fra side til side, så vægten forskyder sig. Så kan du høre, om én side siger mere end den anden. Vær opmærksom på at det kan være vanskeligt at afgøre, om det er et defekt for eller bagleje - til det formål benytter man sædvanligvis en hjulspinder (også kaldet en "scooter"), der spinder de individuelle hjul op i høj fart og derved frembringer evt. lejestøj.

Hvis et defekt leje lyder metallisk, så er det som sagt HELT galt. Det sker kun, hvis lejet er sønderknust inden i navet. Så er der rigtig meget slør, og hjulet roterer ikke frit. Det sker typisk, når nogle genier, har spændt lejet slørfrit op. Så er der nemlig ikke plads til udvidelse, og så gnaver lejet sig i stykker. Derfor: Fuck, hvad synsmanden sigere - han er nemlig sikkert så ung, at han ikke har forstand på dobbeltkeglerullelejer, som vi har foran. Den slags SKAL have slør, og hellere for meget end for lidt!

Skal du skifte lejer, så er processen relativt enkel: Af med caliper og klodser. Af med fedtkoppen på navet og løsne møtrikken. Af med hele skiven og dens indmad (lejerne) Af med shimmerringen forinden og ud med begge keglelejer. Så sidder der lejeskallerne tilbage inden i skiven. De slås ud med en passende dorn. Så skal navcentrum og akselstub på spindelleddet gøres 100% rene. Vi vil ikke have grus i de nye lejer vel? Så skal de nye lejeskaller ind i skiven igen. Har du kuldespray? Ellers kan du bruge en dybfryser. Er du den brutale type, så kan du undlade nedfrysning af skallerne før du presser dem i. Ja, man kan godt slå dem i, hvis man ønsker sig en T-shirt med påskriften "Uforbedrelig amatør". En presse er nr. 1. Du skal bruge en passende drivdorn til at få dem i med - her kan du evt bruge de gamle lejeskaller - de passer jo lige, men pas på, at du kan få dem ud igen, og husk, at vende lejeskallerne rigtigt - den største diameter udad i begge sider. Og lyt lige til et gammelt mekanikerråd inden du fænger an: Rullernes løbebane må ikke berøres af noget, der er hårdere end en øreflip - vi vil jo ikke lægge ud med grater i lejerne vel?
Så skal det hele bare samles som det logisk kan, og pumpes med nyt fedt. Lewjerne skal derefter tilspændes forsiiiiigtigt og med en anelse slør.
Held og lykke med det!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #2 Dato: 07. December 2007 kl: 16:29:49 »
Glemte lige hypotese tre:

En lille fandens sten har sat sig i klemme mellem skive og caliper eller ankerplade. Det sker fra tid til anden, og så kommer den slags lyde vilkårligt indtil stenen er atomiseret.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #3 Dato: 07. December 2007 kl: 16:51:12 »
Hej Jarl
Som altid et kompetent og udfordrende svar :D Tak for det!
Lad mig lige tage det fra en ende af...

Citat fra: "Jarl"
Det kan være en god ide at skifte lejerne, hvis de trænger.


Bremser og lejer er helt nye. De blev skiftet i sommers efter jeg havde tabt hjulet på motorvejen. Men så havde jeg bilen på værksted, og efterfølgende en løs verstemmutter jvf. linket i mit indlæg. Jeg tænker så, at det kan have ødelagt lejet.

Citat fra: "Jarl"
Dine symptomer tyder dog mere på bremseproblemer end på defekte lejer. Lad os gennemgå et par scenarier:
Første hypotese:
Dine bremseklodser er slidt ned til sokkeholderne


Det kan selvfølgelig være dårligt fremstillet klodser. Det finder jeg ud af i morgen når jeg får skilt tingene ad. Men den bremser som nævnt godt og lydløst og klodserne er helt nye.

Citat fra: "Jarl"
Anden hypotese: Ankerpladen...


Jeg tror ikke det er ankerpladen, simpelthen fordi lyden var for "grov" til at kunne stamme fra så tyndt et materiale. Men man skal jo aldrig sige aldrig.

Citat fra: "Jarl"
Hvis et defekt leje lyder metallisk, så er det som sagt HELT galt. Det sker kun, hvis lejet er sønderknust inden i navet. Så er der rigtig meget slør, og hjulet roterer ikke frit. Det sker typisk, når nogle genier, har spændt lejet slørfrit op. Så er der nemlig ikke plads til udvidelse, og så gnaver lejet sig i stykker.


Den med tilspændingen vender jeg lige tilbage til om et øjeblik..

Citat fra: "Jarl"
Ja, man kan godt slå dem i, hvis man ønsker sig en T-shirt med påskriften "Uforbedrelig amatør".


Hva' koster så'n en T-shirt? Jeg skal bruge et par stykker!
:lol:

Citat fra: "Jarl"
En presse er nr. 1.


Sådan en har jeg ikke, jeg bliver nødt til at bære T-shirten.

Citat fra: "Jarl"
Lejerne skal derefter tilspændes forsiiiiigtigt og med en anelse slør.


Tilspændingen, jeg er nødt til at spørge, er det verstemmutteren du mener?  :?:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #4 Dato: 08. December 2007 kl: 14:14:04 »
Hurtigt spørgsmål:
Er det muligt at tage bremseklodserne ud uden at afmontere kalibrene?
Jeg kan simpelthen ikke få de kalibre af (160nm) selv med rigeligt varme.
 :evil:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #5 Dato: 08. December 2007 kl: 14:32:10 »
Du skal have kalibren af, hvis det er Girling du har (glide kalibre)...

Jeg har lige taget mine af, og ja, de SIDDER fast :D

Klodserne piller du ud ved at skille glidelejerne fra hinanden, en 13'er nøgle på bolten bagpå og en 17'er som modhold på selve lejet, så er det hurtigt klaret...

Til at få selve bøjlen til kalibren af (den med de 2 meget stramme bolte) tog jeg en T-nøgle (forskydelig midterstykke) og satte på toppen, og så en god kraftig værksteds donkraft under til at løfte (der var ikke plads til at jeg kunne få en moment stang på) og det var nok til at løsne dem...

Jeg er kommet til at skulle have den sk*de møtrik i midten løsnet, kan ikke skifte de forreste hjulbolte uden at skulle have navet pillet af, og den møtrik har jeg en fornemmer af at skulle have løsnet med hjulet på jorden...

Nogen der ved hvor hårdt den skal spændes på en Syncro??? Kan ikke finde nogen angivelser for en Syncro i Haynes eller Bentley...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #6 Dato: 08. December 2007 kl: 14:35:11 »
Yep det er Gierling.
Det trick med donkraften vil jeg lige prøve!
 :twisted:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Mølle

  • Gæst
Skift af forhjulslejer
« Svar #7 Dato: 08. December 2007 kl: 14:37:29 »
husker jeg helt forkert, eller skal der kun løsnes en enkelt bolt på bremseåget for at dreje caliperen op, så klodserne kan skiftes. -eller blander jeg den sammen med en anden model??? Hvis jeg har ret, så er der ihvertilfald ikke nogen grund til at gå i krig med de store bolte på caliperen.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #8 Dato: 08. December 2007 kl: 14:39:45 »
Han skal vel have hele kalibren af for at få skiven af så han kan skifte lejet??

Men det er rigtigt at det er nok med den nederste af boltene til lejet hvis du bare skal skifte klodserne...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #9 Dato: 08. December 2007 kl: 14:47:25 »
Cowboytricket med donkraften virkede på den øverste bolt!
 :D

Ahem, men ikke på den nederste (af dem til kalibrene). Vinklen er for spids. Har vi andet i godteposen  :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #10 Dato: 08. December 2007 kl: 14:48:59 »
Forresten, grunden til at jeg spurgte om jeg kunne tage klodser af uden at afmontere kalibre, var fordi jeg ikke kan få kalibren af. Hvis jeg nu er lidt heldig (det skulle være første gang, men hvorfor ikke) så er det "bare" en sten der sidder fast i klodserne og så behøver jeg jo ikke skifte lejet.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #11 Dato: 08. December 2007 kl: 15:11:50 »
Update:
Jeg fik den anden bolt af ved at bruge varme!  :D

Nå, første indtryk er at klodserne ser pæne ud. Glatte flader osv. Er jeg nødt til at have dem helt ud for at tjekke ordentligt?
 :?:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #12 Dato: 08. December 2007 kl: 15:31:50 »
Update:
Det VAR lejet som var smadret. Jeg stod med noget flået metal i hånden og havde frit udsyn ind til selve lejerne som ligger løst.

Næste udfordring:
Bremseskiven sidder mindst lige så hårdt spændt fast som alt det andet. Har i et trick til at få den af når jeg nu ikke lige har en aftrækker?
 :?:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #13 Dato: 08. December 2007 kl: 15:38:36 »
Det eneste, der holder skiven fast er sikringsmøtrikken udvendigt på lejet. (Og så tilsyneladende også nu et ukendt antal fragmenter af lejegods.)

Det er fandme da surt, at sådan et spritnyt leje døde en så uværdig død. Lad os håbe, at spindelleddet lever endnu.

Skiven skal af. Basta! Og det så bliver med muggert og vinkelsliber. Men prøv med en træklods som mellemlæg at give den nogle dask bagfra - så tæt på centrum, som muligt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #14 Dato: 08. December 2007 kl: 15:41:03 »
Det prøver jeg!
Og så kan i godt begynde at se frem til nogen ubehagelige fotos når jeg engang kommer hjem! Det er ikke for børn!
 :wink:  :lol:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319