Forfatter Emne: Ang. skift fra JX til 1Y  (Læst 7502 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DT63

• Sr. Member
    • Vis profil
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #15 Dato: 20. Februar 2008 kl: 20:18:05 »
Jeg har nu kørt 36000Km med min 1Y med turbo på 14 måneder
og har ikke haft nogle problemer med den
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Kkrogsgaard

• Gæst
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #16 Dato: 20. Februar 2008 kl: 20:28:16 »
Så kan jeg jo overtge den , når den anden er klar til at komme i din bil ;-)

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #17 Dato: 20. Februar 2008 kl: 21:44:43 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Hvordan donerer jeg 40.000 til Google?

Du kan bare sende dem til mig, så skal jeg sørge for den videre sagsgang.

Jeg havde på fornemmelsen at krydspinden var det som google fortalte, men havde ikke overvejet de uanede muligheder søgemaskinen har at byde på.

Vil det så sige at der også er forskel på dimensionerne i krydspindsgangen (eller hvad man nu skal kalde den)i stemplet på AAZ og 1Y?

Ja

Og hvilket formål har det, holdbarhed eller lign?

Kan tage mere power rent teoretisk, men slidte/bøjede krydspinde er vist ikke et tema. Som sagt, så kan man jo bare kyle AAZ-stempler og -krydspinde og plejlstænger i, hvis det letter nattesøvnen.

Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

• Gæst
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #18 Dato: 20. Februar 2008 kl: 22:19:45 »
Jeg tager dem med næste gang vi mødes ;-)

Det vil så sige at det ikke er noget at spekulere over om det er 1Y eller AAZ stempler?

Har jeg ret i at 1Y har bedre moment end JX under 2000 omdr.?

Jeg kigger tit på min omdrejningstæller, når jeg kører og en sjælden gang kommer jeg over 3000 omdrejninger og så er bilen jo ligesom i bevægelse.

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #19 Dato: 20. Februar 2008 kl: 22:27:59 »
Hm....
Drop turboen, sådan en fin syncro skal ikke ligge og baldre rundt på motorvejen med 120km/t, den skal ud og yde i terrænet. Jeg har en (endnu udokumenteret) teori om at det er skide ligegyldigt med turboen når man kører offroad. En lækker 1,9 sauger, hvor motorens output følger fodens stilling tror jeg at man har mere glæde af der. Turbo har det med at sætte ind lige pludseligt og der er ingen der har glæde af for hurtig gas når man er offroad.
Offroad bevæger man sig også ofte i den lave ende af omdrejningsskalaen og der er turboen jo ikke engang begyndt at yde (undtagen når den som nævnt pludselig sætter ind og hviner hjulene rundt, til at man har gravet sig uhjælpeligt ned)
Jeg stemmer på 1y uden turbo, der er stadig moment nok i den til at slæbe en Nissan Patrol sidelæns op på himmelbjerget.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Kkrogsgaard

• Gæst
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #20 Dato: 20. Februar 2008 kl: 22:31:14 »
Sådan KomandoJønne

Det var det svar jeg ville frem til, min teori om turboen holder altså stik.
Så skal der altså (sideløbende med andre små og store projekter, ikke alle T3 relateret) findes 1Y stumper...

Mon fruen bemærker hvis jeg bytter motoren ud i hendes?

Offline wilson

• Hero Member
    • Vis profil
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #21 Dato: 20. Februar 2008 kl: 23:01:39 »
snakker man offroad og økonomi er noget banken ordner, skal man ikke afskrive kompressoren (supercharger) ....

http://www.google.dk/search?hl=da&q=offroad+supercharger&meta=

Der findes forskellige typer, men ifm offroad er det roots typen der er mest aktuel - mange australske toyota landcruisere skulle efter sigende have fået denne type eftermonteret.

Den giver fuldt ladetryk stort set fra tomgang og flad tryk kurve hele vejen op.
Tilgengæld er den mest effektiv ved lave omdrejninger og er derfor ikke velegnet til en bil der som hovedregel benyttes på landevejen (98 % af bilerne på T3nettet). Dårlig effektivitet giver højere brændstofforbrug.

Ved høje omdrejninger har den en tendens til at varme luften op (tænk på en gammel cykelpumpe - den bliver også varm under brug) derfor kan en ic (som altid) med fordel indskydes i rørføringen.

En anden mulighed er turbo med variabel geometri, men heller ikke det er bare lige, da der skal noget til at styre bladene i turbo'en... men det får jeg vel styr på inden den på hylden bliver monteret på min aaz'er til sommer  :twisted:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Kkrogsgaard

• Gæst
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #22 Dato: 20. Februar 2008 kl: 23:09:33 »
Ja, det kunne være skæg med en kompressor, men det kommer ikke på tale.

Jeg skal have en 80 % vej og 20% terræn motor, så jeg kan leve med den lave hastighed og det overkommerlig moment.

Der er ikke noget seriøst offroad over min Syncro og jeg vil allerhelst undlade turboen, den kan altid komme på bagefter.

Forresten hyggelig tilbageholdelsesmøde du blev udsat for!

Jeg tror vi har gået i parallelklasse, kan det ikke passe, du gik klasse med Dennis eller Peter (slagterens)? eller er jeg helt lost???

Offline wilson

• Hero Member
    • Vis profil
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #23 Dato: 20. Februar 2008 kl: 23:19:21 »
Nope - du er ikke helt lost  :D

Jeg gik i klasse med Dennis Jepsen og render stadig sammen med både ham og Franne  :lol:   [size=18]small world[/size]
Kan dog ikke helt gøre til hvilken klasse du gik i...  :?

og ja absolut sjovt, omend man tænker sit med sådan et hold up midt på en Nørrejydsk landevej  :shock:  8)

Man kan alternativt vælge at bygge en roots kompressor på (sc14 fra toyota ca 3500,-) med magnetkobling og kun have den aktiveret i terræn. For 100% perfekt effektivitet bør der dog bygges et bypass rør, men det skulle ikke være nødvendigt for en daily driver!
vi høres / Olsen

Legetøjet:

Kkrogsgaard

• Gæst
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #24 Dato: 20. Februar 2008 kl: 23:27:59 »
Jeg gik i klasse med Annich, Pia Petersen os ude fra Hjortdal.

Du så godtnok også lidt vægelsindet ud, da du åbnede vinduet :-D

Det lyder sq meget spændende med en kompressor og ikke specielt dyere end turbo, har faktisk tænkt tanken før.

Måske det kommer engang, men hvordan arbejder det sammen med diesel?

Offline wilson

• Hero Member
    • Vis profil
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #25 Dato: 20. Februar 2008 kl: 23:43:40 »
hehe så ved jeg sgu da vist godt hvem du er  :lol:

DET kunne jeg IKKE se i tusmørket!

Prøv at grave lidt i emnet på google
nyttige søgeord: roots,  supercharger, offroad, toyota, diesel, 4x4

Der er flere der har gjort det før, dog ikke hørt om det på T3 - endnu.

solgte en sc14 til en engang, der monterede den på hans citroen bx19 diesel - den blev frisk! Han lånte den ud til en der så tabte den i et sving, væltede et træ og totalskadede den mod en stor sten.
vi høres / Olsen

Legetøjet:

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #26 Dato: 28. Februar 2008 kl: 19:39:45 »
Og her er der en tysk tråd, hvor nogle relevante synspunkter kommer til udtryk vedr. ombygningen:

http://f1.parsimony.net/cgi-bin/topic-indent.cgi?Nummer=165&ThreadNummer=731113
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

T3Sync

• Gæst
Ang. skift fra JX til 1Y
« Svar #27 Dato: 09. April 2008 kl: 15:34:38 »
Citat fra: "dokajønne"
Hm....
Drop turboen, sådan en fin syncro skal ikke ligge og baldre rundt på motorvejen med 120km/t, den skal ud og yde i terrænet. Jeg har en (endnu udokumenteret) teori om at det er skide ligegyldigt med turboen når man kører offroad. En lækker 1,9 sauger, hvor motorens output følger fodens stilling tror jeg at man har mere glæde af der. Turbo har det med at sætte ind lige pludseligt og der er ingen der har glæde af for hurtig gas når man er offroad.
Offroad bevæger man sig også ofte i den lave ende af omdrejningsskalaen og der er turboen jo ikke engang begyndt at yde (undtagen når den som nævnt pludselig sætter ind og hviner hjulene rundt, til at man har gravet sig uhjælpeligt ned)
Jeg stemmer på 1y uden turbo, der er stadig moment nok i den til at slæbe en Nissan Patrol sidelæns op på himmelbjerget.

Er der nogle flere der har spændende meninger om overstående ?

:D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D