Forfatter Emne: Rust - Fremgangsmaade  (Læst 6131 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

• Gæst
Rust - Fremgangsmaade
« Dato: 01. Marts 2008 kl: 22:14:33 »
Hey alle

Jeg har s0gt paa rust paa sitet og fundet mange gode tips og ideer til hvordan rust skal laves. Jeg har dog stadig nogle smaa sp0rgsmaal so here goes:

Hvis man antager at have en klat rust et sted som ikke er lige til at fixe op og der tilmed er terret hul igennem hvordan ordner man det? Her er et billede for at uddybe (jeg har fundet det paa nettet saa det er ikke min bil):

Skal det hele saa skaeres af og erstattes af en ny plade del? Jo tak det ville sikkert vaere det nemmeste men hvis originale plade dele ikke er tilgaengelige hvad g0r man saa? Kan man bare konstruere dem selv? K0ber man plader hos en hugger og skaerer dem til?

Hvis man har en langside med spot rust som dette hul skal man vel skaere ud hvor n0dvendigt og klippe en ny plade bid til for hvert hul?

Jeg vil som saedvanligt gerne l0be f0r jeg kan kravle og jeg er ved at rode mig ud i noget hvor et scenario som beskrevet ovenfor sikkert vil vaere meget deskriptivt paa virkeligheden. I andre som har pr0vet at lave rust 1.000.000 gange faar sikkert nedtur naar i taenker paa det men jeg glaeder mig vildt til at pr0ve kraefter med det. Jeg ved ikke hvordan man svejser men planen er at jeg laerer det hen ad vejen : ).

Haaber det giver lidt mening og der er nogen som har overskud til en kort gennemgang eller et link til en god side med info.

: )

- Jensen

PS: Jeg fandt godt 4x4 og Dokajønne's traad: 'Projekt: DØ SATANS RUST I PLADESAMLINGER' (fede billeder i smed op - tak for en god 'step by step') men det er jo det rene t0se rust de 2 drenge gaar rundt og leger med ; ). Naeh du! Jeg tror at have fundet noget mandfolke rust i de Svenske skove saa grov filen skal ud af kassen...

Geltzer

• Gæst
Rust - Fremgangsmaade
« Svar #1 Dato: 01. Marts 2008 kl: 22:47:28 »
tja hvis man tør og har tiden og tålmodigheden til at lave fejl der skal laves om så køber du et stykke karroseriplade og et svejseapparat nogen klemtænger, en pladesaks en pladehammer og lidt slibeværktøj

men det er et håndværk der som alle andre håndværk tager lang tid at mestre. jeg selv har lavet mange rusthuller på den måde og jeg kan maksimalt kaldes hæderlig til det.

jeg plejer at skære den gamle del ud så hel som mulig og helst sådan at jeg har nogen af de originale samle-false eller flader tilbage. dernæst renser jeg af så alt rust er væk (tjekket med hammer og skrutrækker først)
så tager jeg den del jeg har savet ud og laver en pap skabelon af den i noget halvstift pap som ikke river eller knækker (ikke bølgepap) når jeg er tilfreds med skabelonen overfører jeg den til min karroseriplade og klipper den ud med pladesaksen.
Dernæst skal den tilpasses og det kan godt tage noget tid før den passer rigtigt evt tag den et par steder mens man hiver andre.
når den passer kan den svejses i undgå for meget varme af gangen og på et sted idet pladen ellers vil vride sig.

der er sikkert et par pladesmede der kan se mangler eller amatør metoder i det jeg har beskrevet men nu er jeg jo også amatør så jeg tager gladeligt imod fagligt input ;)

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Rust - Fremgangsmaade
« Svar #2 Dato: 01. Marts 2008 kl: 22:49:51 »
Udemærket tema at tage op! Og desværre i stigende grad relevant for vores ældre biler.

Indgangsbønnen lyder, at man skal indlede med at gøre op, om det kan betale sig at lave det. Rust er som isbjerge. Du kan se kun toppen - de 9/10 gemmer sig nedenunder. Heldigvis er T3'er langt mere rustmodstandsdygtige i undervognen end gennemsnittet af biler fra samme tid, men selv en T3 kan blive for slem. Og er der alvorlig rust i undervognen, så er det et regulært mareridt at lave det, for vanger og traverser på en T3'er er flettet sammen som spanterne i en u-båd.

Når det gælder selve processen, så er første skridt at fjerne al angrebet plade. Når det er sket, rengøres den omgivende plade, så der er fint blankt jern at svejse på. Det nye rep.stykke kan i mange tilfælde købes som skarringsdel, hvilket er en god og nem løsning. Kan man ikke finde det på den måde, må man kigge lidt på, hvor vanskeligt det er at lave selv. Tit kan man med lidt kreativitet og håndelag lave et rep.stykke af et stykke plade (som man køber som hele eller halve plader på hhv. 2x1 m og 1x1 m). Hvis man kan finde rep.stykket på en anden bil, så er det lige så godt, men ofte er de fleste biler af samme type rustet de samme steder, og så er man jo lige vidt.

Med svejsning er det som med maling. Forarbejdet er det vigtigste! Det nye pladestykke skal tilpasses - evt skal der falses og man skal gøre op, om der skal punktes eller fuldsvejses og om man laver overlap eller svejser kant-til-kant. Når man er begynder, så svejser man med overlap og laver gode store lokkehuller til at punktsvejse i.

Selve det, at stå med svejsepistolen i hånden skal man øve sig lidt i. Det er en fornemmelsessag, hvordan svejseren skal indstilles, og jeg tror, at alle har deres egne ideer. Mange plejer at sige det,  som at svejseren skal lyde, som en knallert, der firetakter. Du skal starte med at finde nogle gamle pladestumper at øve dig på, og du skal forvente, at det ser frygteligt ud i starten.

Så er det også et andet forhold: Jeg kender ikke statistikken, men et løst skud fra hoften vil være, at mere end 50% af de store restaureringsprojekter, der igangsættes, ender som meget billige bortskaffelsessager i DBA i løbet af et halvt år. Det er nemlig meget få, der forholder sig realistisk til, hvor stort et arbejde det er, hvis man vil det seriøst. Der er også temmelig mange, der bakker af, når de har fået de første 10 svejsegløder ind i øregangen. (Selv har jeg klogeåge to gange været på skadestuen og få boret (ja, BORET!) vinkelslibersplinter ud af øjet. Det kunne sagtens være undgået,  men der er måske andre end mig, der kan genkende fornemmelsen af, at briller kun er for amatører - det gælder ikke proffer... :oops: )

Der er to ting ved rustarbejde, der er uendelig fedt. 1) De indledende rosa drømme, om, hvor smækker, lækker en bil, man kan lave sig, og 2) Den sjældne fornemmelse af faktisk at have gennemført det.
Alt det andet ind imellem er efter min smag aldeles modbydeligt, but who knows? Måske er der nogen, der nyder det?

Lyseslukker, gnavpotjarl...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Herr_Jensen

• Gæst
Rust - Fremgangsmaade
« Svar #3 Dato: 02. Marts 2008 kl: 01:01:05 »
Fantastiske svar! Der er r0get adskillige ting paa vaerkt0js 0nske sedlen og jeg har faaet en klar ide om hvor jeg skal starte og nogenlunde hvad fremgangs maaden skal vaere.

Det jeg gaar og roder med skal ikke vaere k0nt - jeg vil bare s0rge for den ikke ruster op. Naar jeg begynder at bruge mit nye leget0j (som jeg altsaa ikke har faaet endnu - jeg varmer bare op) saa forventer jeg mange mange buler og ridser og alt mulig andet i karrossen baade under og efter brug.

Jeg synes at kunne se paa billederne at rust monstret har taget nogle bidder her og der og det skal jo stoppes.

Tak igen for jeres svar - Dette er jo en herlig start : )

- Jensen

Offline opelhaj

• Hero Member
    • Vis profil
Rust - Fremgangsmaade
« Svar #4 Dato: 02. Marts 2008 kl: 08:39:12 »
er der nu noget galt med RAT look 4x4 knokkeldyr?   det er vel bare patina, så hele verden kan se at man har lidt livs erfaring :D
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911