Forfatter Emne: Oliealarmens virkemåde  (Læst 8087 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Oliealarmens virkemåde
« Dato: 22. Marts 2008 kl: 23:21:36 »
Allerførst, så er det sørma da herligt, hvis problemet kan reduceres til noget strømhalløj.

Ja, det er noget tricky noget.

Føleren i toppen er blå og skal reagere ved 0,25 bar. Føleren på oliefilterflangen er grå og skal reagere ved 0,9 bar. Den ene er slutter den elektriske kreds , og den anden åbner den. Bilen er udstyret med dynamisk olietrykskontrol, hvilket vil sige, at den har ét sæt parametre under 2000 omdr og et andet ved over 2000 omdr. Omdrejningssignalet får den fra generatoren, og dermed er systemet afhængigt af at W-funktionen på generatoren er i orden.
Hvis olietrykket falder til under indikatorenes værdien ved et omdrejningstal på under 2000 omdr., så blinker den på lampen. Hvis trykket falder over 2000 omdr., så vræler den akustiske alarm.

På stående fod kan jeg ikke huske, hvilken af de to kontakter, der slutter og hvilken, der åbner, men det kan du jo måle.

Du siger, at alarmen gik med et tryk på 1,7 bar. Var det mens alle følere var på plads og tilsluttede, eller havde du taget en ud for at få plads til manometeret? I sidstnævnte tilfælde kan det jo skyldes, at der så mangles et signal, og at generatoren siger, at motoren er over 2000 omdr.

Erfaringsmæssigt kører AAZ'ere med et temmelig lavt tryk, og de er highly sensitive overfor pessimistiske følere. Jeg har selv - i mine hedengangne AAZ-dage - haft et cirkus med de følere, og jegf prøvede flere sæt, før jeg fandt nogle, der var tilstrækkeligt lidt hysteriske. Vær opmærksom på, at trods ens farve, så kan der være små forskelle i tærskelværdien. Nogle blå har f.eks. en værdi, der hedder 0,15 - 0,25 mens andre - også blå - har en på 0,25 - 0,35. Ligeledes er der marginale forskelle på de grå.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline wilson

• Hero Member
    • Vis profil
Oliealarmens virkemåde
« Svar #1 Dato: 23. Marts 2008 kl: 07:52:21 »
De to følere virker som følger:

Den blå føler i topstykket er n/c og åbner (laver forbindelse til stel) over 0,3 bar - denne føler er aktiv under 2000 omdr

Den grå føler i konsollen er n/o og lukker (fjerner forbindelse til stel) over 0,9 bar -  denne føler er aktiv over 2000 omdr

eksempler:
motoren er slukket eller under 2000 omdr

lavt olietryk under 0,3 bar - stel forbindelse - dioden blinker / summeren slukket
olietryk ok over 0,3 bar - ingen stel forbindelse - dioden slukket / summeren slukket

motoren snurrer over 2000 omdr

lavt olietryk under 0,9 bar - ingen stelforbindelse - dioden blinker / summeren buzzer
olietryk ok over 0,9 bar - stel forbindelse - dioden slukket / summeren slukket

håber det kan hjælpe dig

lidt link:
http://www.benplace.com/oil_pressure_sender.htm
http://volkscafe.com/vanagonparts.jsp?pa=ip&ip=1401786957
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Oliealarmens virkemåde
« Svar #2 Dato: 23. Marts 2008 kl: 10:53:35 »
Hele det olietryks sjov sidder, svjh, indbygget i speedometret...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Oliealarmens virkemåde
« Svar #3 Dato: 23. Marts 2008 kl: 12:16:35 »
Inde i speedometret, altså inde i den firkantede modul ting der udgør selve speedometret...

Mellem plast printet og nålen :D
Mvh. Morten Trab

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Oliealarmens virkemåde
« Svar #4 Dato: 23. Marts 2008 kl: 14:19:37 »
Citat fra: "wilson"
De to følere virker som følger:

Den blå føler i topstykket er n/c og åbner (laver forbindelse til stel) over 0,3 bar - denne føler er aktiv under 2000 omdr

Den grå føler i konsollen er n/o og lukker (fjerner forbindelse til stel) over 0,9 bar -  denne føler er aktiv over 2000 omdr

Der var lige noget i mit Rainmanhoved, der vred sig, da jeg så det på skrift, så jeg tog lige en test:

Som det ses, er den grå en "lukker" - altså har den ingen forbindelse, når den er i hvile, men skaber kontakt til stel, når den får tryk.

Den blå virker omvendt - den er en "åbner" - i hvile er det kontakt til stel, men den bryder forbindelsen, når der kommer tryk.

Bemærk i øvrigt den æstetiske baggrund... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
Oliealarmens virkemåde
« Svar #5 Dato: 23. Marts 2008 kl: 18:33:38 »
Er det skæreskiven du mener ????  :D  :D  :D
Dem bruger jeg også, hvis alt andet glipper.

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Oliealarmens virkemåde
« Svar #6 Dato: 24. Marts 2008 kl: 10:56:15 »
Citat fra: "xploader"
Der er ikke tvivl om at når jeg får monteret oliekøler ryger der tryk og temp måler på.
Peder

Og hvordan gør man så lige det? Hva' koster det? Er det svært?
 :?:  :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline FarT3

• Sr. Member
    • Vis profil
Oliealarmens virkemåde
« Svar #7 Dato: 24. Marts 2008 kl: 12:05:08 »
Ja er det ikke betryggende. Ham har jeg købt en motor af. :D  :D  :D
Med venlig hilsen

FarT3
30252288

Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Oliealarmens virkemåde
« Svar #8 Dato: 24. Marts 2008 kl: 12:10:14 »
Jeg har engang tætnet en bruserslange med Gaffa - så hvad er problemet! Hvad kan man overhovedet have imod Gaffa? Og må jeg minde om, at Casper engang fik sin bil til at køre ved hjælp af et par iturevne cowboybukser!
 :lol:

[size=9]Yes! - endnu en tråd afsporet! :twisted: [/size]
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline FarT3

• Sr. Member
    • Vis profil
Oliealarmens virkemåde
« Svar #9 Dato: 24. Marts 2008 kl: 12:10:32 »
Prøv lige at slut tænding til: Den blå/sorte 0,5 ledning trækkes af olietrykskontakten på 0,3 bar og lægges til vognens stel. Hvis lysdioden herefter blinker er olietrykskontakten defekt.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288

Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Oliealarmens virkemåde
« Svar #10 Dato: 24. Marts 2008 kl: 12:25:01 »
Citat fra: "lagoni"
Citat fra: "xploader"
Der er ikke tvivl om at når jeg får monteret oliekøler ryger der tryk og temp måler på.
Peder

Og hvordan gør man så lige det? Hva' koster det? Er det svært?
 :?:  :D

Borer et hul i oliekøler adapteren, skærer et M10x1 gevind, køber en olie temp. føler og skruer i...
Køber et M10x1 T-stykke til olietryk, skruer olietryk giveren på oliefilter flangen af, på med T-stykket, olietryk giver i enden af T-stykket og en VDO (eller lignende) olietryks føler i det sidste hul i T-stykket...

Resten er ledningsføring :)
Mvh. Morten Trab

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Oliealarmens virkemåde
« Svar #11 Dato: 24. Marts 2008 kl: 13:34:10 »
Nej, så er det intet problem :)
Mvh. Morten Trab

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
Oliealarmens virkemåde
« Svar #12 Dato: 24. Marts 2008 kl: 14:18:48 »
Ja så må jeg jo nok på banen........ :-)

Instrumenterne sidder stadig der, men det er mere fordi jeg mangler at finde et sted hvor jeg kan låne en TIG svejser, så jeg kan lave et instrument bord til dem. Jeg har et par andre på lager så jeg ender på en 5-6 instrumenter totalt.

Men ud over instrument monteringen, så kan jeg da nævne at jeg lige har lave service på vognen i forgårs samtidig med skift af undervognen. Maskinen har nu gået 6500km siden renovering, og lever et olietryk på 8 bar ved koldstart. Ved varm olie (80C oliekøler koblet ind) leveres der et tryk på 6 bar ved over 1500-2000 omdr. og den kommer ikke under 2 bar selv ved tomgang.
Mine VDO instrumenter er verificeret med et manuel manometer i samme position, men det skal da nævnes at jeg måler tryk og temperatur i filterkonsollen.

Det er jo så smart på en aaz motor at der er tre udboringer i toppen af konsollen, en til turborøret, et til olietrykskontakten også er det sidste proppen af.
Så det er bare at tage proppen ud og skrue tryk og temperatur i det hul med et t-stykke. Gevindet er 10x1, men vær opmærksom på at nogle sensorer er med 10x1 i den ene ende og så er de svagt koniske så de selv tætner. De skal derfor ikke skrues i bund, men blot skrues i til de er tætte.
Mvh. Casper

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
Oliealarmens virkemåde
« Svar #13 Dato: 24. Marts 2008 kl: 15:24:28 »
Det stod på lækkert tysk i min lille VDO manual der kom med. Frit oversat stod der:

Trykføler nr. xxx med selvtætnende konisk gevind.
Mvh. Casper

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
Oliealarmens virkemåde
« Svar #14 Dato: 24. Marts 2008 kl: 20:28:07 »
""dårlig jordforbindelse""

Skriver de virkelig Jordforbindelse. ????

Kurt
Kurt - 25115788