Forfatter Emne: Problemer ved tandremsskift  (Læst 7442 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hawaiibussen

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Problemer ved tandremsskift
« Svar #15 Dato: 08. April 2008 kl: 15:30:24 »
du huskede at time pumpen igen ik?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: 08. April 2008 kl: 16:25:21 »
Skulle det være nødvendigt?? Den står jo samme sted...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: 08. April 2008 kl: 17:21:15 »
Det er simpelthen to forskellige måder at lave bil på, der mødes her:

Perfektionisten tænker: Den nye tandrem er marginalt forskellig fra den gamle. Det forrykker positionen af både knast og pumpe lidt - derfor stiller jeg begge dele igen.

Praktikeren tænker: Én tandrem erstatter en anden. Tandremme er ens, derfor står alt som det skal, når den nye er kommet på. Der er ingen grund til at gøre andet end at sætte strammerhjulet, så remmen er tilpas stram.

Jeg skal ikke gøre mig til dommer, men jeg er sikker på, at begge dele virker. Jeg er selv i den første gruppe, men jeg erkender, at det giver noget ekstra arbejde. I bund og grund handler det mere om mavefornemmelse end om biler. Hold op, hvor sover jeg godt, når jeg med egne øjne har set, at uret viser det, jeg ønsker - det er langt bedre sovemedicin end at håbe, at pumpen cirka står som, jeg gerne vil. Kald mig bare neurotisk... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: 08. April 2008 kl: 17:35:34 »
Jeg ville nu hellere have hørt om du nogensinde har set det ændret/forrykket ved tandremsskift.  :?:

Bevares kan en ældre rem være trukket lidt. MEN sålænge tænderne på skiverne ikke bliver færre eller flere bør det jo da passe. To der deles om en tand, ingen ændringer i antallet af tænder.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: 08. April 2008 kl: 17:55:54 »
Nu leger vi, at den gamle rem af uafklarede årsager var en anelse længere end den nye, og det var motoren justeret efter.

Vi har kun ét strammerhjul. Dvs. at vi optager alt "sluppet" mellem krumtap og knast/dieselpumpe på medløbssiden (husk, motoren drejer rundt i uret retning).

Scenarie 1: Lang rem

Vi trækker det store slup over til strammerhjulet. for at kunne det skal knast og pumpe dreje sig lidt baglæns (senere timing) mens krumtappen vil dreje sig lidt fremad (endnu senere timing)

Scenarie 2: Kort rem

Der er kun et lille slup at optage med strammerhjulet, så i forhold til før drejer vi knast og pumpe fremad (tidligere timing) og krumtappen baglæns (endnu senere timing)

Så, jo det betyder noget - spørgsmåelt er blot, hvor meget.

Du spørger, om jeg har målt forskel. Det måleur man bruger til det er så følsomt, at det er påvirket af, om der er 5 eller 20 grader i luften.

(Lille anekdote (kan udemærket springes over!): Når jeg har borer en blok, skal jeg f.eks. ramme 77,51 mm sharp. Det står jeg og gør hjemme i værkstedet og lader blokken køle af til 20 grader inden jeg måler endeligt efter. Måske er jeg så heldig, at den ligger helt perfekt i målet. Så samler jeg svinet og lægger den ind i reolen. Næste morgen er det koldt, og jeg kan måle, at hullet nu er nogle hundredele mindre. Pis tænker man og skiller den ad igen fordi man skal jo have den ordentligt boret. Mens man har skilt den ad har den stået inde i det stuetempererede værksted. Så tager man lige et kontrolmål inden man stikker honeren i. What??? nu holder den målet præcist igen... Jo i det er et følsomt instrument.)

Derfor kan man garanteret sagtens måle forskel før og efter et remskifte. Spørgsmålet er så, om det betyder noget som helst, om den står 0,91 eller 0,92, når nu tolerencen er +/- 0,07. Det gør det sikkert ikke, men du ved - min nattesøvn... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #20 Dato: 08. April 2008 kl: 18:39:14 »
Man sørger da bare for at sætte den stramt på "mod uret" altså så sluppet helt automatisk kommer om til strammerhjulet, uden at noget skal drejes...

Med det sagt kan jeg egentligt godt følge dig Jarl...
Og ja, jeg vil godt skrive under på at uret man timer med er ULTRA følsomt :D Man skal næsten kun puste til det for at få en anden måling...
Mvh. Morten Trab

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #21 Dato: 08. April 2008 kl: 19:07:48 »
I forhold til den forskydning, der sker mellem knast/pumpe og krumtap, er det græsk-katolsk ligegyldigt, om man strammer strammerhjulet den ene eller den anden vej.
Sluppet optages under alle omstændigheder på strækningen mellem krumtap og knast med mindre man da custommonterer et ekstra strammerhjul et andet sted.
Bedste hilsner

Jarl

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #22 Dato: 12. April 2008 kl: 18:22:59 »
Så blev timing også tjekket og finjusteret...

Timing er placeret så den lige humper et par gange (3 cylinder lyd ;)) ved kold motor med koldstart, trykker jeg koldstarteren ind med koldmotor har den yderst svært ved at holde sig igang...
Mvh. Morten Trab