Nu leger vi, at den gamle rem af uafklarede årsager var en anelse længere end den nye, og det var motoren justeret efter.
Vi har kun ét strammerhjul. Dvs. at vi optager alt "sluppet" mellem krumtap og knast/dieselpumpe på medløbssiden (husk, motoren drejer rundt i uret retning).
Scenarie 1: Lang rem
Vi trækker det store slup over til strammerhjulet. for at kunne det skal knast og pumpe dreje sig lidt baglæns (senere timing) mens krumtappen vil dreje sig lidt fremad (endnu senere timing)
Scenarie 2: Kort rem
Der er kun et lille slup at optage med strammerhjulet, så i forhold til før drejer vi knast og pumpe fremad (tidligere timing) og krumtappen baglæns (endnu senere timing)
Så, jo det betyder noget - spørgsmåelt er blot, hvor meget.
Du spørger, om jeg har målt forskel. Det måleur man bruger til det er så følsomt, at det er påvirket af, om der er 5 eller 20 grader i luften.
(Lille anekdote (kan udemærket springes over!): Når jeg har borer en blok, skal jeg f.eks. ramme 77,51 mm sharp. Det står jeg og gør hjemme i værkstedet og lader blokken køle af til 20 grader inden jeg måler endeligt efter. Måske er jeg så heldig, at den ligger helt perfekt i målet. Så samler jeg svinet og lægger den ind i reolen. Næste morgen er det koldt, og jeg kan måle, at hullet nu er nogle hundredele mindre. Pis tænker man og skiller den ad igen fordi man skal jo have den ordentligt boret. Mens man har skilt den ad har den stået inde i det stuetempererede værksted. Så tager man lige et kontrolmål inden man stikker honeren i. What??? nu holder den målet præcist igen... Jo i det er et følsomt instrument.)
Derfor kan man garanteret sagtens måle forskel før og efter et remskifte. Spørgsmålet er så, om det betyder noget som helst, om den står 0,91 eller 0,92, når nu tolerencen er +/- 0,07. Det gør det sikkert ikke, men du ved - min nattesøvn... :wink: