Hej,
Jeg er enig med René: Der skal noget tyndt på først, i hvert fald de steder, hvor der er rust/overfladerust. Min filosofi er, at det tynde "gennembløder" og trænger ned i kaviteter/flager af rust, der er startet i forvejen. Det tykke produkt er som Rene skrive mere ment som en beskyttelse og slidlag mod påvirkninger udefra.
Men hvorfor nødvendigvis bruge dinitrol, pava o. lign., hvis det et et problem for dig at spilde på græsset?
Et sted på min bil har jeg ved et uheld fået behandlet 30x30cm af bunden med koldpresset rapsolie (en dunk olie væltede inde i bilen, olien løb ud af et hul i bunden og fordelte sig selv omkring hullet). Her ca. 9mdr efter har jeg konstateret, at rapsolien har genoplivet den gamle rustbeskyttelse og samtidig lagt sig som et tyndt klistret lag.
Jeg har også (dog med vilje) forsøgt mig lidt med biltemas rustbeskyttelse på linoliebasis. Min erfaring med den er, at det efter nogle uger er hærdet fuldstændigt, og ligger som et hårdt gult lag. Dvs. når det endelig størkner, så virker det nok som et fint slidlag, men har ikke længere nogen hæmmende effekt på bagfra kommende rust. Hvis man kigger på indholdsbekrivelsen på dunken, så indeholder den kun linolie...
Hvis det er et problem, at de konventionelle produkter sviner (og ikke er særligt sunde af bade i), så var det måske dejligt let, at køre bilen ud på en græsplæne/mark og behandle den med en af de ovennævnte planteolier ;-) Jeg har i hvert fald tænkt mig at forsøge med rapsolie fremover (jeg bruger de grumsede bundsjatter fra mine dunke, som jeg alligevel ikke nenner at hænde i tanken).
Mvh. gUlf
PS: Jeg bliver selvfølgelig nød til at fraskrive mig et hvert ansvar, hvis rapsolie på langt sigt ikke skulle give den forventede rustbeskyttelse. Jeg har desuden intet belæg for at hævde, at det virker ligeså godt som de konventionelle produkter.