Forfatter Emne: Rustbeskyttelse  (Læst 3140 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Rustbeskyttelse
« Dato: 25. Marts 2006 kl: 20:39:54 »
Hej,

Jeg kan se at 5L tectyl hulrum koster 239 hos harald Nyborg.
Og bodysafe koster det samme for 5 liter.
http://www.harald-nyborg.dk/varenr.asp?produkt=tectyl&n=10&Where=

a) Hvor mange liter skal jeg bruge til en Caravelle?
b) Den sprøjtepistol de har - giver det mening at drive den med denne kompressor?
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5321&n=10 (billig, 489 kr)
eller er denne OK?
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5740&n=10 (898 kr).

Eller hvad gør man egentlig?

jeg kan godt lide ideen med selv at sprøjte bilen (noget med at tage på landet og stille bilen på en pressenning, eller lægge en pressenning ud her på gaden, og så bede til at det ikke blæser så meget at de nabo-parkerede biler bliver svinet igennem.....

/JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Djursland

  • Gæst
Rustbeskyttelse
« Svar #1 Dato: 25. Marts 2006 kl: 20:45:41 »
hej hej med dig..

sån noget er ikke noget man gør nede på gaden..

men det er nok bare mig..

og med hensyn til hvor mange L du skal brug kan jeg kun sige NOK ti hi hi  :lol:  :lol:

Mvh Flemming  :lol:

Rene\'

  • Gæst
Rustbeskyttelse
« Svar #2 Dato: 25. Marts 2006 kl: 22:56:05 »
mener jeg brugte 8l tynd og 7 tyk da jeg undervognsbehandlede, mht maling er der ingen grund til at bruge noget dyrere end  maskinmaling hvis du står ude med det. Sammen med min svigerfar har vi regnet lidt på det og jeg ka male min udvendig for ca 1500 med maskinmaling og ca 8000 med autolak,det er med grunder og  spartelmasse men uden sandpapir,og du vil 100%sikert svine på de biler der står ved siden af pga sprøjtetågen

Kkrogsgaard

  • Gæst
Rustbeskyttelse
« Svar #3 Dato: 25. Marts 2006 kl: 23:40:53 »
Hvor bruger du tynd rustbeskyttelse på undervognen?

Eller er det kun til hulrum, du bruger det?

Skal den ik bare fedtes til i tyk body, på undervognen?

Rene\'

  • Gæst
Rustbeskyttelse
« Svar #4 Dato: 25. Marts 2006 kl: 23:44:00 »
det kommer vel lidt an på hvordan den ser ud, men hele bunden fik et lag tynd først bl.a for at opbløde det tykke der sad der så det blev lidt smidig igen

Kkrogsgaard

  • Gæst
Rustbeskyttelse
« Svar #5 Dato: 26. Marts 2006 kl: 11:22:11 »
Jeg har påtænkt at damprense bunden, så skal den vel have det tykke lag bagefter?

Rene\'

  • Gæst
Rustbeskyttelse
« Svar #6 Dato: 26. Marts 2006 kl: 11:32:15 »
jeg ville nu gi den noget tynd først  da det jo skulle være  det der stopper rust det tykke er jo bare beskyttelse udefra og vær helt sikker på den er absolut 1000% tør inden du går igang

gulf

  • Gæst
Rustbeskyttelse
« Svar #7 Dato: 26. Marts 2006 kl: 12:25:54 »
Hej,

Jeg er enig med René: Der skal noget tyndt på først, i hvert fald de steder, hvor der er rust/overfladerust. Min filosofi er, at det tynde "gennembløder" og trænger ned i kaviteter/flager af rust, der er startet i forvejen. Det tykke produkt er som Rene skrive mere ment som en beskyttelse og slidlag mod påvirkninger udefra.

Men hvorfor nødvendigvis bruge dinitrol, pava o. lign., hvis det et et problem for dig at spilde på græsset?
Et sted på min bil har jeg ved et uheld fået behandlet 30x30cm af bunden med koldpresset rapsolie (en dunk olie væltede inde i bilen, olien løb ud af et hul i bunden og fordelte sig selv omkring hullet). Her ca. 9mdr efter har jeg konstateret, at rapsolien har genoplivet den gamle rustbeskyttelse og samtidig lagt sig som et tyndt klistret lag.

Jeg har også (dog med vilje) forsøgt mig lidt med biltemas rustbeskyttelse på linoliebasis. Min erfaring med den er, at det efter nogle uger er hærdet fuldstændigt, og ligger som et hårdt gult lag. Dvs. når det endelig størkner, så virker det nok som et fint slidlag, men har ikke længere nogen hæmmende effekt på bagfra kommende rust. Hvis man kigger på indholdsbekrivelsen på dunken, så indeholder den kun linolie...

Hvis det er et problem, at de konventionelle produkter sviner (og ikke er særligt sunde af bade i), så var det måske dejligt let, at køre bilen ud på en græsplæne/mark og behandle den med en af de ovennævnte planteolier ;-) Jeg har i hvert fald tænkt mig at forsøge med rapsolie fremover (jeg bruger de grumsede bundsjatter fra mine dunke, som jeg alligevel ikke nenner at hænde i tanken).


Mvh. gUlf


PS: Jeg bliver selvfølgelig nød til at fraskrive mig et hvert ansvar, hvis rapsolie på langt sigt ikke skulle give den forventede rustbeskyttelse. Jeg har desuden intet belæg for at hævde, at det virker ligeså godt som de konventionelle produkter.