1,9 D med turbomanifolder er endnu mere en dødssejler end 1,6 D med ditto.
Grundet 1,9'erens større volumen og mere underkvadratiske geometri har den endnu sværere ved at præstere en hæderlig fyldning. Med andre ord bliver dens - i forvejen fraværende - omdrejningspotentiale yderligere reduceret. Hvis man vil have en motor, der opererer under røggrænsen, må man altså reudcere pumpens mængde så drastisk at man sikkert ville have mere power med en regulær CS.
Derfor er der - i følge min rigide anbefaling - intet alternativ til manifolder med stort fodringspotentiale. CS/KY-manifolder kan gøre jobbet udemærket. Benzinmanifolder er typisk lagt ud til trykbølger med meget højere frekvens (læs: motorer med højere omdr.-tal).
Generelt dur turbomanifolder simpelthen ikke til naturligt ansugende motorer. Turbomanifolden har en lysningsdiameter ved luftindtaget på indv. Ø 42 mm og den har ingen rør til at understøtte trykbølgerne.
Manifolder til CS/KY har en meget stor volumen inde i luftfilterkassen, så der står masser af luft klar til at blive suget ned i cylinderen. Endvidere er tilgangen til luftfilterkassen ENORMstor sammenlignet med lysningen i turbomanifolden. Tilmed har CS/KYmanifolderne tilpassede rørlængder, så trykbølgerne får et optimalt flow.
Jeg er bekendt med, at der er enkelte, der kører med turbomanifold på en sugemotor, og som oplever, at deres motor kører fint. Jeg selv prøvet samme set-up og må tilstå, at jeg ikke deler den oplevelse.