Forfatter Emne: Teoretisk 1.9 Sauger spørgsmål  (Læst 1844 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Teoretisk 1.9 Sauger spørgsmål
« Dato: 20. April 2008 kl: 23:40:32 »
Hej!

Hvordan kan man forestille sig at en 1,9 monteret med JX manifold og luftfilter men uden turbo eller pumpe med LDA vil te sig?

Kommer den ikke teoretisk til at mangle luft og dermed performe dårligt?

Andre symptomer eller kritiske følgevirkninger?

Når man så ovenikøbet vil forsøge sig med det setup i en 1800 kg tung hochdach syncro...  :roll:

Jeg har diskuteret lidt med en fyr der ikke er på t3nettet (selvom han har fået flyer og altmuligt) og jeg skal bruge lidt faktuel viden for at kunne hjælpe ham ud af hans vildfarelser...

Hvad siger i??

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 21. April 2008 kl: 00:27:33 »
Luftmangel, sodopbygning i motoren.

Men ellers ikke noget kritisk, på med en cs manifold og giv den nogle gode lange ture til at brænde soden ud. Der brude ikke være nogle langsigtede konsekvenser af det.
Mvh. Casper

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
« Svar #2 Dato: 21. April 2008 kl: 09:05:04 »
Ok.. .ikke de store problemer andet end at den trækker og kører dårligt og soder lidt til...

Jeg tror problemet er at han ikke har et CS manifold/luftfilterkasse.. men det kan jeg jo nok hjælpe ham med.

Da jeg i går aftes fortalte ham at dieseleksperterne på t3nettet havde talt, begyndte han så og fable om Golf 1,8 GTi benzin manifolder med større flow.. kan man få det til at passe på en 1,9 sauger blok??? Og hvad så med luftfilterkasse..

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Djursland

• Gæst
« Svar #3 Dato: 21. April 2008 kl: 15:43:59 »
hej jan

bare sig til ham

nej hold nu med alle de tanker der og lig en motor i der passer og som vi kender ellers bliver det ikke til noget

men en 1,9 suge motor fra en golf og så se om den passer i med den indsugning der er der ellers set en cs indsugning på og cs udstødnings manifold

men hvorfor kun en suger og ikke en TD

Mvh Djurs der stadig er i laos  :cry:

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 21. April 2008 kl: 16:04:49 »
1,9 D med turbomanifolder er endnu mere en dødssejler end 1,6 D med ditto.

Grundet 1,9'erens større volumen og mere underkvadratiske geometri har den endnu sværere ved at præstere en hæderlig fyldning. Med andre ord bliver dens - i forvejen fraværende - omdrejningspotentiale yderligere reduceret. Hvis man vil have en motor, der opererer under røggrænsen, må man altså reudcere pumpens mængde så drastisk at man sikkert ville have mere power med en regulær CS.

Derfor er der - i følge min rigide anbefaling - intet alternativ til manifolder med stort fodringspotentiale. CS/KY-manifolder kan gøre jobbet udemærket. Benzinmanifolder er typisk lagt ud til trykbølger med meget højere frekvens (læs: motorer med højere omdr.-tal).

Generelt dur turbomanifolder simpelthen ikke til naturligt ansugende motorer. Turbomanifolden har en lysningsdiameter ved luftindtaget på indv. Ø 42 mm og den har ingen rør til at understøtte trykbølgerne.
Manifolder til CS/KY har en meget stor volumen inde i luftfilterkassen, så der står masser af luft klar til at blive suget ned i cylinderen. Endvidere er tilgangen til luftfilterkassen ENORMstor sammenlignet med lysningen i turbomanifolden. Tilmed har CS/KYmanifolderne tilpassede rørlængder, så trykbølgerne får et optimalt flow.

Jeg er bekendt med, at der er enkelte, der kører med turbomanifold på en sugemotor, og som oplever, at deres motor kører fint. Jeg selv prøvet samme set-up og må tilstå, at jeg ikke deler den oplevelse.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!