LDA-dåsen får tryk via en tynd slange fra indsugningsmanifolden. I indsugningsmanifolden hersker det overtryk, som turboen laver. I takt med at turboens ladetryk stiger ved et voksende omdrejningstal på motoren, forsynes motoren med mere ilt. Denne ekstra ilttilførsel giver mulighed for at forbrænde noget ekstra diesel og derved få højere effekt. Altså skal dieselpumpen levere noget ekstra diesel, men kun i forbindelse med et passende ladetryk.
Den opgave kunne en dieselpumpe godt klare uden LDA, men dieselmængden ville så kun stige liniært. Det er ikke helt godt nok, for ladetrykket opbygges ikke liniært, men stærkt eksponentielt. Derfor er LDA-dåsen hensigtsmæssig, idet den med "signal" fra ledetrykket kan tillade dieselpumpen at sende en ekstra byge diesel ind.
Selve LDA-dåsen og dens arm skal man ikke justere på - den er factory-justeret. Det er kun, hvis man laver fikumdik med effektforøgelse, det kan blive aktuelt.
Desværre er LDA-dåserne ikke så langlivede, så tit er de utætte, og så mister man sin spidseffekt, hvilket er mærkbart - særligt i accelerationer. Der er lidt ærgeligt, at de er sårbare, for de er hundedyre fra ny - mon ikke de koster ca. 140 €. Men man kan påbygge den langt mere robuste kegleLDA fra Golf'er, men det skal man kun lege med, hvis man har rigtig rigtig meget styr på dieselpumper. Desuden kan man rende ind i problemer med at dieselpumpen så bliver for høj til at kunne være under motorrumsafdækningen uden at gå imod.