Forfatter Emne: Justering ved LDA dåsen, hvad justeres her?  (Læst 3071 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Justering ved LDA dåsen, hvad justeres her?
« Dato: 04. Maj 2008 kl: 22:51:35 »
LDA-dåsen får tryk via en tynd slange fra indsugningsmanifolden. I indsugningsmanifolden hersker det overtryk, som turboen laver. I takt med at turboens ladetryk stiger ved et voksende omdrejningstal på motoren, forsynes motoren med mere ilt. Denne ekstra ilttilførsel giver mulighed for at forbrænde noget ekstra diesel og derved få højere effekt. Altså skal dieselpumpen levere noget ekstra diesel, men kun i forbindelse med et passende ladetryk.

Den opgave kunne en dieselpumpe godt klare uden LDA, men dieselmængden ville så kun stige liniært. Det er ikke helt godt nok, for ladetrykket opbygges ikke liniært, men stærkt eksponentielt. Derfor er LDA-dåsen hensigtsmæssig, idet den med "signal" fra ledetrykket kan tillade dieselpumpen at sende en ekstra byge diesel ind.

Selve LDA-dåsen og dens arm skal man ikke justere på - den er factory-justeret. Det er kun, hvis man laver fikumdik med effektforøgelse, det kan blive aktuelt.

Desværre er LDA-dåserne ikke så langlivede, så tit er de utætte, og så mister man sin spidseffekt, hvilket er mærkbart - særligt i accelerationer. Der er lidt ærgeligt, at de er sårbare, for de er hundedyre fra ny - mon ikke de koster ca. 140 €. Men man kan påbygge den langt mere robuste kegleLDA fra Golf'er, men det skal man kun lege med, hvis man har rigtig rigtig meget styr på dieselpumper. Desuden kan man rende ind i problemer med at dieselpumpen så bliver for høj til at kunne være under motorrumsafdækningen uden at gå imod.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline wilson

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 04. Maj 2008 kl: 22:59:43 »
Hov vil det sige at man kan tage "keglen" fra en golf pumpe og flytte over på en jx pumpe? Denne skulle jo efter sigende have en mere agressiv angrebsvinkel til tingene end de andre diesel pumpe...

Der er selvfølgelig det der med den manglende plads, men det er noget mere aktuelt på en bus end det er ved ladmodellerne.

Der bliver jo udentvivl en masse der skal grundindstilles og justeres på ny, men kan godt life tanken. Det tror jeg måske godt jeg kunne finde på at bruge et par minutter på ved lejlighed.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 04. Maj 2008 kl: 23:07:27 »
Citat fra: "wilson"
Hov vil det sige at man kan tage "keglen" fra en golf pumpe og flytte over på en jx pumpe? Denne skulle jo efter sigende have en mere agressiv angrebsvinkel til tingene end de andre diesel pumpe...

Yes og yes.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 04. Maj 2008 kl: 23:22:12 »
Hmm jeg troede det var mænge skruen pilen pejede på.

Mener jarls hjemmeside har en udførlig vejledning. :wink:

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

The Dude

• Gæst
« Svar #4 Dato: 05. Maj 2008 kl: 20:26:13 »
Findes der et renoverings-kit (lidt á la det til turboen) til LDA'en? Min er nemlig begyndt og skabe sig, og 140,- euro er vel også en slags penge.

Offline Hawaiibussen

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
« Svar #5 Dato: 05. Maj 2008 kl: 20:32:52 »
Citat fra: "The Dude"
Findes der et renoverings-kit (lidt á la det til turboen) til LDA'en? Min er nemlig begyndt og skabe sig, og 140,- euro er vel også en slags penge.

der er altid en som har en på amagerhylden til ok penge!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 05. Maj 2008 kl: 20:40:47 »
Citat fra: "The Dude"

Fik du bekræftet på Fyn at det ER den der lyder som en sur hankat når den arbejder lidt??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Crapz

• Gæst
« Svar #7 Dato: 05. Maj 2008 kl: 22:39:57 »
en hurtigt test

http://wiki.t3nettet.dk/index.php/Test_af_LDA_D%C3%A5se

Jeg har kigget på det, har ikke kunne finde noget :(

bunden af dåsem er trykket (foldet) rundt om resten af den så den skal man have åbnet for at se mere :(

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 06. Maj 2008 kl: 17:24:38 »
Den holder såmænd tæt nok, Dan's, men når turboen leverer fuldt tryk så er der noget på motoren der hvæser som en syg hankat, og umiddelbart synes jeg ikke det lyder til at være ventilen på manifolden, men snarer et eller andet omkring pumpe området...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan