Forfatter Emne: Monter nye motorophæng og få ny bil.  (Læst 7032 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #15 Dato: 14. August 2008 kl: 09:08:25 »
Citat fra: "wilson"

Er der forskel på nogle huller?


ja det er da en ting der er helt sikker jeg har ikke mødt 2 der var ens (fnis)   :lol:  :lol:  :lol:
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Bo

  • Gæst
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #16 Dato: 14. August 2008 kl: 09:27:35 »
Citat fra: "bos1"
Citat fra: "wilson"

Er der forskel på nogle huller?


ja det er da en ting der er helt sikker jeg har ikke mødt 2 der var ens (fnis)   :lol:  :lol:  :lol:


Det hører vist til i et andet forum det der..... :lol:  :lol:

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #17 Dato: 14. August 2008 kl: 09:46:28 »
undskyld kunne ikke dy mig  :lol:   men det var næsten kriminelt ikke at gøre det :lol:
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #18 Dato: 14. August 2008 kl: 11:02:43 »
touché  :wink:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #19 Dato: 14. August 2008 kl: 17:21:21 »
Man kan sagtens kyle sprutterlejer i en AAZ. Det er et klart stærkere (og hårdere) leje. Og det vil køre upåklageligt og langt de fleste vil aldrig opleve forskel.

Så er det jo relevant at spørge, hvorfpor dem af os som engang i mellem piller de steder ikke benytter muligheden. Jeg kan kun svare for mig selv, og mine tanker lyder sådan her:

Hovedparten af alvorlige motorhaverier sker på to måder:

1) Fejl i timingen/taktningen. Forskellige typer af fejl i tandremstrækket - sprungne remme, døde strammerhjul, takthjul på krumtappen, der hopper af grundet problemer med bolten på takthjulet.
De fejl kan man kun gardere sig mod ved jævnlig kontrol og rettidig udskiftning af relevante sliddele.

2) Plejllejeskader, der i yderste konsekvens ender med en plejlstang der forlader sin trygge rede for at se sig om i den store verden udenfor motorblokken.
Optakten til de skader høres ved en rytmisk tikken, der tiltager i takt med at lejet ædes op. Når uheldet er ude, så gælder der om at have så lang inkubationstid som muligt, så man kan nå at reagere inden det går helt galt. Her er min teori, at bløde almindelige plejllejer giver mig mere tid til at nå at opdage fejlen og grounde bilen end knaldhårde sprutterlejer, der kollapser lynhurtigt, fordi de ikke har det bløde metals langsomme sejhed og lette evne til at smelte og fungere som pseudosmøring af krumtappen.
I bund og grund er det jo slet ikke meningen, at der skal være metallisk kontakt mellem plejlleje og krumtapsøle. Der skal vedvarende være en oliefilm, som adskiller komponenterne, og så er lejets hårdhed jo ikke afgørende. Imidlertid knalder plejllejet på en TDI drønhårdt ned på krumtapsølen, når bilen koldstarter, og der er det fordelagtigt at have det hårde leje i øverste lejehalvdel. I en skøn, behagelig, lydsvag, hurtigtroterende kammerdiesel er det slet ikke et problem - men nærigmåsene, der ikke vil skifte olie så tit, kan jo overveje, om de vil have sprutterlejer i deres 1,9'er.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #20 Dato: 15. August 2008 kl: 02:23:51 »
Har Googlet på "sprutter lejer" og "sprutter lager" men ikke et eneste hit Jarl, hvor finder en nysgerrig noget om de der hårde lejer ? det eneste jeg får er torskeforfang med blæksprutte gummi fiduser ...

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #21 Dato: 15. August 2008 kl: 10:29:55 »
Mvh. Casper

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #22 Dato: 15. August 2008 kl: 20:07:12 »
Ja det hjalp jo en hel del Casper,  Takker !

Mvh.  Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #23 Dato: 15. August 2008 kl: 21:18:43 »
Jeg tager den helt og fuldt på mig. Det er mig, der har fået navnet galt ind i hovedet - sorry!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #24 Dato: 15. August 2008 kl: 22:19:32 »
Lad os kalde det en lille slå-fejl Jarl...  har siddet og læst i samlige spalter på Google og det ser ud til at der er mest VR6 snak i forbindelse med de sputter lejer.... Der er ikke meget om sputter i T3 og hvor man eventuelt får fingrene i dem. KS ser ud til at forhandle dem, men der er ikke noget info om dem bortset fra en mere overordnet beskrivelse på deres side....

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!