Forfatter Emne: W-klemmen - hvordan måles på den????  (Læst 7280 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
W-klemmen - hvordan måles på den????
« Dato: 13. September 2008 kl: 21:06:06 »
Hej,

Hvad kan jeg måle mellem W-klemmen på generator og stel?

Vekselspænding eller jævnspænding?

Samt - hvordan identificerer jeg W-klemmen?

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
W-klemmen - hvordan måles på den????
« Svar #1 Dato: 13. September 2008 kl: 21:24:32 »
Side 153 i so wird's gemacht...

Skal vise 7V +/- 1V mellem w-klemme og stel

Styring af olietrykovervågning / omdr tæller må således styres af frekvensen
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
W-klemmen - hvordan måles på den????
« Svar #2 Dato: 13. September 2008 kl: 21:41:49 »
Mange tak - informationen står ikke i Haynes.

Bonusinfo - hvilket af benene er W?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
W-klemmen - hvordan måles på den????
« Svar #3 Dato: 13. September 2008 kl: 21:45:09 »
Mit bud vil være den der står W ved  :twisted:  :lol:  (Den sidder alene)

I toppen mellem spændingsregulatoren og støjdæmperen - hvis der er en sådan monteret.

Eller modsat B og D+ klemmerne, der sidder sammen.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Crapz

  • Gæst
W-klemmen - hvordan måles på den????
« Svar #4 Dato: 13. September 2008 kl: 22:35:40 »
jeg skal have kalibreret min Generator :( den virker ikke rigtigt :D

det er vel "bare" have en modstand på så der er 7volt på den ?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
W-klemmen - hvordan måles på den????
« Svar #5 Dato: 13. September 2008 kl: 23:09:04 »
W-klemmen kan ikke kalibreres. Dens signal kan heller ikke efterprøves ordentligt med et voltmeter. Mellem +7 og -1 kan jo være 0 altså ingenting. (Sidespring: Dertil kommer, at moderne digitale instrumenter ikke kan håndtere varierende spændinger særlig godt. Mit kan i hvert fald ikke. Lad os få de gode gamle analoge tilbage - så kan man se, hvad der sker.)

Strøm i en T3 produceres i en vekselstrømsgenerator. En rotor roterer inden i en stator, hvorfra strømmen tappes. Rotoren kan magnetiseres mere eller mindre afhængigt af strømbehovet. Det ordner spændingsrelæet ved at tilføre rotoren magnetiseringsstrøm gennem kulbørsterne. Når den magnetiske rotor suser rundt inden i statoren, som består af en række spoler, så opstår der vekselsstrøm i statorvindingerne (mere logisk omtalt som "Drehstrom" på tysk). Imidlertid ville vores akkumulator ikke bryde sig om at få tilført vekselstrøm, så derfor lader vi strømmen fra hver enkelt statorspole passere en diode. En diode fungerer som en ensretter. Derved forvandles strømmen til (pulserende) jævnstrøm. Klemme W er ført fra en statorspole udenom diodebroen og ud af generatoren. Derfor kan man ved at måle hvor tit spændingen vender afgøre frekvensen og dermed også fastslå rotorens omdrejningstal og dermed også inddirekte - når der kompenseres for udvekslingsforhold i remtrækket - motorens omdrejningstal. Vil man altså teste klemme W, gøres det med en frekvenstæller. Det er sikkert de færreste af os, der lige har sådan en i værktøjskassen, men så kan man jo bare låne sig frem til en original omdrejningstæller til en diesel - det er nemlig slet og ret en frekvenstæller, og så passer den endda på multistikket.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
W-klemmen - hvordan måles på den????
« Svar #6 Dato: 14. September 2008 kl: 00:05:22 »
Citat fra: "jensjakob"


Samt - hvordan identificerer jeg W-klemmen?



Der står "W" på godset ud for klemmen ;-)
Mvh. Casper

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
W-klemmen - hvordan måles på den????
« Svar #7 Dato: 14. September 2008 kl: 00:34:02 »
Citat fra: "Jarl"
W-klemmen kan ikke kalibreres. Dens signal kan heller ikke efterprøves ordentligt med et voltmeter. Mellem +7 og -1 kan jo være 0 altså ingenting. Nu skrev jeg godtnok 7V +/- 1V dvs fra 6V -> 8V. Dette kan lade sig gøre hvis w-signalet bliver taget efter en af ensretterne i diode broen. Men måske har de skrevet forkert i SWG.

(Sidespring: Dertil kommer, at moderne digitale instrumenter ikke kan håndtere varierende spændinger særlig godt. Mit kan i hvert fald ikke. På de fleste bedre elektroniske er der en "analog" bar i bunden der viser stabiliseret udslag. Lad os få de gode gamle analoge tilbage - så kan man se, hvad der sker.) Og man skal tænke ekstra meget på hvor man bruger det da det kan kræve mere strøm (når det måler spændingen) med skader på kredsløb til følge


@Crapz - kalibreret generator? Den er ny - hvis det er omdrejningstælleren der ikke passer justeres de bag på omdrejningstælleren.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
W-klemmen - hvordan måles på den????
« Svar #8 Dato: 14. September 2008 kl: 00:58:22 »
Citat fra: "wilson"
Men måske har de skrevet forkert i SWG.


Næ, nej - du har ret - jeg læste bare dine tal som en hvis herre læser biblen... Sorry

Men stadigvæk - pointen på W-klemmen er ikke spændingen, men frekvensen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
W-klemmen - hvordan måles på den????
« Svar #9 Dato: 14. September 2008 kl: 01:13:21 »
Citat fra: "Jarl"
Citat fra: "wilson"
Men måske har de skrevet forkert i SWG.


Næ, nej - du har ret - jeg læste bare dine tal som en hvis herre læser biblen... Sorry non taken  8)

Men stadigvæk - pointen på W-klemmen er ikke spændingen, men frekvensen. Nemlig
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
W-klemmen - hvordan måles på den????
« Svar #10 Dato: 13. Januar 2009 kl: 17:40:13 »
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Crapz

  • Gæst
W-klemmen - hvordan måles på den????
« Svar #11 Dato: 13. Januar 2009 kl: 20:58:29 »
har fundet ud af jeg skal have sat en modstand på min for at ændre frekvensen så omdrejnings visernen kan klare det

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
W-klemmen - hvordan måles på den????
« Svar #12 Dato: 13. Januar 2009 kl: 21:08:49 »
Citat fra: "Crapz"
har fundet ud af jeg skal have sat en modstand på min for at ændre frekvensen så omdrejnings visernen kan klare det


Det forstår jeg ikke?

Det er ikke fordi du bruger en benzin omdrejningstæller i en diesel vel?

Det er (måske) muligt at bygge om. Har selv været ved at kigge på det engang men det er ikke bare lige  :shock:

Jeg ved JanK har en løs diesel omdr på salgs hylden hvis det er.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
W-klemmen - hvordan måles på den????
« Svar #13 Dato: 13. Januar 2009 kl: 21:11:59 »
Citat fra: "Crapz"
har fundet ud af jeg skal have sat en modstand på min for at ændre frekvensen så omdrejnings visernen kan klare det


Hvordan ændrer en modstand på frekvensen.  :roll:

Kurt
Kurt - 25115788

Crapz

  • Gæst
W-klemmen - hvordan måles på den????
« Svar #14 Dato: 13. Januar 2009 kl: 21:43:39 »
sorry styrken af signalet