Forfatter Emne: 2.4D T4 VS. T3 TD  (Læst 3937 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jes

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro årg. 1985
2.4D T4 VS. T3 TD
« Dato: 15. September 2008 kl: 15:01:20 »
Har haft et par T4 2,4 syncro´er. De kørte "unden at man rørte en finger".
Har så skiftet til en T3 1,6TD syncro, og så må man jo sige livet glæder begyndte. I T3 bliver man glad med omkring de 40-50 km/t op ad bakkerne.
Hvorimod T4 holdt en 80-90km/t uden problemer. Men til gengæld var T4 ikke lige så fuld af charme.
Du skal regne med at komme til at skrue / vedligeholde noget mere.
Men smilet er til gengæld større når man kører( undtagen når den driller ).
De T4 jeg har haft har svinget mellem 10-14 km/l.T3 ?? den har et defekt speedometer som først skal fixes.Men et forsigtig gæt vil ligge på det samme som T4. Max hastighed i T3 80-90 km/t.I T4 kunne jeg sagtens holde en 110km/t på motorvej, uden at det føltes anstrengt.
Acceleration.     øh hvad. I en T3 er det bilen der bestemmer farten.
Man bliver ikke rigere af at køre T3, bare mere glad, og hvem kan gøre det op i penge.

Mvh Jes
Tlf 0045 40332205
T3-klub medlem nr 134.
Syncro 1.9 DG 1985 allrounder.
Unimog 411.110 Kabriole. Årg.1959
If you can dream it.   You can have it :-)

Eva

• Gæst
2.4D T4 VS. T3 TD
« Svar #1 Dato: 15. September 2008 kl: 15:45:48 »
2,4 D har blot 8 hk mere end en 1,6 TD.

En "ren" 2,4 D er   mere "død i sværen", langsommere i optræk, dyrere at køre i, (i hvert fald de af dem jeg har prøvet , 10 personers busser)  end 1,6 TD m.  5 trinsgearkasse....reservedelspriserne til en T4 er  en del dyrere,  men 1.6TD skal være med 5 trins gearkasse, ellers er det røven af 4. division IMØ.

Og så ruster en T4 meget mere    :shock:

En 1,9 TD monteret i en T3 har jeg ikke selv erfaring med, men en bekendt der har en sådan, siger at det giver noget mere bundtræk, og ikke  andet.

Jes taler om en 4gearet Syncro    :roll:  :roll: ....og sådan en må du slet, slet ikke sammenligne med en 5 gearet.....den har nemlig ikke problemer med at holde en god hastighed og fart på op ad bakkerne

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
2.4D T4 VS. T3 TD
« Svar #2 Dato: 15. September 2008 kl: 18:38:54 »
Citat fra: "Eva"

Jes taler om en 4gearet Syncro    :roll:  :roll: ....og sådan en må du slet, slet ikke sammenligne med en 5 gearet.....den har nemlig ikke problemer med at holde en god hastighed og fart på op ad bakkerne

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre lidt mere om forskellen på Syncro T3'ere med henholdsvis 4 og 5 gear...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
2.4D T4 VS. T3 TD
« Svar #3 Dato: 15. September 2008 kl: 18:42:21 »
Kunne jeg også...Kunne sq godt bruge 5. gear af og til :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Eva

• Gæst
2.4D T4 VS. T3 TD
« Svar #4 Dato: 15. September 2008 kl: 18:43:12 »
Citat fra: "Jarl"
Citat fra: "Eva"

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre lidt mere om forskellen på Syncro T3'ere med henholdsvis 4 og 5 gear...

Der er så vidt mig bekendt ikke Syncroer med 5 gear, når ses bort fra "Geländegearet".

Men til sammenligning mellem en Syncro og andre T3ere

:roll:  :roll:  :roll:  :roll:  :roll:

Altså hvorfor er det lige, at nogen med vilje misforstår det der skrives....I vidste jo udmærket godt hvad jeg mente  .......(mangler en "rækketunge-smiley"  )   :wink:

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
2.4D T4 VS. T3 TD
« Svar #5 Dato: 15. September 2008 kl: 18:47:12 »
Godt, så er der næppe grund til at tale om hhv. 4 eller 5 trins gearkasser, så længe vi drøfter Syncro'er.
Bedste hilsner

Jarl

Eva

• Gæst
2.4D T4 VS. T3 TD
« Svar #6 Dato: 15. September 2008 kl: 18:47:59 »
Godt, så er der næppe grund til at tale om hhv. 4 eller 5 trins gearkasser, så længe vi drøfter Syncro'er.

Trådstarteren drøfter ikke Syncro    :wink:  :wink:

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
2.4D T4 VS. T3 TD
« Svar #7 Dato: 15. September 2008 kl: 19:10:22 »
Grunden til, at nogle "med vilje" misforstår, er, at du i min optik har en særdeles ensidig synsvinkel i forholdet mellem 4 og 5 trins gearkasser.  Du forholder dig ikke til det faktum, at et gear er en variabel, man har valgt. VW's tusindtallige konstruktører har forhåndsvalgt nogle - vi andre kan med modifikationer vælge nogle andre, hvis vi vil. Sandheden er ikke, at 4 trins er skidt og 5 trins er godt. Det afhænger helt og holdent af gearkassens samlede udveksling. Det er muligt at lave en firetrins gearkasse med optimale udvekslingsforhold til en JX motor på samme måde, som en 5 trins kan have uhensigtsmæssige udvekslinger.

Hvis du kigger i gearkassetabellerne, så kan du se, at der er et utal af kombinationsmuligheder, og at der derfor kan skrues noget sammen, der passer til alles behov.

Hertil kommer, at i den køremæssige oplevelse for mange bliver akavet af et "sært placeret" 1. gear. Gad jeg at strikke en højgearet 4 trins kasse sammen, så tror jeg også, at min kone og lånere af bilen ville have en mere umiddelbart tilgængelig oplevelse af bilen.

Forklaringen på, om folk har en god eller skidt oplevelse i en T3 kan altså ikke reduceres til et spørgsmål om, hvilken gearkasse, de har i. 10.000 andre omstændigheder spiller ind. Dem orker jeg ikke, at remse op her, men jeg er sikker på, at du - hvis du udbreder dit fokus lidt fra gearkasser til andre elementer - kan komme i tanke om nogle og bidrage til en bredere drøftelse af T3'erens egenskaber.

Så svaret på hvordan en T3 er sammenlignet med en T4 er altså efter min opfattelse laaaangt bredere end et spørgsmål om gearkasser. Langt mere udslagsgivende er efter min opfattelse, at der er i T4 er tale om en relativt moderne konstruktion med tværliggende 5 cylindret frontmotor. Samtidig er der radikale ændringer i hjulophæng, akselafstand, transmission og indretning. Derfor er T4, når man taler om køreegenskaber en heeelt anden oplevelse end T3. T4 er en moderne bil med køreegenskaber, der matcher dagens standart, mens T3 set i et uromantisk, men ærligt lys, har temmelig bedagede egenskaber.

I sammenligning med de hernævnte forhold er det IMHO en bagatel, om der er 4, 5 eller aut. gear.
Bedste hilsner

Jarl

Offline Hawaiibussen

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
2.4D T4 VS. T3 TD
« Svar #8 Dato: 15. September 2008 kl: 19:12:25 »
Citat fra: "Jes"

Har så skiftet til en T3 1,6TD syncro, og så må man jo sige livet glæder begyndte. I T3 bliver man glad med omkring de 40-50 km/t op ad bakkerne.
Mvh Jes

så ville jeg overveje en ny motor........
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline wilson

• Hero Member
    • Vis profil
2.4D T4 VS. T3 TD
« Svar #9 Dato: 15. September 2008 kl: 19:44:45 »
Citat fra: "Jes"

Har så skiftet til en T3 1,6TD syncro, og så må man jo sige livet glæder begyndte. I T3 bliver man glad med omkring de 40-50 km/t op ad bakkerne. Jes Jes Jes - vi har talt om det - Jans sauger er ond ift din... Du skal bare lige finde tid til dysekontrol - pumpejustering (tror den står lidt sent for lyden er meget smooth) - filter skift og kolde øl
T3 ?? den har et defekt speedometer som først skal fixes. Og du har ikk et til at stå ca 3m fra det der sidder i?  :P Men et forsigtig gæt vil ligge på det samme som T4. Max hastighed i T3 80-90 km/t.I T4 kunne jeg sagtens holde en 110km/t på motorvej, uden at det føltes anstrengt. Det skulle IMO også være muligt med den fine gule, dog er der noget med en plexi plade!!!
Acceleration.     øh hvad. I en T3 er det bilen der bestemmer farten.
Man bliver ikke rigere af at køre T3 Der er jeg ikke helt enig - tæller glæde / oplevelser ikke med her?, bare mere glad, og hvem kan gøre det op i penge.   [size=9]IM'e kan finde på det[/size]

Mvh Jes

Tilbage til tråden:
Der er uden tvivl mere charme i T3.... Om man så er til Bus / Transporter / Multivan / Carat / Camper / Doka / Sika / D / TD / wbx / lbx / R4 / R5 / 4G / 5G / 4+GG / auto eller noget andet er ligegyldigt i den sammenhæng

Der er ikke to der er ens - længere- De har alle levet et liv på godt og ondt. Nogle kører bare, andre kræver i perioder rigtigt meget TLC, men er man indstillet på det så har man en trofast arbejdshest, der ikke kræver den store diagnose computer for at man kan finde en sprunget pære.
(en kollega kørte til opel fordi displayet fortalte ham han havde en sprunget pære - de ledte og ledte men måtte til sidst smide håndklædet i ringen og koble puteren på. Venstre baglygtepære defekt! Den lyser da??? Grund: Hvis pæren springer sender der lav spænding gennem bremsekredsen for den defekte side så bremselyset fungerer som positions OG bremselys :!:  Smart ja til dels - specielt så længe det virker)

Men så er vi fremme ved en anden observation. Moderne biler er bygget til at holde 10 år / 4-500.000 km (min subjektive mening) Mens man for T3'ens vedkommende og mange andre "ældre" biler bare byggede bilerne så godt som man kunne!

En T3 er et ok køretøj, det er ikke en moderne personbil, men en ældre varebil / bus der kræver lidt mere end bare at stille den ved den lokale mekaniker. Gør man det kan det gå hen at blive et dyrt / kedeligt bekendtskab.
En T3 har sjæl og skal kløes lidt bag spejlene engang imellem, som en gammel jagthund. Den kan godt lide et slumre i kurven og fise under sofabordet. Den daglige gåtur er rar, men er den dresseret og passet godt er den ikke til at styre når det grønne tøj kommer frem og der skal arbejdes...

ps husk oliekøleren! (til bilen forståes :wink: )

pps: Husk dette er et farvet sted at spørge med MEGET subjektive meninger om de små guldklumper  :lol:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Eva

• Gæst
2.4D T4 VS. T3 TD
« Svar #10 Dato: 15. September 2008 kl: 20:10:11 »
Grunden til, at nogle "med vilje" misforstår, er, at du i min optik har en særdeles ensidig synsvinkel i forholdet mellem 4 og 5 trins gearkasser. .

Ikke det jeg mente....men du vidste jo godt, at det ikke var en 5 gearet Syncro jeg hentydede til, men en ganske almindelig T3 med 5 gear.

M..h.t.  "ensidig synsvinkel " ang. 4- eller 5-trins gearkasser...ikke IMØ, der kaldes det realisme ud fra erfaringer med køreegenskaberne det ene qua det andet, men lad nu det ligge.....

Grunden til, at jeg tillod mig at nævne det med gearene, var fordi, at i et spørgsmål om hvorvidt det er en god ide, at bytte en 2,4 D   Muiltivan  ud med en 1,6 TD alternativt 1,9 T3,  der kan det ikke bruges realistisk, at sammenligne med en tydeligvis meget træt  ("de 40-50 km/t op ad bakkerne")  gammel lavgearet Syncro......der så muligvis kunne  klare også 80-90    km/t op ad bakkerne med en 5 trins gearkasse, såfremt de fandtes til dem...og hvis motoren samtidiigt vel at mærke ikke var SÅ træt som det lyder til     :wink:  :wink:  :wink:

PARKHAVE

• Gæst
2.4D T4 VS. T3 TD
« Svar #11 Dato: 15. September 2008 kl: 20:16:50 »
Ja, den lyder godt nok træt :lol:  :lol:

Men det er nok lidt rigtig at der er lidt religion i det med gearerne også, uagtet man kan bytte rundt på diverse indmad.

Personligt ville jeg nok aldrig få det gjort, men istedet enten ærgre mig over at "min 4-trins" mangler et gear på motorvej når den er tom, eller ærgre mig over at "min 5 trins" kræver skift hele tiden når jeg kørte med tungt læs i bakker. :lol:  :lol:  :lol:

IMO er der kun en løsning, der desværre ikke er et fremtrædende element i T3'ere: Aut. gear

Offline wilson

• Hero Member
    • Vis profil
2.4D T4 VS. T3 TD
« Svar #12 Dato: 15. September 2008 kl: 23:25:45 »
Citat fra: "PARKHAVE"

IMO er der kun en løsning, der desværre ikke er et fremtrædende element i T3'ere: Aut. gear

Du er bare blevet magelig med alderen og forvent med "konens" bimmer  :D

Ellers helt enig - auto gear med 29:7 diff = 4,14:1 med større ruller kunne være rart - cruiser stil  8)

De seneste bobler 1303 skulle kunne fåes med 3,88:1 i krone spids hjul, hvis det kunne mosles sammen så er den helt go' næsten nede i det bedste en manuel kasse kan klare med 0,78 x 4,57 = 3,56:1
(ultimative tdi setup 0,78 x 4,14 = 3,23:1)
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)