Forfatter Emne: Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)  (Læst 111504 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #120 Dato: 28. April 2009 kl: 21:01:11 »
Tak - tromlerne er jo alligevel  af - så de skiftes med.
Cylinderne - gaa - så skal jeg til at pille ved rustne skruer.
Hmm, må hellere købe et sæt bremseslanger også.

Jeg har ikke haft hjulene af - der var ikke nogen p-plads udenfor døren, så bilen holder 600 meter væk :( - hjulene må komme af imorgen, og så ser jeg hvad jeg skal købe ind.

Indsugningsmanifold, jo, unbracoer - men der er IKKE meget plads når den motor ligger i en T3 - jeg tror at diesel-folket må på banen med gode råd....

Det er værre med gevindstængerne som udstødsningsmanifold sidder med - de er totalt rustne....

4,5 L - der er jo et diesel-bundkar på - det tager mere olie end golf-bundkarret. Og det var med filterskift...

Goe hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #121 Dato: 28. April 2009 kl: 21:08:55 »
Citat fra: "jensjakob"
Tak - tromlerne er jo alligevel  af - så de skiftes med.
Cylinderne - gaa - så skal jeg til at pille ved rustne skruer.
Hmm, må hellere købe et sæt bremseslanger også.


Rustne skruer er da ikke noget problem, når din bedste ven er fyldt med gas  :lol:
Slanger er en god ide, men de har umiddelbart ikke forbindelse til bremsecylinderne. Husk ikke mindst montagesættet !
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #122 Dato: 28. April 2009 kl: 21:25:25 »
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "jensjakob"

Spørgsmål: Er det svært at lave bremser bagpå? Hvad kan gå galt? Hvad skal jeg passe på med? Hvor lang tid skal jeg sætte af?


Det er ikke svært eller meget tidskrævende at lave bremser bag på.
Min eneste råd er: Byt til nyt ! Alle dele skal skiftes, dvs. tromler, bakker, bremsecylinder og et montagesæt, så er du kørende nemt og hurtigt.
Min erfaring er at det er noget bøvl at tro man kan nøjes med at skifte bakker, det bliver aldrig rigtig godt og det tager lang tid at lave.
Jeg vil skyde på du kan klare operationen på 4-6 timer.


ja så er der da en lille garanti for at det virker, men grundig rengøring og efterfølgende smøring og en grundig justering er det der gør udslaget.

br. bakkernes belægning må ikke være nedslidt, være bremsevæske på eller revnet/ løsnet sig fra bakken, ellers skal de bare pudses af.

hjulcyl må ikke være utætte eller sidde fast i stemplerne, kig bag gummi mancheten for utætheder, der skal være tørt!

br.justeringen skal være ren og velsmurt og dreje nemt rundt med finger kraft!

br.tromler har et max mål på diameter, men tit kan man se det med øjemål :wink: eller skal de være jævt slidte og blanke, ikke rillede og ujævne, det er sjældent jeg skifter tromler, normalt renser og sliber jeg dem bare med sandpapir mm.

skal du skifte bakker køber du også et mont. sæt det er klart nemmest

ja tror også det vil tage en 4-6 timmer hvis man aldrig har gjort det før.

det er forøvrigt meget nemmere at skifte br. bakker med hjulnarvet afmont, men kan også gøres med det på, hvis du ikke har luftnøgle til rådighed :wink:

godt råd, tag begge tromler af samtidig men lav en side færdig ad gangen, så kan kigge i den anden side hvordan det skal sidde bare spejlvendt :wink:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #123 Dato: 28. April 2009 kl: 21:43:25 »
Jeg mener stadig at "byt til nyt" er et vinder koncept for perfekt bremsning på baghjulene.

Selv om man har været grundig med rengøring og afpudsning, så kommer der næsten altid problemer med gamle dele. Enten er tromlerne ovale, har for meget rustkant på til man kan få en fornemmelse når bremsene skal justeres eller at en bremsecylinder kort efter bremseskift springer læk og ødelægger de nye bakker (hvilket er sket for mig mere end en gang) osv. osv.
Derfor, vil du ha en god "clean install" så skift det hele også kan du have god samvittighed i mange, mange år fremover.
Du kan spare penge, men aldrig tid og besvær ved at nusse det gamle dele
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #124 Dato: 28. April 2009 kl: 21:55:54 »
Gør det ordentligt og vær forberedt på, at alt, hvad du piller ved, har siddet der i 26 år - eller i hvert fald ser sådan ud...

Nyt tromler og bakker er indlysende. Og monteringssæt ja - jeg er helt enig med de øvrige. Endvidere, så er det crucial, at selvjusteringsstangen er topdollar velsmurt og at gevindet er rent som en injektionssprøjte.

Så er der jokerne, du er nødt til at tage i ed:

Hjulcylindrene bør du skifte - og hvis du spørger mig, så ikke til noget Bangladesh-kram, men til noget, der har ATE-standard.

Når du skifter hjulcylindrene, risikerer du, at rørenes omløbere og/eller luftskruerne knækker. Derfor vær parat til at sætte nye rør på - og også slanger. Worst case betyder nye rør helt frem til hovedcylinderen.

Videre viser erfaringen, at ankerpladerne er pilrådne. Og det er dumpegrund til syn, idet de henregnes til bærende komponenter. Det de specifikt "bærer" er håndbremsekablet, og den skal jo sombekendt virke som nødbremse.

Når du så har konstateret, at ankerpladerne er rådne og skal skiftes, så er det jo snublende nært at kaste et kritisk blik på baghjulslejerne, og vurdere, om man gider at skille skidtet ad igen om et halvt år igen, når de er begyndt at rumle.

Ja - det var lige lidt "fanden-på-væggen" - undskyld, men informeret samtygge er altså bedre, end spontane overraskelser.

PS: Husk, at kommer du i nærheden af kronemøtrikken, så skal den have sine 500 nm. Alt andet er high-risc og giver potentielt risiko for ødelæggelse af akselstub og nav og endnu værre, så kan man simpelthen tabe baghjulet! - Det er set før...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #125 Dato: 28. April 2009 kl: 22:00:16 »
Kan ikke sige andet end at jeg er fuldstændig enig !

Derfor.... Skift til skiver !  :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #126 Dato: 28. April 2009 kl: 22:34:39 »
Tak for de mange gode råd.

Jeg tjekker dele hos Kaefer og HowdiAudi.
Howdi: 1900 kr.
Kaefer: 120€
http://www.kaefer-co.de/index.php?view=details&path=0.191.208.209.&size=large&id=2731
Hmmm - hmmmmmmmmm - hmmmmmmmmmmmmmmm....

Og ser på det derfra - jeg er ikke skræmt over opgaven.

Og en dejlig ting til ved Frk Grå - hun er jo en velpasset gennem sit liv,  så der er løbende lavet mange ting på hende - og det meste har været skilt ad undervejs (7,9,13).............

Goe hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Brutus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 580
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #127 Dato: 28. April 2009 kl: 22:45:22 »
enig JJ, bakkerne har skam været afmonteret inden for 1½ år-så møtrikkerne skulle være nemme at afmontere.

Sidst der var åbnet blev der skiftet, et stk. bremsecylinder - alle skrue er smurt inden genmontering :D

Skønt at det gamle familiemedlem Le orange alias Ms Grey bliver kyndigt vedligeholdt
vh
Brutus
T3 1,6td 1991
MB E220 cdi 2008
Vespa GL 150 1962

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #128 Dato: 29. April 2009 kl: 00:20:00 »
Citat fra: "Brutus"
enig JJ, bakkerne har skam været afmonteret inden for 1½ år-så møtrikkerne skulle være nemme at afmontere.

Sidst der var åbnet blev der skiftet, et stk. bremsecylinder - alle skrue er smurt inden genmontering :D

Skønt at det gamle familiemedlem Le orange alias Ms Grey bliver kyndigt vedligeholdt


du skifter da ikke kun en enkelt hjulcyl! :shock:
bremser skal ALTID skiftes parvis også hjulcyl!!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #129 Dato: 29. April 2009 kl: 00:24:30 »
Har læst i Haynes for Golf. Skift af pakning  på udstødningsmanifold starter m at afmontere topstykket. . . . .

Hvad gør dieselfolket?

@Brutus, kan du huske hvilken side?

Goe hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #130 Dato: 29. April 2009 kl: 00:40:12 »
Citat fra: "jensjakob"
Har læst i Haynes for Golf. Skift af pakning  på udstødningsmanifold starter m at afmontere topstykket. . . . .

Hvad gør dieselfolket?

@Brutus, kan du huske hvilken side?

Goe hilsner

Jens Jakob


det er jo ikke en diesel :wink:

da jeg skiftede på min vento var toppen af :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #131 Dato: 29. April 2009 kl: 01:51:02 »
Det lyder voldsomt at toppen skal af!
Det tror jeg umiddelbart ikke helt på er nødvendigt.

Da jeg satte banan på min gl corrado G60 (samme blok) havde jeg helt sikkert ikke toppen af... Og det er svært at skifte manifold uden at skifte pakning!

Forvent / frygt at en eller flere at støtteboltene dør / knækker. Så ha gerne et par nye eller tre i baghånden. Den gamle fjernes med sort bolt og co2 på fuld drøn. Går den helt galt har jeg set en knækket støttebolt været erstattet af en laske mellem de to umbraco bolte der holder indsugningsmanifoldet.

Husk også gerne kobber møtrikker og alufedt (hader kobberfedt, den nye type uden plumbum du'r bare ikke så godt som alufedt)
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #132 Dato: 29. April 2009 kl: 07:31:30 »
Jeg tror der er mere plads på en diesel hh en Corrado :(

Udfordringen jeg står med, er at motorophæng og siden af motorrum skygger for unbracoerne til indsugningsmanifold nedefra, oppefra skygger indsugningsmanifold for bolte til udstødning................

ER meget fristet til bare at køre med en utæt pakning ved udstødningsmanifolden....... OG så give det noget gaffatape til syn............................... Eller 2-komponent klæber.............................
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #133 Dato: 29. April 2009 kl: 07:48:49 »
Støtteboltene ser også så rustne ud at de bør skiftes i samme omgang - eller er det bare mig der se syner?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #134 Dato: 29. April 2009 kl: 08:19:44 »
Citat fra: "jensjakob"
Jeg tror der er mere plads på en diesel hh en Corrado :(

Udfordringen jeg står med, er at motorophæng og siden af motorrum skygger for unbracoerne til indsugningsmanifold nedefra, oppefra skygger indsugningsmanifold for bolte til udstødning................

ER meget fristet til bare at køre med en utæt pakning ved udstødningsmanifolden....... OG så give det noget gaffatape til syn............................... Eller 2-komponent klæber.............................


At der er mere plads i en rado tror jeg så du tager fejl med :) Motorrummet i en rado er ikke stort, husk der er forbro, kompressor og meget andet gejl...

Diesel, det må næsten være noget af det samme, uden jeg har set dit motorrum selv.

Jeg mente selvfølgelig sort møtrik og IKKE sort bolt hvis du skal svejse en  knækket støttebolt ud.

Hvis motorophænget er så meget i vejen, så fjerner du det da bare  :roll:
Men husk lige at sætte en motorbro på, så der er noget til at bære motoren...

Der var tidligere bly i kobberfedt, deraf navnet PbC-fedt. Har dårlige erfaringer med nymodens kobberfedt, bruger det aldrig mere. Er gået 100% over til alu-fedt, hvor det er nødvendigt med varmefast fedt.


Køre med utæt manifold - arh JJ... Det er ikke vejen frem, men noget bedre end at begynde at lappe det med epoxy!!!

Lav det nu ordentligt 1. gang, ellers er jeg overbevist om at du vil fortryde det.

God karma afsendt  :wink:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)