Forfatter Emne: Batteri opføre sig \"sjovt\"  (Læst 4984 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Batteri opføre sig \"sjovt\"
« Dato: 25. Januar 2009 kl: 18:47:52 »
For 2 uger siden gik jeg mit batteri og generator igennem og målte dem igennem, for at tjekke dem i denne kolde tid og ikke fordi der var problemer.

Jeg fik følgende målinger:

13,76V på genratoren, da bilen motoren kørte og 12,25V ved stilstand. Så jeg tænkte det var tip top.

Jeg lod bilen stå hvor jeg havde vasket motor og bil, for jeg ville ikke have den skulle ud i salt mareridtet på vejene. Da jeg skulle starte den i fredags, var der ingen strøm - kun 6.4 V på batteriet. hmmmmmm. Jeg efter hældte 400ml vand på batteriet, ingen af cellerne var blottet.

Det eneste som trækker lidt strøm er radioens "standby" Frontpanelet er taget af, men der er en blinkende diode.

Batteriet er 2,5 år gammelt (Bilka model)

Jeg fik den dog igang, med hjælp fra en Suzuki Wagon R+  :D, og kørte 20 km. Jeg prøvede da jeg satte den at starte uden problemer.....meeen glæder sig og se hvad der sker imorgen tidlig  :?

Skal jeg se mig efter et nyt batteri?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Batteri opføre sig \"sjovt\"
« Svar #1 Dato: 25. Januar 2009 kl: 19:08:49 »
Hmm umiddelbart syntes jeg det lyder mere somom du har en forbruger et sted.. Evt. i form at fugt/stel et sted der ikke skal være det.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
Batteri opføre sig \"sjovt\"
« Svar #2 Dato: 25. Januar 2009 kl: 19:18:16 »
kan også være batteriet , har selv været ude for det samme . med en anden bil jeg havde , men med batteri fra samme leverandør ( bilka)
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Batteri opføre sig \"sjovt\"
« Svar #3 Dato: 25. Januar 2009 kl: 19:27:33 »
Jeg vil også mene at du skal prøve et nyt batteri, det kunne tyde på at der er nogle uvirksomme celler i det gamle...  :roll:
Hver celle i batteriet skal give 2 volt, så det er enten defekt batteri eller dårlig forbindelse ved målingen.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Herr_Jensen

  • Gæst
Batteri opføre sig \"sjovt\"
« Svar #4 Dato: 25. Januar 2009 kl: 20:36:04 »
Du kan laane mit forbrugs batteri nogle uger hvis du vil. Det er kvalitet og under 1 aar gammelt.

Jeg har 2 morgener pr0vet at det tager en 4-5 secs. for batteri lampen at gaa ud. Hvad mon det dog betyder...

 : )

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Batteri opføre sig \"sjovt\"
« Svar #5 Dato: 25. Januar 2009 kl: 20:57:47 »
Jeg har 2 morgener pr0vet at det tager en 4-5 secs. for batteri lampen at gaa ud. Hvad mon det dog betyder


Er det en joke du spørg!!

Men det er vel bare dit lade relæg der ikke slår til før der kommer lidt mere spænding eller omdr. på genartor.
Carsten

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Batteri opføre sig \"sjovt\"
« Svar #6 Dato: 25. Januar 2009 kl: 21:54:59 »
Citat fra: "Herr_Jensen"
Du kan laane mit forbrugs batteri nogle uger hvis du vil. Det er kvalitet og under 1 aar gammelt.

Jeg har 2 morgener pr0vet at det tager en 4-5 secs. for batteri lampen at gaa ud. Hvad mon det dog betyder...

 : )


Tjek lige at kileremmen ikke fedter på generatoren......

Jeg vender lige tilbage om jeg kan starte imorgen tidlig........ :roll:  Ellers står den på den 2 hjulet jernhest.....
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Batteri opføre sig \"sjovt\"
« Svar #7 Dato: 25. Januar 2009 kl: 22:22:35 »
Citat fra: "Herr_Jensen"
Du kan laane mit forbrugs batteri nogle uger hvis du vil. Det er kvalitet og under 1 aar gammelt.
 : )

Et forbrugsbatteri har sjældent power nok til man kan starte på det..
... men det kommer an på typen.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Batteri opføre sig \"sjovt\"
« Svar #8 Dato: 25. Januar 2009 kl: 22:28:54 »
Hvis spændingen falder til næsten halvdelen, er det batteri vist ikke meget bevendt.
En stand by funktion på en radio bør under ingen omstændigheder kunne tappe så meget på en nat, da det er yderst begrænset forbrug.

Evt. prøv at give batteriet en fuld opladning og mål spændingen en time efter afsluttet opladning.
Mål igen 24 timer senere, og se hvor meget fald der er i spændingen. (Hvis du har adgang til en gammeldags "brødrister" kan du hurtigt få et batteritjek. Hvis det taber "knaldet" er det sandsynligvis faldet sammen i cellerne )

Herr_Jensen

  • Gæst
Batteri opføre sig \"sjovt\"
« Svar #9 Dato: 25. Januar 2009 kl: 22:43:02 »
Citat fra: "WBX Manden"

Et forbrugsbatteri har sjældent power nok til man kan starte på det..
... men det kommer an på typen.


Det er mig som udtrykker sig forkert. Jeg har 2 start batterier - et under hver forsaede. Jeg kaldte det bare 'forbrugs batteri' fordi det sidder under f0rersaedet og altsaa kun bliver brugt af mit ekstra grej : ). Jeg synes jo det er saa rart at have et ekstra ved haanden hvis det f0rste skulle d0.

 : )

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Batteri opføre sig \"sjovt\"
« Svar #10 Dato: 25. Januar 2009 kl: 23:30:10 »
Citat fra: "TONY"
Jeg vil også mene at du skal prøve et nyt batteri, det kunne tyde på at der er nogle uvirksomme celler i det gamle...  :roll:
Hver celle i batteriet skal give 2 volt, så det er enten defekt batteri eller dårlig forbindelse ved målingen.

Tony


enig, hvis du pludselig har 9v eller mindre, så er der en eller flere celler der er døde.

nyt batteri videre :wink:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Batteri opføre sig \"sjovt\"
« Svar #11 Dato: 26. Januar 2009 kl: 01:01:01 »
Hej Morten,

Kan ikke forstå du finder 12.25 for værende i orden, da det = et fladt batteri..... 12.8 er nok det du skal regne for opladt, og den måling skal foretages mindst et par timer efter at der har været gang i motoren. Under selve ladningen bør du måle mindst 14 volt over bateriet, ofte ligger spændingen her på 14, 2 volt som er 0,2 volt fra det såkaldte gasningspunkt, hvor vandet damper op af ventilerne og som batteriet har rigtigt godt af at nå ind i mellem, men som alm. laderegulatorer i bilgeneratorer kun sjældent er i stand til at levere.
Man kan dog have en akumulator der tilsyneladende er på toppen, men som kun holder til et par startforsøg, og det fænomen hedder sulfatering. Et sådant batteri kan give en overbevisende måling med voltmeter, men en test med en akumulatortester der kan belaste batteriet med hvad der svarer til en startmotor, viser den sande stand. En syremåler er billigere og er en rigtig god indikator at anvende når man vil kende standen på aku´en, idet syrevægten hvis den ellers er blandet rigtigt fra start, siger meget om tilstanden. Hvis du har ladet ca. 15 timer med et lade-apparat der kan afgive mindst 1/10 af bateriets normerede Amp-time cap.  kan det ikke oplades yderligere og herefter måles syrevægten, der hvis alt er på toppen er 1,26 g/cm3 ved 20 grader og lidt mere ved 0 grader (1.30).
Hvis du måler fuld spænding = 12,8 efter at batteriet har stået uden opladeren koblet ind i et par timer, og det viser sig at syre vægten ligger væsentligt under de nævnte værdier, er det fordi den tunge del af syren sidder på pladerne som sulfat krystaller der ikke lader sig fjerne i tilfredstillende grad, og så er der ingen vej uden om .... Nyt batteri.

Mvh.  Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Batteri opføre sig \"sjovt\"
« Svar #12 Dato: 26. Januar 2009 kl: 07:54:03 »
SPRANG igang her til morgen. Kan det være at efter motorvask, jeg kørte dn ikke varm bagefter, at der kan være et strøm træk? Jeg sprayede også motoren let over med WD40, for at undgå ir.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Batteri opføre sig \"sjovt\"
« Svar #13 Dato: 26. Januar 2009 kl: 16:46:27 »
Næppe,

Vand leder ikke så godt at der kan forsvinde 60 Amp. timer på et døgn, om så du så sænkede bateriet ned i en balje med ferskvand. Så tag den ene polsko af og mål mellem den og polen den skal sidde på om der er en strøm der ikke skal være der ( over 20 - 100 Milli Amp. ) for så må du igang med at tage en sikring ud af sikringsholderen ad gangen og sætte en prøvelampe på hvor sikringen du tog ud sad. når den lyser kan du se i oversigten inden i dækslet i hvilken kreds du har tabet.

Leif

PS.

Troede du kørte med en af Jarls sorte blokke... de er jo "dyppet" i alkyd
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Batteri opføre sig \"sjovt\"
« Svar #14 Dato: 11. September 2009 kl: 16:00:18 »
Hmm  har problemer med at mit olie fyr ikke vil i gang.  Tjekkede det hele igennem.   der var 12,65 v ved fyret. Lod det starte, så faldt spændingen til 10.5 V --   Prøvede så at måle på batteriet, der var også 10.5 v.    Lidt efter viste batteriet 12.55 V.    prøvede igen med samme resultat.  
det er ellers et forholdsvis nyt batteri, af dem med en grøn plet der viser det er opladet.  :?  :?


Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!