Forfatter Emne: Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.  (Læst 4882 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pawel

  • Gæst
Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
« Dato: 30. April 2009 kl: 23:35:08 »
Hej, jeg havde en tæmmelig væmmelig t3-dag i dag..
Først en mislykket t3-handel, derefter på hjemturen begyndte mislyde fra forreste højre hjul at trænge sig på, og til sidst fem hundrede meter fra sønnikes børnehave satte geararmen sig fast i tredje og jeg kunne ikke komme videre.. så ringe til falck for at få hjælp til bugsering af os alle tre..
Nå men hjemme på værkstedet skulle vi jo fikse den geararm, og nu når vi var i gang, så ville jeg sætte en femtrinskasse på som var på lageret. Jeg havde kørt med en ABH firetriner i et år og nu havde jeg påskuddet for at sætte femtrinskassen i bilen som i de gode gamle dage..(den er født med en ASS som gik til sidste sommer)
Til min store overraskelse var det en AAS som jeg havde klunset fra min reservedelsbil, og der er jo dettehersens spæragtigt noget på. Mit spørgsmål til Jer er så hvad I synes om at køre med sådan anordning.
Jeg mærker det jo ikke når jeg kører lige ud, men når man drejer rundt i krydsene i byen og skal accelerere imens man stadig drejer skarpt, ja så synes jeg at mit bagtøj er lige lovligt stift og ukomfortabelt..  :?  Er det normalt?
Er køreegenskaberne ikke forringede væsentligt på asfalt, blot for at kunne være i stand til at færdes på lidt vådt græs eller lignende?? -hmm jeg er ikke så overbevist om det vidunderlige i sådan AAS-kasse..
Er der nogle som har erfaringer at dele?
 :roll:

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
« Svar #1 Dato: 30. April 2009 kl: 23:49:50 »
Jamen, hvis du ikke kan lide den gearkasse - hvad er så prisen :-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
« Svar #2 Dato: 01. Maj 2009 kl: 00:43:56 »
Jeg er SÅ enig med dig Pawel. I mange år var mit største ønske sådan et friktionsspær. Jeg fik et, prøvede det og droppede det igen. Desuden synes jeg ikke, at det er en fed tanke, at min gearkasses fine følsomme lejer smøres af den samme olie, der skal optage afskalninger og slidslam fra friktionspladerne. Spær er godt - det skal bare laves med en klokobling...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
« Svar #3 Dato: 01. Maj 2009 kl: 06:44:21 »
Det du prøver at sige er at man bygger et tvunget spær fra en syncro på en 2wd? Er det muligt og hvad kræver det mon? bum bum

Hvis ikke penge var et issue købte jeg et peloquin eller evt quafie torsen differentiale...
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
« Svar #4 Dato: 01. Maj 2009 kl: 09:11:55 »
Jeg har også samme oplevelse med min spærkasse. Jeg tror det er fordi den har været udsat for stress, iforb. med at køre med forskellige størrelse hjul bagpå. Jeg havde forskellige dæk på og der rumlede den som bare pokker, om det kan skade ved jeg ikke.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
« Svar #5 Dato: 01. Maj 2009 kl: 13:07:19 »
Husk på sådan et spær skal have den rigtige olie, ellers knurre det.
Synes ikke jeg oplevede nogen forringelse af komfort dengang jeg kørte med lav kvalitets gearkasse og spær  :wink:
Huske bare at den ikke lavede hjulspind i sving, i vådt føre efter det var monteret.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

pawel

  • Gæst
Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
« Svar #6 Dato: 01. Maj 2009 kl: 13:18:08 »
Den gearkasse skal ud af min daily driver hurtigst muligt.. Jeg får spat af ting jeg gør ved mit køretøj som forringer dens kørekomfort.
Men jeg tænker at sådan en anordning med spær vil passe alletiders på en camper, for der er det ofte (ihvertfald for mit vedkommende) at jeg roder mig ud i kørsel på mark og skovveje og andre underlige steder uden for lov og ret hvor jeg kan være i fred. Ofte har jeg været bekymret for ikke at kunne komme væk fra disse steder osv.. Engang blev jeg nødt til at blive trukket ud af en sandbunke på Lønstrup strand, og det var en Sukisuki GrandViagra som kom forbi og hjalp.. Øv! Hader disse plastikbiler!  :evil:  :evil:
Såeh næste gang jeg er deroppe så skal jeg sikkert køre med sådan en gearkasse og et par sandbakker med på taget.. så må jeg forhåbeligt være meget bedre selvhjulpet når/hvis det går galt.  :wink:
Forøvrigt så vil jeg gerne skifte olien på den gearkasse inden den kommer af. En viis t3herre oplyste mig om at der skulle noget helt specielt gearolie i sådan en AAS kasse, mens VW påstår at den skal have almindelig 2WD gearolie.. Hvem har ret?? :roll:

pawel

  • Gæst
Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
« Svar #7 Dato: 01. Maj 2009 kl: 13:20:16 »
Citat fra: "WBX Manden"
Husk på sådan et spær skal have den rigtige olie, ellers knurre det.

ok, hermed endnu en kender med en påstand som er modsat VWs egen reservedelsmand.. hmm
Hvilken olie er det så?? :roll:

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
« Svar #8 Dato: 01. Maj 2009 kl: 13:24:52 »
For 2 år siden byggede jeg en gearkasse op med spær fra en syncro, og det virker perfekt.

Hilsen Fynboen
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

pawel

  • Gæst
Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
« Svar #9 Dato: 01. Maj 2009 kl: 13:35:10 »
Citat fra: "Fynboen"
For 2 år siden byggede jeg en gearkasse op med spær fra en syncro, og det virker perfekt.

Hilsen Fynboen


Ja, men dit spær kan slåes til og fra, altså enten 100% eller 0%.. ikke? derfor er du ikke genert af spærret på asfalt i skarpe sving ved eksempelvis bykørsel..
eller hvad??

Mads-kaa

  • Gæst
Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
« Svar #10 Dato: 01. Maj 2009 kl: 13:54:35 »
Citat fra: "pawel"
Citat fra: "WBX Manden"
Husk på sådan et spær skal have den rigtige olie, ellers knurre det.

ok, hermed endnu en kender med en påstand som er modsat VWs egen reservedelsmand.. hmm
Hvilken olie er det så?? :roll:


Det har kenderen! Jeg har selv prøvet begge slags olie, og der er ingen tvivl om der er noget galt hvis det er den almindelige gearolie du hælder på.
I øvrigt står jeg uforstående over for din kritik af spærret, jeg kører også med spær, og klart mest i byen. Jeg synes overhovedet ikke det mindsker komforten, tvært i mod. I de skarpe sving har man fuldt bid hele vejen rundt, og ikke en eller anden flydende fornæmmelse af speeder responsen. Jeg ved ikke om du kører med servostyring, men hvis ikke kunne jeg godt forstille mig spærret trak lidt i rattet når det tager ved.

/Mads

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
« Svar #11 Dato: 01. Maj 2009 kl: 13:55:42 »
Citat fra: "pawel"
Hvem har ret?? :roll:


Det har jeg ! :)
VW ved ikke en skid, de kan kun slå op i Etka  :P
Sjovt nok er det en Ford olie, den samme som bruges på en Transit med spær.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

pawel

  • Gæst
Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
« Svar #12 Dato: 01. Maj 2009 kl: 14:41:17 »
Citat fra: "Mads-kaa"


I øvrigt står jeg uforstående over for din kritik af spærret, jeg kører også med spær, og klart mest i byen. Jeg synes overhovedet ikke det mindsker komforten, tvært i mod. I de skarpe sving har man fuldt bid hele vejen rundt, og ikke en eller anden flydende fornæmmelse af speeder responsen. Jeg ved ikke om du kører med servostyring, men hvis ikke kunne jeg godt forstille mig spærret trak lidt i rattet når det tager ved.

/Mads[/quote


Jeg har jo kun kørt med det een dag..
Jeg kører uden servo, og det er netop den følelse af at den bliver mere træg i styringen jeg er træt af. Synes ihvertfald at man kan mærke dette spær i skarpe sving i 1. og 2 gear, mens kurvene i tredje fjerde og femte ikke forårsager nogen underlig fornemmelse..
Gearkassen har jo heller ikke været i brug i to år, og jeg tænker, at det ville afhjælpe den underlige stive styrefornemmelse hvis den fik noget nyt olie på -selvom VW påstår at man aldrig behøver at skifte gearolien! (.. :shock: )
Og måske er det blevet skiftet engang, og vedkommende har kommet til at hælde "det rigtige VW gearolie" i kassen.. og nu opfører den sig underligt?
Hmm, det er forsøget værd at skifte til den rette olie, når du påstår at du ikke kan mærke spærrets indgreb som en træg fornemmelse.
Min oplevelse er at bagtøjet er stift og den drejer rundt som en kampvogn..  :?  -ok, det er måske lidt overdrevet sagt.. Men lækkert og komfortabelt føles det altså ikke.

pawel

  • Gæst
Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
« Svar #13 Dato: 01. Maj 2009 kl: 14:49:05 »
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "pawel"
Hvem har ret?? :roll:


Det har jeg ! :)
VW ved ikke en skid, de kan kun slå op i Etka  :P
Sjovt nok er det en Ford olie, den samme som bruges på en Transit med spær.


Det kan da ikke være rigtigt at man skal hælde transvestit olie i sin VWgearkasse.. De må da have noget som dur, når de nu har produceret sådanne gearkasser!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Erfaringer med AAS gear -den med 30% spær.
« Svar #14 Dato: 01. Maj 2009 kl: 15:14:41 »
Citat fra: "pawel"

Det kan da ikke være rigtigt at man skal hælde transvestit olie i sin VWgearkasse.. De må da have noget som dur, når de nu har produceret sådanne gearkasser!

Nej det har de vist ikke. I VW værkstedshåndbogen henviser de til en eller anden SAE norm, som er en Ford olie
Spæret kommer fra ZF
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."