Forfatter Emne: Projekt 1.9 TD til Højben  (Læst 161153 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #135 Dato: 05. November 2009 kl: 21:18:12 »
Tror jeg vil prøve at lege lidt med pumpeindstillingen imorgen...

Timing: .80
Dysetryk: 135 bar
Mængde: Lige hvor den laver lidt sort røg når man aktiverer regulator armen omme på pumpen når man står bag bilen...

Og det er med en AAZ pumpe...

Måske man skulle forsøge sig med en .83 eller noget i den stil og se om det giver lidt...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #136 Dato: 05. November 2009 kl: 22:43:21 »
1Y = 64/68 hk alt afhængigt af pumpe. Moment 124 nm

JX = 70 hk. Moment 138 nm

AAZ = 75 hk. Moment 155 nm. I T3-set-up - snarere 85/90 hk og 175 nm

Så selvf. er der forskel. Og selvf. rykker en AAZ'er røven ud af bukserne på en 1Y'er og en JX'er. Og en 1Y'er føles klart nok ikke mere kraftfuld end en JX'er.

Naturligvis kan sådan nogle forhold være helt afgørende for nogle. Det er bare slet ikke min pointe - den er nemlig - om jeg så må sige "ro på bagsmækken". Skøn fornemmelse sådan at have tilbagelagt små 35.000 km med en motor helt uden tanke på temperatur eller overbelastning...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #137 Dato: 06. November 2009 kl: 07:28:17 »
Det er sådanset heller ikke hastighed jeg er ude efter, men trækkraft...

Når den har svært ved at slæbe bil + 4 personer op af bakkerne her i området, hvordan vil den så ikke té sig når hestetraileren bliver spændt bagefter, for ikke at tale om når der bliver parkeret 1ton hest i den...
Mvh. Morten Trab

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #138 Dato: 06. November 2009 kl: 10:28:25 »
Fik skudt pumpen ind på .83 (aner ikke hvad jeg havde gjort igår, da jeg tjekkede idag stod den på .89 til trods for gentagne tjek igår) og det har da givet den lidt mere power, den er ikke helt så død på bakkerne mere, men kan stadig ikke holde farten...

Ved ikke hvorfor turbo spøgelset begynder at spøge i mit baghovede :D

Men giver den lige til jeg har fået lavet lyset på hestetraileren igen og så triller en tur med den (et eller andet fjols har haft klappen af min hestetrailer og er i den forbindelse kommet til at kvadre en baglygte :D)
Mvh. Morten Trab

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
« Svar #139 Dato: 06. November 2009 kl: 11:01:12 »
Hvor hurtigt går du med 3500-3600 i 3. gear (målt på GPS)??

Jeg tror vi er ude i den problematik der også har plaget 2.4 ombygningerne i Syncroer og måske lidt uretfærdigt har skudt skylden på motoren og dens trækkraft. De er som sådan ikke "svage" de har bare ikke et særligt bredt momentområde og derfor skal gearingen passe mere præcist.

Det drejer sig jo om at have en gearing der passer til motorens momentområde og hvis du vil trække hestetrailer op af bakke med 70 km/t så skal du ramme dit topmoment i kurven når du i 3. eller 4. gear render 70. Det er din gearingsudfordring. Med en syncro er det billigeste nok at tilpasse gearing inden for 10-15% med hjul/dæk. Så på med KÆMPE hjul og accepter at køre 65-70 maks i 3. op af bakke og bruge 4. gear som et motorvejs/landevejs gear når du kommer over 80. ELLER mindre hjul på og se om du kan komme så langt ned at du rammer dit topmoment i 4. gear (men det går ud over din topfart).

I min 1Y der stadig står på motorstativet er kompressionen hævet med mindre forkamre og med det rette pumpe/dyse/kølings trim var håbet/planen at trække ca. 130-135 nm ud af den mellem 3600 og 3800 omdr. Det ville med den planlagte gearkasse og hjul, efter mine beregninger gi 64 km/t ved 3750 i 3. gear. Men nu må vi se om jeg får lavet en synbar syncro jeg kan proppe den i røven på..

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #140 Dato: 06. November 2009 kl: 11:05:02 »
Den med 3. gear må jeg lige tage en måling på når jeg skal op efter IM her om lidt, ved kun at den med ~3900 RPM i 4. går 100 på GPS/speedometer (GPS og speedo stemmer overens med de dæk jeg pt. har monteret)
Mvh. Morten Trab

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #141 Dato: 06. November 2009 kl: 14:23:52 »
Tror jeg skal overveje en anden olie...

Nogle km på motorvej gav en blinkende olielampe da jeg kom ned under 2000 RPM men olieføleren på oliefilterflanchen sagde at den gav ca. 1,5 bar i tomgang...
Mvh. Morten Trab

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #142 Dato: 06. November 2009 kl: 15:48:57 »
Hvordan er det nu lige?!

For meget olie, det kan også få alarmen til at gå?

Jeg toppede op idag, men det var åbenbart ikke løbet helt ned i bundkarret da jeg tog oliepinden...
Den viser noget der ligner ½ liter over max...
Mvh. Morten Trab

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #143 Dato: 06. November 2009 kl: 16:57:38 »
Nope. For meget olie nedsætter ikke olietrykket, og ½ liter for meget betyder intet.

Dit tryk skal være mindst 2,0 bar ved olietemp. på 80 grader og 2000 rpm.

Hvor meget spillerum var der egentligt i din mellemakselflange, da den var løs? Havde akslen så lille anlægsflade i lejet, så den har ædt af lejematerialet? Er tandremmen tilpas stram, så mellemakselhjulet ikke kan glide på bagsiden? Er din oliepumpe udmålt for slid mellem tænderne? Er bundstykket af oliepumpen (sugesnablen) planslebet? Hvis alle disse forhold er i orden så kan du roligt køre videre, mens du leder efter den elektriske fejl i dit bling-bling.
Bedste hilsner

Jarl

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #144 Dato: 06. November 2009 kl: 17:32:53 »
90 grader olie giver de ca. 1.5 bar ved tomgang og noget der ligner 2.5 bar ved 2000 RPM...

Målte ikke spillerummet på flangen, men den grønne O-ring tittede lige frem mellem blokken og flangen når man kiggede ned ovenfra...

Tandrem: Kan lige vippes 90 grader rundt med 2 fingre mellem knasthjulet og pumpen...
Oliepumpe: .07mm slid
Sugesnabel/bund af oliepumpe planslebet - tjek...

Den elektriske fejl må så ligge i det oprindelige ledningsnet da det er lampen i instrumentbordet der begynder at blinke ved varm olie...

Men jeg har stadig en tikken fra motoren som i mine ører lyder som ventilklapren...
Det er klart værst med varm olie, og specielt udpræget efter dagens tur på motorvejen...

Måske man skulle overveje om det skal hedde 15w40 for eftertiden og ikke 10w40 som jeg har på nu...
Mvh. Morten Trab

Offline FrankBinau

• Hero Member
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
« Svar #145 Dato: 07. November 2009 kl: 15:37:24 »
Jeg bruger 15/40 olie da det jo er nogle gamle motorer efterhånden bruger det samme til mine veterantraktorer. Alså dieselmotorer. Mvh :-)
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #146 Dato: 07. November 2009 kl: 17:37:58 »
Den der tikken? Kan du identificere nærmere, hvor den kommer fra? Har du nogen fornemmelse af, om den er afhængig af, om motoren trækker eller bare løber med? Hvor meget var stempeloverstanden på de 4 stempler? Har du målt lejesølerne ud på krumtappen, så du VED, at de (eller én af dem) ikke er slebet ned til understørrelse?
Bedste hilsner

Jarl

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #147 Dato: 07. November 2009 kl: 17:43:19 »
Den tikkende lyd er det hele tiden, når olien bliver varm, både tomgang og når den skal arbejde...

Ved kold olie/motor er der intet...

Lokaliteten af den er fra toppen af (kan ikke rigtigt finde det nøjagtige punkt, men er næsten helt sikker på at det er fra topregionen af motoren)

Kan ikke lige huske stempeloverstanden..

Mht. lejesølerne, nej fik ikke målt dem men alle lejeskallerne var lige hårde at sætte på plads...
Mvh. Morten Trab

ibber

• Gæst
« Svar #148 Dato: 07. November 2009 kl: 18:18:27 »
den tikken , tag en stor skruetrækker , stik håndtaget i øret , og spidsen på topdækslet , så kan du bedre hører præcis hvor det kommer fra , målte du de hydraliske løfterer efter i dit topstykke inden du samlede det , på min gamle passat var de slidt ovale og gav en irresterende tiklyd , som forsvandt
da der kom nye i.

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #149 Dato: 07. November 2009 kl: 18:28:16 »
Har skam et stetoskop ;) Men det giver ikke nogen præcis lokation af den tikkende lyd, andet end at det kommer fra toppen af...

Løfterne er helt nye...
Mvh. Morten Trab