Forfatter Emne: differentiale????  (Læst 2451 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Carsten

• Gæst
differentiale????
« Dato: 03. Juli 2009 kl: 21:37:49 »
Jeg har set at Winkler i Tyskland sælger noget de kalder for differentiale som har en udveksling på 32:7 (4,57) istedet for den der som standart sidder i ASS gearkassen....mit begynder spørgsmål.....ændrer dette på gearingen i hele gearkassen? Altså således at man får laver motoromdrejninger ved en given hastighed, og altså også en højere tophastighed?

Kunne jo være man skulle svinge ind forbi...

Carsten

Offline Hasse

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
differentiale????
« Svar #1 Dato: 03. Juli 2009 kl: 21:50:12 »
4,57 är slutväxeln på AAP lådan som sitter på 112i motorerna.

En sådan växellåda kan du köpa för 1000 solida danska kroner.
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

Mølle

• Gæst
differentiale????
« Svar #2 Dato: 03. Juli 2009 kl: 21:52:30 »
Ja. Men så vidt jeg husker findes denne diff i flere 4- og 5 gears gearkasser, så det er måske lidt sjovere at finde en gammel 4 trins i skrotkassen og smide et par nye lejer i, og vupti...

-men ellers kunne Winkler da bestemt være et besøg værd.

Jeg har en AAP gearkasse liggende fra Hasse. Den koster 1000,- og hvis du kører diesel, så skal du flytte klokken over.. så er du kørende. Den øvelse har jeg lavet for en af mine venner, og han er super tilfreds med AAP/JX. Han taler om helt reelle 13 km/l.

Mølle

• Gæst
differentiale????
« Svar #3 Dato: 03. Juli 2009 kl: 21:53:28 »
Citat fra: "Hasse"
4,57 är slutväxeln på AAP lådan som sitter på 112i motorerna.

En sådan växellåda kan du köpa för 1000 solida danska kroner.

Det er da godt at vi er enige om prisen :lol:

Carsten

• Gæst
differentiale????
« Svar #4 Dato: 03. Juli 2009 kl: 22:45:33 »
Jammen det lydder da lidt underligt...eller hur....så er 4,57 gearingen jo ikke noget "særligt", og sidder vel allerede i min ASS (med forlænget 5gear) ? Ikke?

Offline Hasse

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
differentiale????
« Svar #5 Dato: 04. Juli 2009 kl: 06:12:29 »
Utväxlingen på ASS lådan är 5:e växeln 0,82 slutväxel 4,83 0ch på AAP är det 5:e växeln 0,82 slutväxel 4,57 sen finns det en 5:e växel som har gearing 0,78 den kanske sitter i din låda.
Så om dom inte har skiftet din slutväxel utan bara 5:e gear så kan du få bilen ännu snabbare.
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
differentiale????
« Svar #6 Dato: 04. Juli 2009 kl: 08:05:33 »
4.57-udvekslingen er noget særligt, idet det er det højest gearede differentiale, der findes til bilen som standart. Alternativt skal man ud i nogle customdele, og så ruller Euroene hurtigt.

Hvis du vil undersøge, hvilke udvekslinger forskellige gearklasser (bl.a. din egen) har, så kan du studere her:

http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf

Men inden man suser ud og køber et differentiale-kit, så skal man lige være opmærksom på, at udskiftning af differentialet kræver en total adskillelse af gearkassen. Et differentiale består som alle andre tandhjulsgear af to tandhjul - i dette tilfælde et stort kronhjul, der sidder på tværs ved trækakslerne og så et lille spidshjul, som er det bagerste stykke af lavgearakslen. Med andre ord er det hele lavgearakslen, der skal skiftes. Bevares - det kan sagtens lade sig gøre - hvis man råder over en værkstedspresse, et mikrometerur med magnetstand, specialværktøj til dobbeltkeglerullelejet, aftrækkere til synkronhovederne og nogle års erfaring med renovering af VW-gearkasser.

Derfor er der på mange måder fornuft i Mølles og Hasses ideer om at montere en komplet AAP/AAS gearkasse og så evt. konvertere den til diesel.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Carsten

• Gæst
differentiale????
« Svar #7 Dato: 05. Juli 2009 kl: 16:22:02 »
FEDT!!! Tak for inputs - jeg tager fat i Mølle!