0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Hi folksJeg er lige kommet hjem efter et mindre mareridt. På vejen fra Sj.Odde til Flensborg sprang remmen (1,6 TD JX) 1000 meter lige foran lillebæltsbroen. Kl. 3 om natten ...Først tændte generatorlampen, jeg opdagede det med det samme,[size=24]Her stopper man bilen, indtil problemet er løst. CAPICE [/size]så holdt jeg øje med temperaturen ... og pludselig gik den hurtig op, så jeg slukkede for motoren og den rullede ned på sidste udfart inden broen ...Remmen til vandsystemet var væk og remmen til servoen hang løs ... Heldigvis havde jeg en bobbelrem i bussen, den fik jeg monteret på systemet og servoremmen kom også på igen ...Vandet var kogende i starten da jeg stoppede, men jeg tror ikke at den fik en skade. Jeg hældte vand på igen (0,5) liter og kørte til rastepladsen 300 meter fra stedet og den blinkede igen. Efter at jeg hældte 1,3 liter ind i det normale system inde i motorrummet (ikke den bagerste beholder) var den der igen. Med 80kmh klarede jeg broen og så kørte jeg 90 kmh til næste rateplads for at tjekke vandet i kølesystemet. Efterfølgende endnu to tjek og så hjem med 115 kmh i timen ... Det ser ud til, at toppen ikke har en skade, men er der enkelte tips fra jer for at være supervarsom omkring en mulig motorskade?Jeg får mig lige en pose søvn... bussen står derhjemme igen ...og en rem har begrænset levetid, jeg skifter skidtet ud nu ... vilken størrelse har begge rem til en 1,6 TD JX?Jens
Hvis jeg forstår dig ret, så har du kørt fra Lillebælt til Flensburg med 115 uden problemer.Så tror jeg ikke, at du skal frygte skader i topstykket - symptomerne ville vise sig hurtigt, hvis der var en revne. De symptomer, du skal kigge efter er:1) Bobler i den forreste ekspansionsbeholder (den ved dieselfilteret) 2) At vandet fortrænges om i den bagerste ekspansionsbeholder (den ved serviceklappen) 3) At køleslangerne bliver meget hårde og spændt op som "balloner"
** Vi er begge enige om, at JX topstykker senest skal skiftes efter 100 til 130 tsd KM**Hvorfor dog det....det er den motor hvor topstykkket/pakningen holder allerbedst hvis anlægget aldrig mangler vand/bliver for varmt, og at bilen ikke køres hårdt med kold motor.Jeg har selv kørt 320000 km med sådan en, og ved fra en mekaniker på et V.A.G- værksted, at det ikke er ualmindeligt og årsagen til toppakning/topstykke gik til på min bil efter 320000 km. var kun, at anlægget manglede vand grundet manglende udluftning efter skift af køleren..."spaden" der lavede udskiftningen og efterfølgende kørte i bilen havde aldrig hørt om udluftning af sådan et anlæg..