Forfatter Emne: Remmen sprang kl. 3 om natten lige foran lillebæltsbroen  (Læst 4226 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Flensborg

• Hero Member
    • Vis profil
Remmen sprang kl. 3 om natten lige foran lillebæltsbroen
« Dato: 12. Juli 2009 kl: 06:05:51 »
Hi folks
Jeg er lige kommet hjem efter et mindre mareridt. På vejen fra Sj.Odde til Flensborg sprang remmen (1,6 TD JX) 1000 meter lige foran lillebæltsbroen.

Kl. 3 om natten ...

Først tændte generatorlampen, jeg opdagede det med det samme, så holdt jeg øje med temperaturen ... og pludselig gik den hurtig op, så jeg slukkede for motoren og den rullede ned på sidste udfart inden broen ...

Remmen til vandsystemet var væk og remmen til servoen hang løs ... Heldigvis havde jeg en bobbelrem i bussen, den fik jeg monteret på systemet og servoremmen kom også på igen ...

Vandet var kogende i starten da jeg stoppede, men jeg tror ikke at den fik en skade.  Jeg hældte vand på igen (0,5) liter og kørte til rastepladsen 300 meter fra stedet og den blinkede igen. Efter at jeg hældte 1,3 liter ind i det normale system inde i motorrummet (ikke den bagerste beholder) var den der igen. Med 80kmh klarede jeg broen og så kørte jeg 90 kmh til næste rateplads for at tjekke vandet i kølesystemet. Efterfølgende endnu to tjek og så hjem med 115 kmh i timen ... Det ser ud til, at toppen ikke har en skade, men er der enkelte tips fra jer for at være supervarsom omkring en mulig motorskade?

Jeg får mig lige en pose søvn... bussen står derhjemme igen ...

og en rem har begrænset levetid, jeg skifter skidtet ud nu ... vilken størrelse har begge rem til en 1,6 TD JX?

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Eva

• Gæst
« Svar #1 Dato: 12. Juli 2009 kl: 07:13:24 »
Helt sikkert at toppakning/topstykket ikke har haft godt af at være kørt varm,  men du må blot håbe på, at den ikke har taget varig skade...nogen gange går det godt, andre ikke

Nu har du måske ikke haft varmeapparatet tændt, og har ikke lagt mærke til om der skiftevis kommer varmt eller koldt derfra under kørslen hjem  (= luft i anlægget grundet manglende vand.

Så få udluftet anlægget, det skal det ALTID hvis  der er kogt noget vand af, eller hvis man selv har tappet det af.

Begge beholdere kan være fyldte selv om køleren er halvtom, og så tager motoren skade hvis der fortsat køres i bilen.

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 12. Juli 2009 kl: 09:04:43 »
Citat fra: "Jens Flensborg"
Hi folks
Jeg er lige kommet hjem efter et mindre mareridt. På vejen fra Sj.Odde til Flensborg sprang remmen (1,6 TD JX) 1000 meter lige foran lillebæltsbroen.

Kl. 3 om natten ...

Først tændte generatorlampen, jeg opdagede det med det samme,[size=24]Her stopper man bilen, indtil problemet er løst. CAPICE [/size]så holdt jeg øje med temperaturen ... og pludselig gik den hurtig op, så jeg slukkede for motoren og den rullede ned på sidste udfart inden broen ...

Remmen til vandsystemet var væk og remmen til servoen hang løs ... Heldigvis havde jeg en bobbelrem i bussen, den fik jeg monteret på systemet og servoremmen kom også på igen ...

Vandet var kogende i starten da jeg stoppede, men jeg tror ikke at den fik en skade.  Jeg hældte vand på igen (0,5) liter og kørte til rastepladsen 300 meter fra stedet og den blinkede igen. Efter at jeg hældte 1,3 liter ind i det normale system inde i motorrummet (ikke den bagerste beholder) var den der igen. Med 80kmh klarede jeg broen og så kørte jeg 90 kmh til næste rateplads for at tjekke vandet i kølesystemet. Efterfølgende endnu to tjek og så hjem med 115 kmh i timen ... Det ser ud til, at toppen ikke har en skade, men er der enkelte tips fra jer for at være supervarsom omkring en mulig motorskade?

Jeg får mig lige en pose søvn... bussen står derhjemme igen ...

og en rem har begrænset levetid, jeg skifter skidtet ud nu ... vilken størrelse har begge rem til en 1,6 TD JX?

Jens

Skam dig grundigt,.
Kurt - 25115788

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 12. Juli 2009 kl: 09:19:34 »
Hvis jeg forstår dig ret, så har du kørt fra Lillebælt til Flensburg med 115 uden problemer.
Så tror jeg ikke, at du skal frygte skader i topstykket - symptomerne ville vise sig hurtigt, hvis der var en revne. De symptomer, du skal kigge efter er:

1) Bobler i den forreste ekspansionsbeholder (den ved dieselfilteret)
2) At vandet fortrænges om i den bagerste ekspansionsbeholder (den ved serviceklappen)
3) At køleslangerne bliver meget hårde og spændt op som "balloner"

Men skulle alt ondt være ude, så må du bare trække på skulderen og konstatere, at topstykker på en JX'er er en sliddel, der sjældent holder mere end 150 tkm - til gengæld sælger Motorensuche et spritnyt til 200 €.

PS: Det er altid klogt at skifte remmene præventivt, så kører man trygt.
PPS: Remmen mellem vandpumpe, generator & krumtap er 9,5x875, servoremmen er 9,5x763
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Eva

• Gæst
« Svar #4 Dato: 12. Juli 2009 kl: 12:32:40 »
Citat fra: "Jarl"
Hvis jeg forstår dig ret, så har du kørt fra Lillebælt til Flensburg med 115 uden problemer.
Så tror jeg ikke, at du skal frygte skader i topstykket - symptomerne ville vise sig hurtigt, hvis der var en revne. De symptomer, du skal kigge efter er:
1) Bobler i den forreste ekspansionsbeholder (den ved dieselfilteret)
2) At vandet fortrænges om i den bagerste ekspansionsbeholder (den ved serviceklappen)
3) At køleslangerne bliver meget hårde og spændt op som "balloner"

Næ, desværre behøver symptomerne ikke være klare og vise sig tydeligt umiddelbart efter sådan en tur
Hvis du husker min meget problematiske "dræbersnegl", så klarede den altså turen fra Midtsverige til Hälsingborg (5-600 kilometer)   uden problemer eller advarsler før farten blev taget af ved motorvejsafkørslen i Hälsingborg, så steg termostatmåleren og der var intet vand tilbage på anlægget  og ingen spor af hvor det var forsvundet hen , og  motoren efterfølgende viste sig at være totalt færdig...
det var også efter den havde været kortvarigt for  varm på udturen , dog  grundet en utæt slange.

De kan ikke tåle at blive kørt for varme, selv ikke kortvarigt.

Offline Jens Flensborg

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 12. Juli 2009 kl: 13:38:52 »
Pakningen ZKD er utæt ...
Jeg kiggede lige lidt på motoren, den er lidt utæt. Synligt kommer der en mindre dråber ud mellem ZKD næsten direkte under ESP og LDA. Den var termisk ikke alt for højt oppe i varmen (efter min mening) og den brugte altid mindre vandmængder på længere ture. Skaden er konstanteret og jeg skal have skiftet pakningen på topstykket. Da topstykket i sig selv og skal betrages som en sliddel, så skal det også skiftes ud (det er jeg helt overbevidst om ...). Jeg ringede lige til MDohna for at snakke om problemet. Vi er begge enige om, at JX topstykker senest skal skiftes efter 100 til 130 tsd KM, så derfor tager jeg det lidt afslappet. Så ringede jeg til Bus and Bugs her i egnen og manden taler om 800 Euro til et nyt monteret topstykke her fra egnen (ikke noget ebay ... direkte hos lokale eksperter i stedet for). Nu budgetterer jeg 1.600 euro i reparationsudgifter, idet der skal laves:
- nyt topstykke
- ny pakning til topstykket
- ny tandrem
- ny rulle til tandremmen
- småting omkring tandremmen
- ny koblingslamelle (den er slidt)
- nyt pilotlejer
- ny pakning til gearkassens tap (overfor) pilotlejer
- nye skruer til drevakslerne

Måske kan man diskutere prisen, især et topstykke til 800 euro. På den anden side gider jeg ikke have ballade og postforsendelesstress og andet SHIT. 800 euro til sidste dele og løn til mekanikeren er en løsning for mig, så kører jeg i boblen de næste 14 dage. Det er naturligvis lidt trist og tankerne om at stoppe en motor såsnart generatorlampen lyser er rigtigt, dog taler jeg kun om 20-30 sekunder på motorvejen.

Jeg er ikke sikker på, at topstykket kan bruges endnu. Såfremt det er ok til videre brug, så kan jeg jo lægge det på hylden til mit kommende JX projekt ... jeg vil nemlig samle stumper og en motor til "worest case".

Nu får jeg mig en kop kaffe på denn oplevelse, shit happens.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992

Eva

• Gæst
« Svar #6 Dato: 12. Juli 2009 kl: 14:41:40 »
** Vi er begge enige om, at JX topstykker senest skal skiftes efter 100 til 130 tsd KM**

Hvorfor dog det....det er den motor hvor topstykkket/pakningen holder allerbedst hvis anlægget aldrig mangler vand/bliver for varmt, og at bilen ikke køres hårdt med kold motor.

Jeg har selv kørt 320000 km med sådan en, og ved fra en mekaniker på et V.A.G- værksted, at det ikke er ualmindeligt og årsagen til toppakning/topstykke gik til på min bil efter 320000 km. var kun, at anlægget manglede vand grundet manglende udluftning efter skift af køleren..."spaden" der lavede udskiftningen og efterfølgende kørte i bilen havde aldrig hørt om udluftning af sådan et anlæg..

Offline Jens Flensborg

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 12. Juli 2009 kl: 16:10:06 »
Vi prøver det på en anden måde, i det vi først demonterer topstykket. Efterfølgende tager vi så en beslutning. Jeg er lidt uerfaren med det her, nu gælder det om at blive klogere på revner mellem ventilerne, såfremt der er nogen.

Mest imponeret er jeg over mig selv omkring tidspunktet og stedet for skadeforløbet, det var da sku noget af en oplevelse. Den der bobbelrem på 905 x 11 var et meget heldigt tilfælde og i fremtiden skyder jeg ældre rem omgående ned med en kniv. De nævnte priser er lidt i overkanten, det kan blive billigere omkring projektet. Jeg havde i forvejen flere betænkelige momenter, nu er det sket.

Og 100.000 KM er græsen for den normale slid på en JX hhv. topstykket, nogle er heldige, andre ikke.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992

PARKHAVE

• Gæst
« Svar #8 Dato: 12. Juli 2009 kl: 18:22:33 »
Ski da fint du kom hjem Jens.
Prisen på rep. lyder IMO menegt ok, når man påtænker hvor meget du vil have lavet når den alligevel skal skilles ad. Fornuftig beslutning tror jeg. Det lyder jo også til du har nogle T3 kyndige værksteder på hånden.
ps. hvor er det lige i de. du huserer ?

Offline mdonau

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 12. Juli 2009 kl: 20:03:54 »
Mojn,
...så skal der kun en ny vandstuds til, for at fixe vandspildet, forbandede plastik..tåler ikke lidt opvarming og tryk ;)

tak for kaffe Jens :D

mvh, Michael
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.

Offline Jens Flensborg

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 12. Juli 2009 kl: 20:30:32 »
Hi folks

Tak til Michael der lige snusede forbi, det er den der underlige plastikstuds der drypper oppe under ESP/LSDèn på topstykket... Jeg er som kontormenneske bundet til mine briller, de ligger på mit skrivebord i Flensborghus (www.syfo.de) - der er der jeg til dagligt ordner økonomien.

Jeg er stadig lidt træt, man er ikke mere vandt til sådanne onemanshows om natten. Denne oplevelse træner erfaring og nerverne og godt at det ikke skete på storebæltsbroen kl. 2 om natten ... først lidt senere ;-)

Husk at skaffe kileremmen rettidigt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! og læg en som reserve under bænken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

vh Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 13. Juli 2009 kl: 11:18:16 »
Citat fra: "Eva"
** Vi er begge enige om, at JX topstykker senest skal skiftes efter 100 til 130 tsd KM**

Hvorfor dog det....det er den motor hvor topstykkket/pakningen holder allerbedst hvis anlægget aldrig mangler vand/bliver for varmt, og at bilen ikke køres hårdt med kold motor.

Jeg har selv kørt 320000 km med sådan en, og ved fra en mekaniker på et V.A.G- værksted, at det ikke er ualmindeligt og årsagen til toppakning/topstykke gik til på min bil efter 320000 km. var kun, at anlægget manglede vand grundet manglende udluftning efter skift af køleren..."spaden" der lavede udskiftningen og efterfølgende kørte i bilen havde aldrig hørt om udluftning af sådan et anlæg..

Det er jo efterhånden en velkendt sag, at der er forskellige divisioner, når det drejer sig om at udtrykke synspunkter angående JX'erens levetid. At JX angiveligt skulle være "den motor hvor topstykkket/pakningen holder allerbedst hvis anlægget aldrig mangler vand/bliver for varmt, og at bilen ikke køres hårdt med kold motor" er i hvert fald ikke et synspunkt, jeg deler. Jeg er til gengæld helt på linje med Mdonau, Jens Flensburg og hovedparten af den europæiske T3-scene, når det angår det synspunkt, at toppen/pakningen sjældent overlever mere end godt 100 tkm. Det er en helt anden og ikke-sammenlignelig siturtion, når samme motor ligger i f.eks. en Golf, hvor den kan runde ½ mill. km.
Enhver erfaren og troværdig VAG-mekaniker kan vist også huske, at han har skiftet rigtig mange topstykker på JX'ere inden de rundede de første 100 tkm. - sådan forholder det sig i hvert fald med de mekanikere, jeg har undervist i min tid som lærer på teknisk skole.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!