Det er korrekt, at tyske "Überführungskennzeichen" (prøveplader med f.eks. 5 dages gyldighed) gælder og indebærer forsikring i hele EU.
MEN det gør almindelige tyske, svenske, italienske, portugisiske.... plader jo også. Ikke destomindre må en dansk statsborger med varigt ophold i DK principielt ikke føre et udenlandsk registreret køretøj i DK. Hvis man måtte det, så var der jo ikke rigtig nogen god grund til i det hele taget at betale registringsafgift. Så er der nogle undtagelsesbestemmelser med køretøjer til udelukkende erhvervsmæssig anvendelse og ligeledes, hvis den udenlandske ejer "medbringes" i bilen, men disse omstændigheder opfyldes ikke, hvis man er i færd med at importere en privat bil til sig selv.
Derfor er proceduren: 1) Find den ønskede bil. 2) Tilse, at den bliver afmeldt i Tyskland. 3) Få Fahrzeugbrief med afmeldingsstempel på (eller et særskilt Abmeldeschein). 4) Sæt Überführungskennzeichen på. Dem kan man få via nettet, på det lokale tyske motorkontor (tjek den lokale åbningstid) eller hos "Dania Trucking" i Padborg (bestil mindst en dag i forvejen, så kan de hentes på nedturen). Sammen med disse nummerplader følger et midlertidigt forsikringsbevis, hvor førerens navn står på og det er KUN ham/hende, der må køre bilen. 5) Kør bilen til grænsen. 6) Politistationen i Padborg har døgnåbent - køb et sæt danske prøveplader (klistermærker) der, og kør hjem. 7) Gør bilen synsklar - husk sideblinklys (gælder ikke T3) og indikator for bremsevæskestand. 8 Udfyld synsblanket vedr. registring/ejerskifte af køretøj, medbring Fahrzeugbrief (og evt. Abmeldeschein) til toldsyn - evt. inkl. "vægtbesøg" hvis relevant. 9) Medbring dokumenter fra toldsynet til Skat og få betalt depositum for registreringsafgift. 10) Få fat i et forsikringsbevis fra dit danske forsikringsselskab (hav det evt. straks med til Skat) og køb et sæt prøvenummerplader til kr. 1180. 11) Skru dem på, smil og vær glad! Og efter ½-1½ år kommer så en endelig opgørelse af registringsafgiften - nu er sagen afsluttet.