Forfatter Emne: motor olie......  (Læst 11136 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
motor olie......
« Dato: 01. September 2005 kl: 19:52:10 »
Jeg bruger Dea Titan 15-40 fra Tyskland. En fin mineralsk olie til 12 kr/l uden væmmelige danske olieafgifter. Desuden skifter jeg 3 gange på 10.000 km. Jeg gider nemlig ikke lave mere motor på min egen bil end nødvendigt. Det er meget sjovere at køre i den :D
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
motor olie......
« Svar #1 Dato: 13. Juli 2006 kl: 09:57:26 »
Hmm jeg skal til det for første gang på min syncro (har efterfyldt et par gange dog) Så jeg genopliver lige denne tråd!

Jeg plejer at shoppe rundt men ender sku altid i Harald N. hvor jeg køber Esso eller Valvoline 15w40 (det kan Ladaerne og traktoren nemlig også bruge) og det er altså ret billigt.

Dender VW kvalitet? Skal man bare se stort på det eller?

Er der nogen af jer øst - nord/øst jyder der har fundet et sted hvor man kan få det ultrabilligt i tromler? Jeg leder selv og skal nok skrive hvis jeg finder et sted.

Ellers må vi jo prøve at lokke Jarl til at importere olie til os, ikke sandt jarl?  :wink:

Kom ud af busken! Hvad hælder i på jeres dieselkværne?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
motor olie......
« Svar #2 Dato: 18. Juli 2006 kl: 18:53:31 »
Hmm ok.. tak for de svar indtil videre. Altså den syntestiske olie (fuld eller halv) skulle den give lavere friktion eller hvad? Når nu ens TD er begyndt a t spise motorolie til morgen mad og frokost og aftensmad så er det godnok kun det billigeste fra f.eks Harald N. der kan svaer sig at hælde på.
Hvad er forskellen på typerne og hvor forskellige opfører de sig i en 1,6TD ?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

ivan

  • Gæst
motor olie......
« Svar #3 Dato: 18. Juli 2006 kl: 19:53:50 »
Så vidt jeg har forstået er fordelene ved de syntetiske olier dels, at de flyder lettere ved lave temperaturer, og dermed kommer hurtigere ud til alle smørestederne når motoren er kold, og at de til gengæld ikke bliver så tynde ved høje temperaturer og dermed bibeholder en højere bæreevne og slidbeskyttelse når motoren arbejder med høj ydelse (og dermed en høj arbejdstemperatur).

Endvidere kan de syntetiske olier også tåle at blive udsat for en højere temperatur uden at den ændrer kemisk struktur og kokser. Jeg har hørt at fuldsyntetisk olie i visse tilfælde har renset den gamle koks ud af en motor med mange km på bagen med et stærkt forøget olieforbrug til følge. Det kan måske være en dårlig strategi at skifte olietype på en gammel motor.

Jeg har en kollega der er oliespecialist og ifølge ham har de syntetiske olier en meget bedre vedhæftningsevne til metaloverfladerne. Om det har nogen betydning i praksis ved jeg ikke (men det er nok ikke skadeligt!).

Jeg kører selv med en AAZ ombyttermotor fra Østjydsk diesel Service, og den putter jeg kun fuldsyntetisk olie på (f.ex. Champion eller Valvoline på tilbud i H. Nyborg eller Bilka).

Jeg har aldrig kunnet registrere nogen praktisk forskel på olietyper.

Jeg tror at mangelfuld smøring når motoren er kold er med til at forkorte levetiden på de dieselmotorer vi bruger i T3'ene, pga. afvaskning af smøreolien på cylindervægge med uforbrændt dieselolie. Særligt fordi de små motorer let kommer til at køre med en relativ høj ydelse.

Hyppige oliskift, forsigtig kørsel når bilen er kold, syntisk olie (5-40 eller endnu bedre 0-40) og evt. en motorvarmer tror jeg kan være med at minimere sliddet!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
motor olie......
« Svar #4 Dato: 18. Juli 2006 kl: 21:00:41 »
Citér
Hyppige oliskift, forsigtig kørsel når bilen er kold, syntisk olie (5-40 eller endnu bedre 0-40) og evt. en motorvarmer tror jeg kan være med at minimere sliddet!


Lige mine ord!

Køb hellere en billigere olie og skift 3 gange på 10.000 end end dyr med tilsvarende længere intervaller
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
motor olie......
« Svar #5 Dato: 18. Juli 2006 kl: 22:24:35 »
i jem og fix plejer de at have en texaco 15-40 4 liter for en flad 50 mener jeg, i hvertfald meget billigt

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
motor olie......
« Svar #6 Dato: 08. August 2006 kl: 15:17:18 »
Hmm.. ok.. interessante betragtninger. Men der er som jeg kan læse det ikke helt enighed om syntetisk/mineralsk olie på kværnen.

Jeg står jo overfor at skulle køre en nyrenoveret 1,9 AAZ til om nogle måneder, så altefter hvad jeg kan læse ud af dether skal jeg finde noget fuldsyntetisk 5w-40 til den istedet for det mineralske 15-40 jeg bruger til resten af maskinparken.

Er det rigtigt læst. Jarl du vil hellere hælde 3 gange billig 15-40 på end en gang 5-40 syntetisk? Du regner ikke de fordele den syntetiske har for noget? Heller ikke i en ny(renoveret) motor?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
motor olie......
« Svar #7 Dato: 08. August 2006 kl: 17:09:51 »
Der er uden tvivl fordele ved helsyntetisk olie fremfor mineralsk. Den mest iøjenfaldende forskel er oliernes resistens overfor ældning.

Syntetisk olie er mere "langtidsholdbar" i motoren end mineralsk. Dvs., at den er bedre i stand til at neutralisere den syreophobning, der sker ved forbrændingen, og den er bedre i stand til at bevare de lange molekylekæder, der adskiller motorens metaldele. Med andre ord - vil man have langt i mellem olieskiftene, så er det i med noget dyr syntetisk olie.

Til gengæld øges olieforbruget ofte, da syntetisk olie typisk er letløbsolie - altså med en tyndere viskositet. Samtidig er ophobningen af affaldsstoffer den samme, som i den mineralske olie.

Min personlige konklusion er derfor, at en rimelig god og frisk mineralsk olie er bedre end en halvgammel tilslammet syntetisk olie. Derfor er min strategi olieskift 3 gange på 10.000. Så bliver olien aldrig gammel - tit tapper jeg temmelig klar olie af - og affaldsstofferne kommer ud.

Som sagt giver jeg 12 kr/l i 60 liters tromler hos "Raiffeisen" (foderstoffirma) i Tyskland. Dvs. at olieservice på 10.000 km koster mig 5 l x 12 kr x 3 = 180 kr.
Til den pris kan man sikkert få nogle rigtigt flot designede énlitersdunke på nogle servicestationer, hvor de også sælger cornflakes og blade med søde piger i, men det gavner altså ikke min motor nær så meget - tror jeg.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
motor olie......
« Svar #8 Dato: 08. August 2006 kl: 17:29:50 »
ankjerbye skriver at man skal vente med at starte til den røde temperaturlampe ikke lyser længere, på min holder den først op med at lyse når jeg har startet.
Er der tale om en fejl? og i så fald har nogen så gode forslag til udbedring.
Kan iøvrigt fortælle at vi i ferien har kørt ca. 5000 km i Polen, Slovakiet, Ungarn,Østrig og Tyskland. Sådan en gammel camper vejer ca 2 ton når den er lastet og så er 50hk. ikke meget men den klarede stigninger på 15-16% uden vrøvl, godt nok med 40km.t i 2. gear men pyt der var ikke så mange andre bilister som vi kunne genere. På denne tur har jeg hældt ca. 2,5 liter olie på hvilket jeg syntes er ok når vi betænker hvor meget den har været presset.
Apropos olie, hvad bruger i andre og er der nogle anbefalinger, selv har jeg indtil nu brugt en helsyntetisk SEA 5-40 fra ESSO som kan købes for menneskepenge hos Harald Nyborg
_________________
Westfalia Camper, 1,6 D årgang 1982
Nu uden T3

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
motor olie......
« Svar #9 Dato: 08. August 2006 kl: 20:53:19 »
Fantastisk svar Jarl. Lige vand på min mølle!

Jeg har selv kig på et sted der sælger 200 liters tromler til 11 kr / l eks moms. Men har ikke taget mig sammen til at renovere min gamle rustne oliepumpe.

Hvad gør du med alt den spildolie?  :shock:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
motor olie......
« Svar #10 Dato: 08. August 2006 kl: 22:06:15 »
Citér
Hvad gør du med alt den spildolie?


Ja, se - nu har jeg jo en fordom om at du er temmelig økologisk bevidst, så det vil du ikke vide :wink: , men jeg kan da give dig et hint:

Jeg endnu aldrig har været nødt til at svejse i nogle af mine gamle biler.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
motor olie......
« Svar #11 Dato: 08. August 2006 kl: 22:56:32 »
Citat fra: "Jarl"
Citér
Hvad gør du med alt den spildolie?


Ja, se - nu har jeg jo en fordom om at du er temmelig økologisk bevidst, så det vil du ikke vide :wink: , men jeg kan da give dig nogle hints:

1) jeg endnu aldrig har været nødt til at svejse i nogle af mine gamle biler.

2) filtreret motorolie brænder lige så godt som raps


ha ha ha ha ha :lol:  jarl du kommer fra landet.... intet må gå til spille og alt kan genbruges

Mvh Flemming  :lol:

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
motor olie......
« Svar #12 Dato: 29. August 2008 kl: 09:57:29 »
Tager lige denne tråd op igen..

Nu har jeg i halvandet års tid kørt på Esso 10w40 fra Harald Nyborg til 24,5 literen. (Røde 4 liters dunke)

Jeg har en gang før oplevet det i en af Ladaerne med en lavkm velholdt motor og nu igen i løbet af sommeren i min 1,6D (ligeledes lav km og velholdt). Den tynde 10w40 kommer til et punkt hvor den i løbet af meget kort tid svinder ind. Det er med 3500-4000 kms intervaller normalt teknisk og fysisk umuligt at få olielampen til at lyse (med mindre man glemmer at skrue olieproppen i  :lol: ) men det er sket to gange.. en gang i Ladaen efter en længere tur til Sjælland og en gang i Dokaen efter en længere tur med læs på. Olielampen flimrer i et skarpt sving og man holder ind og opdager den har spist næsten 1 liter siden man forlod hjemmet (hvor man selvfølgelig tjekker remme vand og olie og topper op inden afgang) Lige pludselig og uden advarsel.. meget sært... Derefter vender olieorbruget tilbage til det normale...

Jeg tror ikke den billige tynde Esso olie er særlig holdbar ved temperatur belastning og nu prøver jeg Biltemas 10w40 og reagerer det ligesådan må jeg finde noget 15w40 til samme pris et sted og forsøge med det.

Andre der har erfaringer med den røde Esso? Jeg bruger den ihvertfald ikke længere. Er det noget vrøvl eller kan man tænke sig at man har fået en "dårlig" dunk olie.. der på enelleranden måde er øhh? hvad? Blevet for gammel eller sånoget :?:  Ja.. jeg fik vist kun 7 i kemi..

Nå.. jeg skal ud og rulle de daglige 130 km i dokaen.. jeg forventer at modtage vejdirektoratets platinnål når jeg fylder 50   :)

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
motor olie......
« Svar #13 Dato: 29. August 2008 kl: 12:07:53 »
Jeg kører på 3. år på Q8's 10w-40 delsyntetisk olie (uden oliekøler :shock: )

Jeg har på mine 5kkm olie & filter skifte intervaller endnu ikke oplevet nævneværdigt forbrug af olie - under 1/8 l pr skift.

Der er altid en større diskussion mellem olietype (mineralsk/delsyntetisk/fuldsyntetisk) men i mine øjne er den delsyntetiske det bedste alternativ.

Dels fordi den i virkeligheden er baseret på en mineralsk olie og derfor ikke har så stor tendens til at polymerissere med brændstofet (mest udtalt ifm biobrændstof)

Dels fordi den har mere ensartede molekylelængder end den mineralske da den er blevet forarbejdet. Den syntetiske olie er ofte opbygget fra bunden af gas e.lign og molekylekæderne bygges op vha polymerrisation på samme måde man laver plast idag - eksempelvis PolyPropylene eller PolyEthylene (PP/PE de to mest simple plast former)

Den største forskel i olier på tværs af mærkerne idag består af hvilke additiver der tilsættes. Det være sig for at give større viskositets indeks (multigrade olie), undgå vandemulsion (vandblandbarhed), selvrensende egenskaber ift sod oa partikler, pleje af pakninger og o-ringe.

Hvis man kører mange småturer til dagligt u.10-15 km og pludselig kører langt med stor belastning vil man opleve noget der til forveksling ligner olieforbrug. I virkeligheden er olien blevet "brugt" på småturerne og ifm koldstarter og udskiftet med kondensvand. Dette vand fordamper så når det hele bliver godt gennemvarmet og bliver gennem krumtabsudluftningen "forbrændt" i motoren. Og pludseligt mangler der olie på pinden.

Har før hørt om folk der ved at bruge "billig" olie og her mener jeg ikke
prisen, men pris ift kvalitet, har oplevet større forbrug. Og når de så har skiftet til at andet mærke er forbruget gået i sig selv igen. Dette kan skyldes mange forhold, blandt andet kørestil men også oliens egenskaber med de additiver en bestemt olie er tilsat.

Det kan for eksempel være katastrofalt at fylde en fuldsyntetisk olie på en gammel motor der er bygget til ældre mineralske olie. Problemet er at mange fuldsyntetiske olier har meget aggresive rensende egenskaber hvor den gamle olie måske har ladet noget sidde tilbage der har virket en smule tætnende. Plus der er forskel på tætningsmaterialer.
Så vil nogle måske mene at det bare er godt at få fjerne skidtet og dør motoren er det bare et udtryk for at den havde alligevel gjort det før eller siden - så skal man huske på at siden ikke altid nødvendigtvis er skidt :roll:

Opsummering: Find en olie der virker til din bil og dit behov men vælg et anerkendt mærke eller som minimum svarer til det foreskrevne (hvilket med T3 vil sige næsten alle olie!) Som sagt ligger forskel ofte i additiverne og derfor er det ikke til at gennemskue hvilken olie der er den bedste.

Jeg fortsætter på delsyntetisk 10w-40  :D
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
motor olie......
« Svar #14 Dato: 29. August 2008 kl: 13:27:02 »
Jeg er klar på at prøve 60 liter delsyntetisk 10w40.. hvis literprisen er MAKS 20 kr.

Ellers kunne man lave Jarl finten og kører 500 km (t/r) for at få et fad frisk mineralsk 15w40 til 750 kr + ca 300 kr i transportudgifter. (17 kr literen ca.) .. bum bum..

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012