Forfatter Emne: Holdbarhed af T3 gearkasser  (Læst 9403 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
Holdbarhed af T3 gearkasser
« Dato: 01. November 2006 kl: 21:50:20 »
Nu er jeg gået hen og blevet lidt fristet af et motorprojekt engang ude i fremtiden, og så falder tanken på den meget omtalte stabilitet af T3 gearkasser(eller mangel på samme).

Jeg har læst at gearkasserne er stabile til 250 nm, andre steder 300 nm. sikkert med SA-blik monteret. Men er der nogen der kender holdbarheden mere nøjagtigt ?

Den forbedring SA-blikket giver, hvor kommer den fra ? olie smøring af tandhjulene ? og hvad med belastning af gearkassen inden gearolien er varm, hvor meget bidrager det til sliddet?

Hvis man forestiller sig et system, hvor man hurtigt efter start opvarmer hele gearkassen til fx. 80 grader for at give bedere smøring, og derefter holder temperaturen i det område så gearolien heller ikke bliver for varm og dermed mister smøreevnen.
Kunne et sådant system øge grænsen for hvor meget man sikkert kunne belaste gearkassen med, og ville det være en markant stigning ?

Mange spørgsmål, håber der er nogen der har gjort sig lignende tanker og måske har undersøgt det bedere.
Mvh. Casper

Kkrogsgaard

• Gæst
« Svar #1 Dato: 01. November 2006 kl: 21:53:47 »
Hvad står SA for?

Jeg er helt på barbund til resten af dit spørgsmål...

Er det noget tdi du har tænkt på?

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 01. November 2006 kl: 21:56:32 »
SA står for South Africa

Ja netop, jeg tænker på den ondeste TDI, 300 Nm, eller noget i den stil :-)
Mvh. Casper

Kkrogsgaard

• Gæst
« Svar #3 Dato: 01. November 2006 kl: 22:01:21 »
Seføli... dooough!!!

Jeg kunne godt stilles tilfreds med en 90-110 hk tdi.

Hvis jeg skulle ha en anden motor i min 2,1 DJ så var det også en tdi.
Men så er det vist nemmest at få en hel bil hjem, så er der ledninger osv til hånde...

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 01. November 2006 kl: 22:03:57 »
ja, jeg tænker tysk unfallwagen eller noget i den stil
Mvh. Casper

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 01. November 2006 kl: 22:09:00 »
Jeg mener kun det er 200 Nm den kan holde til.. Derfor går de tit i stykker på 112 HK's WBX'er som har 174 Nm.

Oliepladerne i SA gearkassen søger kun for at lede olien bedre rundt i gearkassen for at smøre og køle bedre.

Problemet er ikke mangel på varme, tvært i mod !

Opgraderes Syncro gearkassen med andre hoveder og forstærkede tandhjul, skulle en 130 Hk TDi vist ikke være noget problem.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 01. November 2006 kl: 22:15:10 »
Ja, der florerer tal fra 200 til 300 nm. Jeg ved ikke, hvad sandheden er, og jeg mener egentligt heller ikke at man får det komplette billede på den måde.

Der er mange faktorer, at spiller ind på gearkassens levetid. Korrosion, oliemængde, olietemp., oliekval., og fremfor alt betjening.

Enhver motor kan belsate gearkassen med et moment, der ligger langt over den nominelle værdi, der opgives i data. Forestil dig følgende situation:

En 1. års lærling på autolinien - lad os kalde ham Brian - har sit blækdryppende kørekort i hånden og har lånt fars TDI. Alle kammeraterne står og kigger - ogsp hende den lækre sild, der vil være falckoline. Brian ser sin chance for at imponere hende og ham satser alt. Fars TDI får speederen i bund - kold motor naturligvis - Brfian vil gerne have trække en stribe, så han sætter den i 2. gear. Når omrejningstallet har nået max. slipper Brian koblingenmed lynets fart. Gearkasen får nu hele motorens moment + den inerti, der ligger gemt i alle bevægende dele. Her i blandt er der tunge sager som svinghjul inkl. kobling, kumtap, stempler, plejlstænger osv. Pludeslig sendes - ganske vist kortvaring - et moment ud i gearkassen, der langt overstiger det nominelle moment.

Nu er vi jo ikke lige som Brian - tak Gud for det -, men vores problem er, at vi har kærester og koner. Når de med deres befippede gearskifteteknik "rører rundt i gryden" og finder et tilfældigt gear - sådan lidt uafhængigt af om koblingen er aktiveret eller ej - så kan vores gearkassers skæbne sammenlignes med Brians fars.    

Nå - seriøst - med en nyrenoveret gearkasse - lejer, synkronhoveder synkromeshringe + kompetente chauffører, så turde jeg i hvert fald godt. Men hvorfor ikke hoppe på AAZ-vognen? Der er rigeligt power, nem ombygning, ingen gearproblemer og fornuftige priser.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

• Gæst
« Svar #7 Dato: 01. November 2006 kl: 22:24:34 »
Hvorfor ikke hoppe med på vognen?

Fordi tdi har en fantastisk motorlyd... ;-)

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
« Svar #8 Dato: 01. November 2006 kl: 22:25:46 »
Ja, SA-blikket skulle køle. Det lyder meget interessant men jeg har ikke set nogen guides til hvordan man bygger dem ind og hvor svært det er (eller hvilke kasser de passer til). Eller nogen uddybende forklaring over hvilken effekt de reelt har.

Har lastbiler o.s.v ikke oliekølere på gearkassen? Det kunne da være et interessant projekt.

Jeg har hørt at t3 gearkasser generelt er svage, mens andre udtaler at den holder til mindst 200 nm ( http://bostig.net/index.php?option=com_smf&Itemid=39&topic=50.0 )

I dunno.. man har vel ikke så mange valg end at bruge den medfølgende  gearbox hvis man ikke er en supermekker som Rasmus.. Men deder SA plader.. det skal man da ha! Hvis det er noget der virker.

Jeg har snakket med et par vw folk ang. GL-5 diskussionen men der er vist ingen der vil bekræfte 100% at syncromessernes legering  bliver ædt af additiverne i GL-5 olie. Så jeg kører på ren GL-4

Hvis en syncro kasse kan klare dether.. http://bostig.net/index.php?option=com_smf&Itemid=39&topic=26.0 så kan den sku også klare en lille 1y med turbo
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 01. November 2006 kl: 22:30:17 »
linket fra bostig.net taler i anti-SI enheder, i nm, bliver det ca. 300 Nm
Mvh. Casper

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 01. November 2006 kl: 23:01:42 »
hvorfor/hvorfor ikke en aaz? egentligt et godt spørgsmål, hvis en aaz koster 10k, hvorfor så ikke købe en hel bil til 14k og tage moter, ledningsnet osv. derfra. Det kunne da også være nice at have OBDII interface i bilen
Mvh. Casper

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 01. November 2006 kl: 23:04:19 »
Citat fra: "jankjerbye"

Jeg har hørt at t3 gearkasser generelt er svage, mens andre udtaler at den holder til mindst 200 nm ( http://bostig.net/index.php?option=com_smf&Itemid=39&topic=50.0 )

Læg lige mærke til han skriver 200 ft-lb  :wink:

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 01. November 2006 kl: 23:07:13 »
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "jankjerbye"

Læg lige mærke til han skriver 200 ft-lb  :wink:

Ups, jeg havde ikke lige set de næste indlæg  :oops:

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 01. November 2006 kl: 23:19:18 »
Jeg tænkte netop som Jan nævner på en gearoliekøler, men at der måske også var en nedre grænse for oliens temperatur. Det kunne derfor være en ide i at køle olien med kølervand på vej mod køleren i fronten.

Men egentligt har jeg ingen anelse om hvor varm gearolien er under normall drift, eller hvor hurtig den bliver varm, måske der er nogen andre der ved det.
Mvh. Casper

Djursland

• Gæst
« Svar #14 Dato: 02. November 2006 kl: 11:11:31 »
hej hej med jer

jeg bryder lige ind her i denne spændene tråd

der er jo også lige den lille hage ved en TDI motor at den passer jo ikke til en alm T3 gearing

en TDI gearing er jo meget højere gearet end en alm kasse i en golf 4 eller hvor der nu ligger TDI motor

så det er ikke lykken at sætte en TDI motor i en T3 med mindre man også laver gearingen om også

og det er ikke så nemt i en syncro og man skal huske at tage det foreste dif med også, men det kan lade sig gøre ved jeg

Mvh Djurs  :lol: