Ja, der florerer tal fra 200 til 300 nm. Jeg ved ikke, hvad sandheden er, og jeg mener egentligt heller ikke at man får det komplette billede på den måde.
Der er mange faktorer, at spiller ind på gearkassens levetid. Korrosion, oliemængde, olietemp., oliekval., og fremfor alt betjening.
Enhver motor kan belsate gearkassen med et moment, der ligger langt over den nominelle værdi, der opgives i data. Forestil dig følgende situation:
En 1. års lærling på autolinien - lad os kalde ham Brian - har sit blækdryppende kørekort i hånden og har lånt fars TDI. Alle kammeraterne står og kigger - ogsp hende den lækre sild, der vil være falckoline. Brian ser sin chance for at imponere hende og ham satser alt. Fars TDI får speederen i bund - kold motor naturligvis - Brfian vil gerne have trække en stribe, så han sætter den i 2. gear. Når omrejningstallet har nået max. slipper Brian koblingenmed lynets fart. Gearkasen får nu hele motorens moment + den inerti, der ligger gemt i alle bevægende dele. Her i blandt er der tunge sager som svinghjul inkl. kobling, kumtap, stempler, plejlstænger osv. Pludeslig sendes - ganske vist kortvaring - et moment ud i gearkassen, der langt overstiger det nominelle moment.
Nu er vi jo ikke lige som Brian - tak Gud for det -, men vores problem er, at vi har kærester og koner. Når de med deres befippede gearskifteteknik "rører rundt i gryden" og finder et tilfældigt gear - sådan lidt uafhængigt af om koblingen er aktiveret eller ej - så kan vores gearkassers skæbne sammenlignes med Brians fars.
Nå - seriøst - med en nyrenoveret gearkasse - lejer, synkronhoveder synkromeshringe + kompetente chauffører, så turde jeg i hvert fald godt. Men hvorfor ikke hoppe på AAZ-vognen? Der er rigeligt power, nem ombygning, ingen gearproblemer og fornuftige priser.