Forfatter Emne: Sporing, hvad er der galt her?  (Læst 7068 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Sporing, hvad er der galt her?
« Dato: 29. Juni 2010 kl: 18:52:31 »
Hej,

Kan nogen af de skarpe øjne give et godt bud på hvorfor jeg (igen igen) slider mine dæk på indersiden?

Ja - jeg ved det godt - sporing - men hvilken del af sporingen?

Det er i BEGGE sider at den gør det.

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Sporing, hvad er der galt her?
« Svar #1 Dato: 29. Juni 2010 kl: 19:13:49 »
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Sporing, hvad er der galt her?
« Svar #2 Dato: 29. Juni 2010 kl: 19:58:58 »
Monstro ikke, du har et rigtig lækkert dæk på der? Gætter på Toyo H09?

Sporing er ét af de mange aspekter i styretøjsgeometrien, og det kan fint være den, der er forkert her. Sporing drejer sig som bekendt om forhjulenes parallelitet. Sporingen på en T3 skal være 0 eller næsten 0 - det er OK, at den spidser 2-3 mm. Sporingen ændrer sig hele tiden under kørsel, da fjederbevægelser afleder mere eller mindre udretning af leddene på sporestængerne, og desuden bliver hele forhjulsophænget trukket lidt tilbage under kørsel, da forhjulene jo skal "skubbes" med fremad (modsat skal forhjulstrækkere sprede lidt, da de trækker forhjulsophænget fremad). Handling: Tjek - evt. med en gammeldags sporestang a la teleskopgardinstangprincippet - om forhjulene er helt parallelle med rattet i lige-ud-stilling. Justering foregår ved at forlænge/forkorte sporestængerne fra tandstang til styrekugle (sporestængerne ender i et gevindstykke, der kan drejes mere eller mindre ind i styrekuglen - husk at låse med kontramøtrik).

Camber drejer sig om hjulets lodrette position. Ved positiv camber er hjulets øverste del længere væk fra bilens langsgående centerlinje end hjulets nederste del - og omvendt. Camber er også en dynamisk størelse, da hjulet under ind- og udfjedring forandrer camber - tænk bare på en dåseølslastet Mercedes på vej hjem fra Tyskland - den har en udtalt negativ camber på baghjulene. En T3 har fra 0 til 5 mm (målt på fælgkanten) negativ camber på forhjulene. I praksis kan man finde et vandret stykke vej (en brovægt er typisk i vatter), og så kan man stille et vatterpas lodret ved siden af hjulet. Nu kan man med en skydelære måle afstanden til fælgkanten hhv. foroven og forneden. Justering foretages ved at løsne bolten ved øverste bærearm og dreje på den - da den er excentrisk lejret vil det skyde øverste bærearm ind eller ud og derved ændre camber.  Vær opmærksom på, at dette selvf. ødelægger sporingen - så camber justeres før sporing.  Begge hjul skal have samme camber - ellers vil bilen trække til siden, da alle andre camberjusteringer end 0 får hjulet til at rulle som en kegle.

Der skal være overensstemmelse mellem sporing og camber. Toe-in giver mulighed for lidt mere negativ camber, da det ophæver hjulets kegleeffekt. Er camber til gengæld 0, bør sporingen også være det.

Forudsætningen for at det giver mening at justere styretøj er at alle bærekugler, styrekugler og hjullejer er i orden. Er bare én af disse ting i uorden, flakser hjulet mere eller mindre, som det vil, og man kan ikke lave konsistente målinger

Et andet forhold er sænkning. Bilen er skabt til at have en defineret rejsehøjde. Når man piller ved det, så ændrer man samtlige styretøjsvinkler - ofte helt uden at vide det. Når man sænker med kortere fjedre, så "tror" styretøjet at den er hårdt vægtbelastet, og det svarer med mere negativ camber og toe-out. Det er hensigtsmæssigt - ja ligefrem ønskværdigt - under normale omstændigheder, men hvis det er den hjulposition, man har hele tiden, så æder den indersiden af dækkene. Man er derfor nødt til at lave en gennemgribende opretning af styretøjsgeometrien, når man sænker bilen, og det lader ikke til at være sket i dette tilfælde. Men hvis du er frisk på det, så kan det klares på en formiddag.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Sporing, hvad er der galt her?
« Svar #3 Dato: 29. Juni 2010 kl: 19:59:34 »
Det ser ud til, at den spreder en kende for meget, - forudsat cambervinklen er korrekt ? Ellers "læner den sig" for meget indefter i toppen. Mener at kunne huske, at Jarl har beskrevet styretøjsgeometrien i et af hans mange lærerige indlæg ?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Sporing, hvad er der galt her?
« Svar #4 Dato: 29. Juni 2010 kl: 20:00:17 »
SLÅET MED ET MINUT: TOUCHE HR: POULSEN!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Sporing, hvad er der galt her?
« Svar #5 Dato: 29. Juni 2010 kl: 23:13:02 »
Takker. Tror den styrger forbi Super Dæk Service til en 4-punkts opmåling og sporing. Eller noget bedre forslag?

Jeg har IKKE mod på gør-det-selv pilleri ved styretøjet.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Sporing, hvad er der galt her?
« Svar #6 Dato: 29. Juni 2010 kl: 23:49:17 »
Citat fra: "Jarl"
Når man sænker med kortere fjedre, så "tror" styretøjet at den er hårdt vægtbelastet, og det svarer med mere negativ camber og toe-out. .


Så vidt jeg husker giver sænkning mere toe-in, med mindre sænkningen er meget ekstrem (ekstrem sænkning = styrestangen er vandret når bilen står ulastet på jorden) ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Sporing, hvad er der galt her?
« Svar #7 Dato: 29. Juni 2010 kl: 23:52:00 »
Super dæk kan ikke en skid !
Hvis camberen på forhjulene kræver justering, skal den lange bolt gennem øverste løsnes og de excentriske skiver drejes.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Sporing, hvad er der galt her?
« Svar #8 Dato: 29. Juni 2010 kl: 23:53:34 »
Hvem kan spore hjul og lave et godt arbejde?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Sporing, hvad er der galt her?
« Svar #9 Dato: 29. Juni 2010 kl: 23:53:35 »
Der ligger gode folk til den slags i Farum og Helsingør, kan bare ikke lige huske hvad de hedder... Kan skrive det til dig i morgen.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Sporing, hvad er der galt her?
« Svar #10 Dato: 30. Juni 2010 kl: 00:00:30 »
Deal. Kører gerne en tur for at få det lavet ordentligt.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Sporing, hvad er der galt her?
« Svar #11 Dato: 30. Juni 2010 kl: 05:44:57 »
Ham i Farum brugte jeg super effektiv pris omkring 750,-
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.738
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Sporing, hvad er der galt her?
« Svar #12 Dato: 30. Juni 2010 kl: 06:57:38 »
Det næsten som at få ny bil, når den bliver 4-hjulsudmålt og justeret.

Den hurtige version er, at man retter fortøjet ind efter retningen på baghjulene.
Man kan godt ende med en bil, hvor karrossen kører lidt skævt ift hjulene - men køreoplevelsen med 4 hjul, der peger i samme retning er helt sublim og man mærker ikke "skævheden" overhovedet.

Jeg fik udmålt og justeret Røde Mor i vinter og det er stadigt en fornøjelse, at køre med et rat der sidder spot on i ligeud-stilling og hvor selvopretning og ufølsomhed for stregerne på vejen bidrager til køreglæden.

Processen kan blive noget lettere, hvis justeringspunkterne er bevægelige og ikke rustet sammen - og selvfølgeligt, at bære- og styrekugler er i topform. Skift de nødvendige komponenter inden - jeg tror at det på den lange bane betaler sig ift dækslid og den ikke målbare øgede kørekomfort.

Resultatet afhænger af manden, der udfører det - ikke hvor det bliver gjort...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Sporing, hvad er der galt her?
« Svar #13 Dato: 30. Juni 2010 kl: 08:05:49 »
Jeppe, Rabundus: Navne, adresser, telefonnumre?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Sporing, hvad er der galt her?
« Svar #14 Dato: 30. Juni 2010 kl: 09:13:14 »
Citat fra: "jbjerrum"
Det næsten som at få ny bil, når den bliver 4-hjulsudmålt og justeret.

Den hurtige version er, at man retter fortøjet ind efter retningen på baghjulene.
Man kan godt ende med en bil, hvor karrossen kører lidt skævt ift hjulene - men køreoplevelsen med 4 hjul, der peger i samme retning er helt sublim og man mærker ikke "skævheden" overhovedet.

Jeg fik udmålt og justeret Røde Mor i vinter og det er stadigt en fornøjelse, at køre med et rat der sidder spot on i ligeud-stilling og hvor selvopretning og ufølsomhed for stregerne på vejen bidrager til køreglæden.

Processen kan blive noget lettere, hvis justeringspunkterne er bevægelige og ikke rustet sammen - og selvfølgeligt, at bære- og styrekugler er i topform. Skift de nødvendige komponenter inden - jeg tror at det på den lange bane betaler sig ift dækslid og den ikke målbare øgede kørekomfort.

Resultatet afhænger af manden, der udfører det - ikke hvor det bliver gjort...


Jeg har desværre ikke haft fornøjelsen af at have en bil der er korrekt justeret på alle 4 hjul, ved bare jeg er træt af de kvajpander på forskellige dækcentre der kun kan finde ud af at løsne en sporstang.

Desværre har jeg heller aldrig været ude for at boltene til bagsvingerne kunne løsnes uden gummiophængene var helt nye.  :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."