Forfatter Emne: Erfaringer med SB moter  (Læst 7473 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline peterwings

• Full Member
    • Vis profil
Erfaringer med SB moter
« Dato: 07. August 2010 kl: 19:12:59 »
Jeg skal i nærmeste fremtid have skiftet motor i min bus. Jeg har en JX siddende i nu, men vil gerne have bare llidt mere. Og evt en motor som kan tunes lidt. Jeg har tænkt på enten en 1,9 TD eller en 1,6 TD med motorkode SB. Den skulle være på 80 hk og med intercooler. Jeg ville gerne høre mere om jeres erfaringer med tuning og udskiftning af motor til noget større. Jeg søger en nem løsning lige nu, da jeg desværre ikke har mit 180 m2 store garage mere :cry:  .

Hilsen Peter
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk
Tlf: 31717970

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Erfaringer med SB moter
« Svar #1 Dato: 07. August 2010 kl: 20:53:59 »
Hvis du bygger en effektiv intercooler på en JX er de 80 hk også indenfor rækkevidde, det er en nemmere løsning end  en motorombygning.
Med en SB motor skal du jo også finde plads til intercooleren omme bagi.....
Hvis du skal have et jævnt og smidigt træk fra bunden og hele vejen op, så er det 1,9D (bla. 1Y eller AEF)
Er det flere hk og stort moment du skal have, er 1,9 AAZ med turbo fra en JX den rigtige vej frem,
og med intercooler på sådan en findes det ikke bedre når det skal være en nem løsning.
Samtidig kan du også med de nævnte løsninger holde et budget på omkring 10-12.000,-

Jeg har selv 1,9 AEF og 1,6 JX og især med trailer eller campingvogn foretrækker jeg helt klart førstnævnte.
Havde min AAZ været færdig, kunne du have købt min JX med 49.000 km.på bagen, men desværre har jeg ikke tiden......

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Erfaringer med SB moter
« Svar #2 Dato: 07. August 2010 kl: 21:45:10 »
SB er desuden med vandkølet turbo...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline peterwings

• Full Member
    • Vis profil
Erfaringer med SB moter
« Svar #3 Dato: 08. August 2010 kl: 08:11:26 »
Mit mål med tiden er ca 100 - 11o hk. Jeg har ladet mig fortælle at med SBeren kan man sætte 1,9 topstykket på. SBeren skulle også have underafkølet stempler og det skulle være bedre at tune på. Så skulle man sætte en pumpe på fra en 1,5 (da den skulle levere et højere tryk), og nogle andre dysser i. Så forstøver den bedre og det skulle give en bedre forbrændning. Jeg har en kammerat som har haft roder en del med diesel på sine biler. Hans golf 1,6TD gav 110 HK med sådan en opsætning. Han snakkede om at der var en hvis bil gav ca 165HK og ca 300 NM. Men jeg vil meget gerne lære mere eller høre om alle de erfaringer som i har med dette eller tune på dieselmaskinerne.
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk

Kkrogsgaard

• Gæst
Erfaringer med SB moter
« Svar #4 Dato: 08. August 2010 kl: 08:26:25 »
Hvorfor ikke bare ligge en tdi i eller en benzin i med det samme, med ønskede antal hk og så køre til Skat og betale den fri?

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
Erfaringer med SB moter
« Svar #5 Dato: 08. August 2010 kl: 08:47:08 »
Kommentar fra røvsyg gammel mand med endnu ældre kørselsmønster:

Drop det!
En JX'er er i forvejen en (alt for) hårdt tunet maskine (hvorfor de også kun lever 150 - 200tkm). En SB er bygget til en lille væver golf, og turboen sætter først ind ved omdrejninger der i en T3 er tæt på uopnåelige. Det er meget muligt (selvom jeg vil se det før jeg tror det) at man kan klemme 165HK ud af den lille dieselhakker, men vejen derhen er mere end almindelig dyr, og man vil ende med en motor, der i en T3 vil have en levetid på én uge.
Brug dine midler og energi på en 1,9l motor. Alt efter temperament kan du så montere med eller uden turbo og IC. Som Kkrogsgaard skriver er en TDI også en mulighed, men skal den bygges rigtig er det et stort arbejde, og jeg har ENDNU til gode at høre om en velfungerende ombygning, der har TDI'ens fordele BÅDE på effekt og forbrug. Efterfølgende er der så hele gearkassediskusionen........ak.......ak......
næ....1Y eller AAZ det er tilgængeligt, billigt og kører lækkert i en T3

...sorry min yngste vågnede 05:32 her til morgen.....
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline peterwings

• Full Member
    • Vis profil
Erfaringer med SB moter
« Svar #6 Dato: 08. August 2010 kl: 09:03:37 »
Jeg gider ikke benzin i sådan en tung og knap så arodynamisk bil. Jeg kunne godt indfri den og lægge en subaru motor i. På attesten står der en egen vægt på 1325 kg så den er på den billige vægtafgift (tror jeg nok). Men jeg kan nu godt lide dieselen med den økonomi som den har. SBeren sidder rigtignok i golfen men også i en passat, som heller ikke er en særlig let bil. Dog mere arodynamisk end en T3er. Kan man trække ca 100 HK ud af en 1,9er og hvad er IC? Kan nogen fortælle mig hvor mange NM en 1,9 YD smider? Gearkassen er ikke noget problem, da jeg har en kammerat på et gearkasseværksted...

Det er da ok dokajønne. Kender det godt. Har selv børn så ingen problemer der. Dog sover jeg ikke mere end ca 4-5 timer i døgent, da jeg ikke kan....
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
Erfaringer med SB moter
« Svar #7 Dato: 08. August 2010 kl: 09:26:33 »
I en AAZ 1,9td med InterCooler er 100hk snildt inden for rækkevidde. Og så er det en meget overskuelig ombygning. (Lidt som at lege med lego)
mvh
Dokajønne

Offline peterwings

• Full Member
    • Vis profil
Erfaringer med SB moter
« Svar #8 Dato: 08. August 2010 kl: 09:32:12 »
Hmm så er det måske den vej jeg skal gå. Ved du hvor mange NM sådan en lægger? Jeg har planer om at lave min gearkasse opsætning om så den kan køre noget hurtigere på motorvejen. Men det kræver jo også nogle flere muller 8) .
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
Erfaringer med SB moter
« Svar #9 Dato: 08. August 2010 kl: 09:44:49 »
Vi skal vist have nogle af autisterne på banen for at få de nøjagtige tal;), men en veltrimmet AAZ mangler ikke moment. Jeg kørte for et par år siden en 1400kg campingvogn til fyn og tilbage. Det var kun op ad lillebæltsbroen jeg kunne mærke dem var på.
mvh
Dokajønne

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
Erfaringer med SB moter
« Svar #10 Dato: 08. August 2010 kl: 10:50:56 »
Mener en 1Y har 127Nm mellem 2000 og 3000 rpm. Begynder man at "optimere" en AAZ med indsprøjtningsmængde og intercooler, så når man hurtigt de 200Nm som vores gearkasser(de manuelle) angives at kunne holde til efter de har fået monteret SA-plader inden i til at sikre bedre smøreing og køling af de kritiske lejer. Eller kan man altid sætte en ekstern luft/olie-køler på til at køle gearolien.
Mvh. Casper

Mads-kaa

• Gæst
Erfaringer med SB moter
« Svar #11 Dato: 08. August 2010 kl: 13:03:52 »
Citat fra: "peterwings"
Jeg gider ikke benzin i sådan en tung og knap så arodynamisk bil.

for nu lige at slå det fast en gang til: En std. benzin motor i en T3 har ALTID et højere moment end en hvilken som helst std. monteret diesel motor!!!

Selv en DF med 60HK har et højere moment ved lavere omdrejninger end en JX...

Read the numbers and weep... http://t3-infos.de/images/T3-Motoren.pdf

Hvorfor mon en benziner kører med en højere gearing end en diesel???

/Mads

Solow

• Gæst
Erfaringer med SB moter
« Svar #12 Dato: 08. August 2010 kl: 13:13:12 »
Jeg syntes altså heller ikke at jeg mangler moment i min benziner :-)

Offline peterwings

• Full Member
    • Vis profil
Erfaringer med SB moter
« Svar #13 Dato: 08. August 2010 kl: 16:12:00 »
Hvor langt køre jeres benzinere pr liter? Jeg er bare nysgerrig..
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
Erfaringer med SB moter
« Svar #14 Dato: 08. August 2010 kl: 16:37:56 »
1.8 ABS motor. 8 km/liter (målt på GPS)  over 6850 km med 2 tagbokse, masser af motorvej, fuld oppakning, bjergkørsel, bykørsel, køkørsel.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."