Forfatter Emne: I håb om tilgivelse...  (Læst 116136 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Kkrogsgaard

  • Gæst
I håb om tilgivelse...
« Svar #300 Dato: 27. Oktober 2010 kl: 20:54:51 »
Har du købt en Golf Syncro Bo?

R4 er kedelig i lydbilledet med mindre det er en 16v. wbx er ikke kedelig, heller ikke selvom det er en 8v...

Mads-kaa

  • Gæst
I håb om tilgivelse...
« Svar #301 Dato: 27. Oktober 2010 kl: 21:06:06 »
Jeg kan ikke forklare hvordan en motronic-motorstyring virker og jeg har ingen ide om hvordan den er opbygget. Men jeg ved at rigtig mange kredsløb som har med ustabile eller "forurenede" spændinger at gøre har en adskilt stel til følere og lignende for at undgå støj. Hvis jeg ikke husker helt forkert forholder det sig også sådan på både digijet og Megasquirt, og det skulle ikke undre mig hvis dit "besserwisser" stunt har været skyld i problemerne.

/Mads

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #302 Dato: 27. Oktober 2010 kl: 21:16:14 »
jeg husker det sådan at en abs er underkvadratisk og en wbx overkvadratisk, men det er måske med til at give en abs motor en momentfordel(normaliseret over slagvolumen), ganske som det kendes ved jx ->aaz ? Eller er det også galt hvis en motor er "for" overkvadratisk ?

Jeg glæder mig nu til at få wbx´en til at køre :-) det kan godt være der er flere dele i bretagne når man holder med en defekt. Jeg var også glad for de billige topstykker da jeg kørte jx, men begge dele er måske mere symptombehandling end at gå direkte på og gøre noget ved problemet ;-) Vil man undgå hovsaløsninger som tandremme, så giver vw ikke mange muligheder i en t3. Tænk en motor hvor der ikke kan forekomme tandremshavarier, og hvor en så kritisk komponent som oliepumpen er trukket via tandhjul fra krumtappen, istedet for at trække den med et hjul på bagsiden af en glat gummirem...

Ellers så er det da priviligeret ikke at være afhængigt af t3 transport 30.000km om året, det spiller nok også ind for valget :-)
Mvh. Casper

Offline subwoofer

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #303 Dato: 27. Oktober 2010 kl: 22:21:47 »
Citat fra: "casper"
jeg husker det sådan at en abs er underkvadratisk og en wbx overkvadratisk, men det er måske med til at give en abs motor en momentfordel(normaliseret over slagvolumen), ganske som det kendes ved jx ->aaz ? Eller er det også galt hvis en motor er "for" overkvadratisk ?


Det kan da ikke bli for overkvadratisk!  :twisted: En 2.0 Lotus 907-motor har 95mm boring og 69mm slag, da snakker vi overkvadrat! Så trækker den ikke så godt under 3500 o/min - til gengeld trækker den til 7000, uden problemer.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #304 Dato: 27. Oktober 2010 kl: 22:37:40 »
Jeg faldt over dette tysk-pensum, for dem som gerne vil lære mere om MM-tronic:
https://docs.google.com/fileview?id=0Bx8VBOVezY4BYjY3NGMwNTEtMDliNS00OGE2LTkxM2MtOTQ2ZjE4NjhkY2Jj&hl=da
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #305 Dato: 27. Oktober 2010 kl: 23:40:25 »
Lækkert JJ
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #306 Dato: 27. Oktober 2010 kl: 23:41:29 »
Håber du kan bruge det til at pinpointe den fede blanding ved varm motor.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #307 Dato: 27. Oktober 2010 kl: 23:51:38 »
ABS: (Boring x Slaglængde) 81 x 86,4 mm

WBX 1,9: 94 x 69 mm (bare kom an Lotus!)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #308 Dato: 28. Oktober 2010 kl: 00:10:41 »
Citat fra: "Jarl"
Jeg tror ikke, at der er kan findes saglige argumenter for at rækkemotoren principielt skulle være bedre end boxermotoren. Som du selv beskriver, så handler det hele om effektivitet af forbrændingen og tab - eksempelvis i form af varme og indre friktion.  

Motronic, som min har, er heller ikke avanceret eller specielt nytænkende - dens styrke er dens enkelthed. Én indsprøjtningsdyse, der kan det hele - tomgang (det kan min så ikke så godt endnu ;-)), accelerationspumpe, choker, topydelse. Jeg er sikker på, at de forskellige management-systemer på wbx'erne er mere avancerede.

Så kan man komme med en smøre om ventilstyringen - stødstænger og tandhjulstræk kontra tandrem og overliggende knast. I daglig drift tror jeg ikke, at det ene system udmærker sig særligt frem for det andet - det er immervæk sjældent, at man ligger i omdrejningsregisteret, hvor ventilerne svømmer.

Hvorfor så denne udelte begejstring? Jo, fordi min ABS får mig til at føle at min bil er kommet ind i 90'erne og er fuldt ud alltagstauglich. WBX er sød, charmerende og sjælden, men gud fri mig vel for at holde i Bretagne med en defekt. Sker der noget motormæssigt med ABS, så vil den nærmeste bilkirkegård have mindst 25 biler holdende med passende stumper, og enhver dreng kan reparere sådan en motor, for det var det han lærte i uge 1 på teknisk skole.

Alligevel vil jeg påstå, at der en nogle konstruktive fordele ved ABS frem for WBX. Motoren er mere kvadratisk, hvilket ikke bare påvirker karakteristikken positivt, men så sandelig også gør noget for levetiden - lange stempler bliver gamle. Desuden er det muligt - som jeg netop har gjort, at lægge MLS-toppakning i - det er ikke en livstidsforsikring, men de holder dælme godt. Toppakning på en boxer er jo ikke det samme, som vi række-folk forstår ved toppakning - ikke destomindre har jeg hørt om, at gummipakningen ofte er et issue. Så er der det med hovedlejerne. Jeg ved godt, at det er fordomsfuldt og kategorisk, men i min verden er fem hovedlejer det rigtige antal til firecylindrede motorer. - Medgivet: WBX'en har en meget kort krumtap, meeeen... I min ungdom har jeg knækket krumtapper i LBX'ere. I øvrigt er det en god fornemmelse med en krumtap, der ikke er shimmet op til det rette aksialslør. Så alligevel lidt tilbage til motorstyringen: Det er min- indtil videre udokumenterede påstand, at der er ekstremt få fejl på Motronic, når det først spiller. Jeg kender folk, der har tilbagelagt ½ mill. km i G2 uden én gang at pille ved motorstyringen - ikke noget med Vanagon-syndrome.

Alt dette er naturligvis min subjektive synsvinkel - ikke et forsøg på at skildre en nøgtern sandhed. Skulle jeg have en T3 som udstillingsgenstand, der kunne tages frem til fint brug alle søndage i juli, så skulle den definitivt være med WBX, men den reelle situation er, at jeg har en T3, der skal slæbe børn, cykler og skoletasker hver dag - også på sure november-morgener - derfor vælger jeg R4. Og så lige lidt dril: Da jeg i sin tid fik bilen, var den udstyret med GW - altså 90 WBX-heste. Den motor kunne helt tydeligt ikke lave samme præstationer med bilen som den nuværende WBX. - I sandhedens interesse skal det selvf. siges, at den havde 300.000 km på klokken og ikke havde mødt for meget kærlighed i sit liv.


Først og fremmest tillykke med din nye bil :-)
Jeg husker stadig de spæde T3net dage, hvor du påstod JX var den bedste motor til T3 . Nu glæder det mig at se du har fundet ægte kærlighed :-)

Mht. til WBX motorens boring/ slag forhold (94mm/76mm), så må en underkvadratisk efter min overbevisning holde bedre. Mindre slaglængde, lavere stempelhastighed og lavere accelerationer på stempelet, hvilket giver mindre belastninger på lejerne.
Mht. momentet så har VW gjort det meget godt med WBX'ern, 174 Nm for en 2,1 liters overkvadratisk motor.:p

Toppakningen i WBX'ern bliver ALDRIG utæt. Derimod den omtalte gummipakning bliver HELT SIKKERT utæt, hvis ikke den rigtige kølevæske bliver anvendt.
I mine 16 år og ca. 700k km med WBX har jeg skiftet gummipakningen 2 gange, første gang fordi jeg ikke kendte til kølevæskefænomenet og havde kørt 2-3 år på næsten rent vand

Jeg har til dato ikke set eller hørt om en WBX krumtap der var knækket eller bøjet, selv om der er eksempler på WBX dailydrivers med turbo og 250 hk på en fuldkommen standart motor, heller ikke engang nedslidte hovedlejer er noget der ses ret ofte. 3 hovedlejer er efter min bedste overbevisning tilstrækkeligt. Kvaliteten af krumtappen er langt, langt bedre end på LBX'er.

Jeg kan forstå dit valg i forhold til reservedele. Sidst jeg skulle bruge reservedele, tog det 1 uge at skaffe dem i Frankrig.

Vanagon-syndrome forekommer kun på et lille antal biler og kan løses med en modstand i luftmægdemåleren.
Hvis ellers tomgangsreguleringsboksen holdes tør, så er funktionen mellem de 2 indsprøjtningssystemer meget ens ( bortset fra WBX'erns multipoint indsprøjtning)

Casper har efter min mening fat i noget af det rigtige... mon ikke man ville finde tandremmen som årsag til flest seriøse motorhavarier, hvis man kigger i statistikken ?

Glæder mit til at høre om dine første erfaringer med R4 som kører på jungle juice.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #309 Dato: 28. Oktober 2010 kl: 00:13:02 »
Citat fra: "Jarl"
ABS: (Boring x Slaglængde) 81 x 86,4 mm

WBX 1,9: 94 x 69 mm (bare kom an Lotus!)


Til gengæld svømmer ventilerne pga. stødstangskonstruktionen allerede ved ~6400 omdr.  :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #310 Dato: 28. Oktober 2010 kl: 00:16:03 »
Citat fra: "subwoofer"

Det kan da ikke bli for overkvadratisk!  :twisted: En 2.0 Lotus 907-motor har 95mm boring og 69mm slag, da snakker vi overkvadrat! Så trækker den ikke så godt under 3500 o/min - til gengeld trækker den til 7000, uden problemer.


WBX'ern trækker tilgengæld rigtig fint helt fra 2500 omdr.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #311 Dato: 28. Oktober 2010 kl: 16:31:22 »
Dette må da være den mest KEDELIGE tråd i T3nettets historie, en laaaaaaang diskussion af hvilke benzinmotorer der er bedst..........gaaaaab, væk mig når I har dokumenteret hverdagskørsel med 12 - 14 km/l............. :wink:
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #312 Dato: 28. Oktober 2010 kl: 17:00:00 »
Haha :-)
Siger ikke WBX er den bedste motor der findes, blot vil jeg fremhæve fordelene og aflive nogle af de selvopfundene og overdrevne problemstillinger.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #313 Dato: 28. Oktober 2010 kl: 21:24:47 »
...nå men nu vi er ved at diskutere benzin-hørmerne, Hvilken benzinmotor ville være et hæderligt alternativ til en CS (I ved den CSmotor der uden diskussion er den absolut bedste, mest harmoniske og økonomiske motor til en T3) brændstofsøkonomi er i højsædet, motorkraften skal bare være tilsvarende CS (bilen har 95% af tiden en kampvægt på 2000kg total)
Jeg har kigget på gamle golf2 maskiner, men det er vist alle karburatormodeller og forbruget skal altså nærme sig de 12km/l før jeg syntes at operationen ville være værd at foretage.
Jeg har også skelet sultent til 1,3motorerne (da man kan få dem kastet i nakken) men jeg er nervøs for at de ikke kan trække den tunge bil i gang selv om man sagtens kan finde en 1,3er med over 70HK.
Hvad siger panelet med de kloge onkler? (har søgt på wikipedia,men deres liste over 728? 827? blokkene er ikke troværdig
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #314 Dato: 28. Oktober 2010 kl: 21:48:36 »
Netop. Derfor kan du desværre glemme 0,9-1,1,-1,3-1,4 for det er slet ikke 827'ere. Og det er godt det samme for der er jo slet ikke effekt til små 150 på toppen, hvilket må være et absolut krav til en bil idag... ;-)

Hvad er pointen i det asketiske kubikforsageri? Er der et element af masochisme i det? Eller sådan noget protestantisk etik måske - "det skal gøre ondt, før det kan blive godt"? Det må ikke være for sanseligt? Eller er det noget med at bilen ikke må overstige de 50 CS-HK + 20%?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!