Forfatter Emne: I håb om tilgivelse...  (Læst 207471 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #315 Dato: 28. Oktober 2010 kl: 22:13:17 »
Jeg har da skelet til 40% reglen, men tror faktisk ikke det er noget problem i virkeligheden

Sagen er at slæden (med undtagelse af når den er i stykker) tilhører mine børns mor, der kører små 20tkm om året og primært på ture der er så korte at CSeren knap bliver varm, alligevel kører CS'eren omkring de 12km/l når hun kører i den. En benzinmotor må ikke køre mindre hvis projektet skal være lukrativt. (der spares altså kun 5000kr årligt på afgiften og CS'eren er ikke kostbar at holde flydende.)

Jeg har læst nok indlæg her på forumet til at vide at max tuning giver max økonomi. Nu er konen så bare totalt udenfor pædagogisk rækkevidde når det kommer til kørestil . I praksis ville hun ikke opdage, hvis jeg skiftede speederen ud med en on/off kontakt. Får hun en bil der kører 150km/t KØRER hun 150km/t, udsætter mit yngel for unødig fare, samt bruger eksorbitante mængder af benzin.

Favoritscenariet er en vedligeholdelseslav motor, der kører over 12km/l og som nødigt trækker sig over 110
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #316 Dato: 28. Oktober 2010 kl: 22:16:31 »
Kommer lige til at tænke på at min gamle skoda Favorit lxi havde 68hk og passede Plugnplay med en 105 gearkasse.......Så har man sørme både  uopslidelig motor OG gearkasse.......
mvh
Dokajønne

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #317 Dato: 28. Oktober 2010 kl: 22:26:59 »
Citat fra: "dokajønne"

Favoritscenariet er en vedligeholdelseslav motor, der kører over 12km/l og som nødigt trækker sig over 110

Med de forudsætninger er CS det perfekte valg. Det sidstnævnte punkt bliver i hvert fald overholdt ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline opelhaj

• Hero Member
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #318 Dato: 28. Oktober 2010 kl: 22:35:35 »
Jeg vil bare si tillykke med det kæmpe kvante spring du har taget ind i "din nye fremtid" med smidig og omdr villig benzin motor :0) T3 er bare bygget til Cruiiiiiise :0) og den dag idag holder den stadi 100%
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #319 Dato: 28. Oktober 2010 kl: 22:39:15 »
Jarl skrev:
Citér
CS er det perfekte valg

Jeg er enig, men havde en lumsk plan om at hun kunne spare lidt ved at skifte brændstof, ikke mindst fordi kørselsbehovet over de næste par år sniger sig ned under 15tkm årligt.

Men en 1,6 benz skulle da nok kunne slæbe en T3 på linie med en CS ikke?
De er sindssygt billige! 2000 for en komplet motor hos en hugger, testet og med ombytningsgaranti.
mvh
Dokajønne

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
I håb om tilgivelse...
« Svar #320 Dato: 28. Oktober 2010 kl: 22:40:49 »
Citat fra: "dokajønne"
.....Nu er konen så bare totalt udenfor pædagogisk rækkevidde når det kommer til kørestil .
I praksis ville hun ikke opdage, hvis jeg skiftede speederen ud med en on/off kontakt.
Får hun en bil der kører 150km/t KØRER hun 150km/t, udsætter mit yngel for unødig fare, samt bruger eksorbitante mængder af benzin.

Favoritscenariet er en vedligeholdelseslav motor, der kører over 12km/l og som nødigt trækker sig over 110.....

Hele ovenstående citat, taler for at trimme en fin CS til vognen  :!:

Tilføj evt selvudluftning på kølesystemet, så kan hun bare køre løs indtil bilen ikke længere kan trække sig selv.. :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #321 Dato: 28. Oktober 2010 kl: 22:56:50 »
Det er sørme da en frisk signatur, du har der Tony;-)

Ja, ja DJ - en 1,6 benz. kan da langt mere end matche CS - både moment og effekt er tydeligt større. Men hvis du er ligeglad med 20%reglen, så er 1,8 eller 2,0 da det naturlige valg - de koster det samme og jeg tror ikke, der er betydelig forskel på forbruget.
Bedste hilsner

Jarl

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #322 Dato: 29. Oktober 2010 kl: 13:35:20 »
Og her er de første spæde forbrugstal: 283 km (målt på triptælleren med 185/80R14) med et forbrug på 25,4 liter benzin (målt på Jet-standeren på Egerisvej Skive ;-)) 11,1 km/l

Dette forbrug skal ses i lyset af, at den pisser uhyrlige mængder benzin ind i tomgang, og at der er gennemført adskillige højhastighedstests.

Jeg er optimistisk - allerede med utilpasset udst. og en syg lambdaværdi er forbrugstallet fuldt på højde med 1Y - og som sagt: Jeg lover, at der ikke er kørt skånsomt!
Bedste hilsner

Jarl

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #323 Dato: 29. Oktober 2010 kl: 13:36:06 »
Schultz!!!!!!!!!!!!!
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #324 Dato: 30. Oktober 2010 kl: 11:01:58 »
Nå - så går jeg lige og pusler med overdoseringsproblemet. Jeg har målt CO i varm tomgang - den er 3,5 - 3,8 %. Det tal holder slet ikke for en bil med indsprøjtning og lambdaregulering. Samtidig kan jeg lugte at den pludrer benzin ned i udstødningen, og når man giver gas fra langvarig tomgang, så kommer der en sort røgsky.  

Jeg har:

1) Ført ledningsnettet (stelforbindelserne) tilbage til det oprindelige setup. Mptorledningsnettet er nu 100% identisk med en G3 -> desværre ingen forandring
2) Sat en sugedieseludstødning på, så den kunne få noget mere modtryk -> Mere lydløs, men desværre ingen forandring i overdoseringen
3) Målt modstandsværdi på temp. føler til kølevand (der giver boksen info til brug for blandingsforhold) -> er 100% i overensstemmelse med referenceværdier.
4) Målt samme på temp. føler for indsugningsluft -> også OK
5) Målt den pendlende spænding på Lambdasonden - den pendler artigt i intervallet 0,1-0,9 V.

Nu er jeg så der, hvor spørger mig selv om, hvilke forandringer (der kan påvirke doseringen), der er i forhold til da den sad i Golfen. Det giver mig ét svar: Benzinpumpen.

Nu prøver jeg lige at diske en teori op, som man gerne må kommentere:

Systemet fungerer sådan at benzinpumpen sender masser af benzin om til motoren. I indsprøjtningsenheden sidder en trykreguleringsventil, der regulerer trykket til 1,2 bar og sender resten retur til tanken.

I min sidder der en T3-benzinpumpe, der er tænkt til at kunne føde et 3 bars system. I Golfen sidder en lille plasticfanden (½ størrelse), der er skabt til at kunne føde et 1,2 bars system.

Min teori er, at den nuværende benzinpumpe leverer så meget, at trykreguleringsventilen ikke kan skille sig af med det hurtigt nok. Derfor stiger trykket i hele systemet, og når der så er meget lavt forbrug, så tvinges dysen til at overdosere. Når der er stort forbrug - så tager dysen jo naturligt en meget større del, og så er "overtrykket" ikke så påtrængende.  

Når jeg kigger ned i motronic'en i tomgang, så kan jeg ikke se en fin tåge fra dysen, men der står nærmest "blank benzin" på oversiden af spjældet.

Kommentarer er velkomne!
Bedste hilsner

Jarl

Bo

• Gæst
I håb om tilgivelse...
« Svar #325 Dato: 30. Oktober 2010 kl: 11:19:26 »
Kan du mærke det Jarl??... du ved det jo godt...kom nu, der sidder en lille engel på din skulder og hvisker til dig..... AAZ!!! (eller 1Y, du er jo lidt oppe i årene  :wink: )

Offline wilson

• Hero Member
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #326 Dato: 30. Oktober 2010 kl: 11:45:06 »
Allerførst: Godt at du har fundet endnu en motortype du også kan få lov til at skrue lidt i :-D

Men din teori er plausibel. Da tryk reguleringen er integreret i huset kan man ikke rigtigt måle trykket mellem regulator og dyse. Men da trykket teoretisk set er ens overalt i et lukket system er det vel bare at sætte et manometer på benzinslangen fra pumpen og lige før dyseklumpen (i mangel af bedre ord) - Hvis du mangler måleren tror jeg jeg har en et sted.....
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #327 Dato: 30. Oktober 2010 kl: 11:47:32 »
Kære Bo, hvis jeg skulle have bortdømt mine dieselmotorer på tilsvarende bagatelagtige indkøringsvanskeligheder, så var ikke én af dem kommet ud at køre... Kom nu ud af fundamentalismen.
Bedste hilsner

Jarl

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #328 Dato: 30. Oktober 2010 kl: 12:59:14 »
Hej Jarl

Lyder meget plausibelt.

På Frk Grå er slangesystemet:
8 mm slange fra pumpe og frem til motorrum og t-stykke 8/8/6
8 mm glange (ca 4 cm længde) går op til nyt t-stykke 8/8/6, hvor t-stykket i den anden 8 mm sender benzin tilbage til tanken.
De sidste dele af t-stykkerne fører 6 mm slange frem til spjældhus, og tilbage fra spjældhus. T-stykke arrangement er monteret på karossen. lige der hvor benzinslanger kommer ind sammen med vandrør.

Kald slangebaseret "naturlig trykregulator".

Jeg glæder mig til at høre mere om projektet, og er noget grå i panden over at både Allan og du får så fine forbrugstal - nu er det en statistisk overvægt i.ft Frk G.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #329 Dato: 30. Oktober 2010 kl: 13:02:06 »
Har du målt værdier på donorbilen inden du skilte den ad ? Hvis fejlen af en eller anden grund var der inden, er det m å s k e  helt andre baner du skal tænke i ?
Min lille Fiesta dumpede på forurening til syn. Ca 3,5 gange det tilladte, og en motor der kvaltes i benzin ved for lang tid i tomgang. Første trin: Defekt spjældhuspotentiometer (det der føler på gasspjældets stilling )  ledningerne var møre og snoet sammen. Det blev skiftet. Bedre tomgang, men stadig galt.
Efter en snak med synsmanden mente han, at katalysatoren var stået af p.gr.a. benzin direkte i "katten".
En brugt fra en Golf blev smedet om til, at passe ( Burde jo have samme virkning ) men nej! Den var stadig rivende gal. Så prøvede jeg med en brugt lambdasonde. Det virkede periodisk, men efter en rask prøvetur steg den støt og roligt igen i tomgang. Som et sidste ( og efterhånden desperat ) forsøg skiftede jeg map sensoren - og bad en kammerat måle fejlkoder på den.
Han kunne konstatere, at den holdt sig nydeligt på lambda 1 og kørte direkte til syn og fik den godkendt. Ku` det tænkes, at du er ude i noget lignende ?