Forfatter Emne: Langsgående striber i cylindre  (Læst 4032 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Langsgående striber i cylindre
« Dato: 02. September 2010 kl: 20:47:25 »
Hvor meget af langsgående striber må der være i cylindre?

Jeg kan mærke nogen med fingrene og også se dem.

Det er selvfølgelig ikke så let at svare på, at kvantificere.

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Langsgående striber i cylindre
« Svar #1 Dato: 02. September 2010 kl: 20:49:16 »
billeder
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Langsgående striber i cylindre
« Svar #2 Dato: 02. September 2010 kl: 21:09:33 »
Her:

I toppen af en af cylindrene står 76.98  Sp 0.03

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Langsgående striber i cylindre
« Svar #3 Dato: 02. September 2010 kl: 21:12:05 »
En cylinder der er gammel/ slidt er helt gladt. En frisk boret eller honnet har lidt fler spor! Det er kun godt!!   Men hvis din cylinder har ridser på langs, vinket ret på topstykket er det nok et styk stempel ring eller andet der har hærget din motor!
Carsten

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Langsgående striber i cylindre
« Svar #4 Dato: 02. September 2010 kl: 21:17:00 »
De spiral slibninger er der jo, men der er også fine striber det går parallel med cylinderen som det ses.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Langsgående striber i cylindre
« Svar #5 Dato: 02. September 2010 kl: 21:26:07 »
Ja, der er fine honespor, og så er der en anelse ridser på langs. Nu er alle billederne jo ikke superklare, men umiddelbart vurderer jeg, at de er ubetydeligt.

Forhåbentlig står der ikke noget i cylinderen, men på stemplet står der 76,98, hvilket vil sige, at det er overstørrelsestempler (normalt: 76,48) og cylindrene er altså boret op. SP 0,03 betyder, at spaltemålet mellem cylinder og stempel skal være 0,03 mm og derfor skal cylinderen altså være boret til 77,01 mm.

Interessant er det særligt at studere slitagen i cyl. 4, da den typisk er langt værre ned de tre andre. Og når du nu har låget lettet, så kunne du jo overveje en hurtig finish-honing og nye stempelringe. Det tager et par timer og koster nogle hundredelapper, men så har man også en fin motor efterfølgende. Tilmed fjernes/minimeres de langsgående ridser.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Langsgående striber i cylindre
« Svar #6 Dato: 02. September 2010 kl: 21:33:39 »
Cylinder 4 er den længst væk fra tandremmen går jeg ud fra.

Men det glæder mig at de langsgående striber er ubetydelige sandsynligvis.

Finish-honing og nye stempelringe, det kræver at man kan tage stemplerne neden ud, og det forekommer at være en stor opgave (for mig). Jeg råder ikke over udstyr til at honing, eller kan jeg klare den med sandpapir?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Langsgående striber i cylindre
« Svar #7 Dato: 02. September 2010 kl: 21:41:12 »
Det er kun i tegneserier og på knallerter, at stempler tages nedenud. På almindelige motorer tages de ovenud.

Du kan - hvis du gider - lave en husmandstest til at bedømme cylinder-/stempeltætning:

Sæt alle stempler i midten, fyld cylindrene op med diesel, se næste dag, om al dieselen er løbet nedenud. Er den det, så bør du gøre noget, ellers ikke.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!