Forfatter Emne: Udstødningsbolte - One down, three to go....  (Læst 35143 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #75 Dato: 02. April 2011 kl: 10:43:07 »
Citat fra: "Aran"
Kan du ikke få fat med en rørtang på stumpen ? Lune f o r s i g t i g t  på godset med en gasflamme, og lirke lirke ?


Jeg har prøvet i en halv time nu, men der er ikke nok bolt til at rørtangen kan få ordentligt fat.

Nu er der vist kun tilbage at bore. Hvordan gør jeg så lige det? Er det en ornepik jeg skal have til det?
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #76 Dato: 02. April 2011 kl: 11:57:28 »
ALDRIG ornepiller!!!!

Hvis du absolut ikke har mulighed for at svejse den ud, så bor i centrum af bolten med ca 1/2 af bolt diameter så kan du måske slå den forsigtigt ud med en spids dorn.

Hvis det skal være helt hot shot kan du bore ud med links bor, så kan man nogle gange være heldig at få den med ud mens man borer, men nok ikke nemt at opdrive linksbor her lørdag efter 12:00 :-S

I mine øjne er svejseren vejen frem....
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #77 Dato: 02. April 2011 kl: 20:16:48 »
Ja, de der ornedimser er af det onde, for selvom du får boret den i, vil den uvægerligt udvidde bolten, så den går endnu mere i spænd.  Nogle gange kan man lægge en svejsning, lade den køle og så lægge udenpå igen, til man har nok til, at rørtangen kan bide sig fast. ( Men det kan godt være noget hø, hvis stumpen er knækket af helt inde ved flangen. )

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #78 Dato: 02. April 2011 kl: 23:41:29 »
Hej Lagoni,

Her er lidt nede en beskrivelse af hvordan mølle fik fisket en støttebolt ud med co2 og større møtrik.
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-8849-highlight-tandrem.html
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #79 Dato: 03. April 2011 kl: 10:31:34 »
Jeg tror det handler om, at mit hobbyanlæg, det billigste fra Biltema, ikke kan bruges.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #80 Dato: 03. April 2011 kl: 12:18:35 »
Ja, det kan måske knibe lidt med "musklerne" i de helt små værker. Hvis ikke gennembrændingen (styrken i ampere ) er stor nok, bliver det som en "kold" lodning: Det holder ikke en sk..

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #81 Dato: 04. April 2011 kl: 22:34:37 »
Jeg regner med at tage til Allan på mandag og skifte gearkasse.

Det går jo godt, så jeg kunne køre via Rye hjem, med min gnisterbasse bagi?

Lad os tales ved i løbet af ugen, første etape er at Allan har tid til at skifte gearkasse sammen med mig på mandag.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #82 Dato: 11. April 2011 kl: 23:32:56 »
Tak til Lagoni for en rigtig hyggelig aften.

Nu er der kun 2 bolte tilbage, og de sidder FAST uanset hvor meget vi svejsede og varmede.

Acetylen+ilt eller links-bor...
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #83 Dato: 12. April 2011 kl: 09:02:24 »
Jeg ved godt jeg lyder utrolig arrogant, men hvorfor borer i den ikke ud og skærer et nyt gevind, og sætter en større bolt i?

Min maskine har snart ikke andet end overdimensionerede huller og bolte. (Stærkt overdrevet.)
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #84 Dato: 12. April 2011 kl: 09:09:51 »
Hej Otto

Vi havde ingen linksbor.

Har også hørt advarsler om at bore i wbx topstykker pga vandkanalerrne?

Og så var det ren hygge -det skal man ikke kimse af :-)

Men - mit gæt er at de sidste 2 ender med at blive boret ud .de sidder meget hårdt fat.

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #85 Dato: 12. April 2011 kl: 10:34:23 »
Ren hygge!!!
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #86 Dato: 12. April 2011 kl: 11:04:00 »
Jeg var igennem præcis den samme operation, da jeg skiftede udstødning.

Jeg gav op og har kørt med fuld udblæsning siden.

Spøg til side, jeg fik dem altså ud med en forboring og en ornepik, så jeg kunne bruge samme gevind igen, og det endda uden at varme op.

Jeg har haft to gange held med ornepikke, og nul uheld.

Man skal bare være meget forsigtig, for det er ikke sjovt når de knækker, så SKAL der bores, og de er meget hårde.

Jeg synes bare jeg ville gå lidt i forsvar for ornens pik, den har mange formål.

Anyway, man skal absolut ikke kimse af hyggen.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #87 Dato: 12. April 2011 kl: 12:13:40 »
Tak for tippet - boremetoden må meget gerne beskrives bedre.

Som jeg forstår det:
1. Slibe plan og i vinkel
2. Kørneprik I CENTER
3. Bore langsomt og forsigtigt op, starte med det mindste bor man tør bore med uden at være bekymret for at knække det. 2 mm?
4. Langsomt gå op i størrelse, tjekke hele tiden at man bores deadcenter

Her er det så at teorierne er lidt forskellige, og jeg gerne vil høre om noget praksis.
* Bore op indtil næsten gevindstørrelse og pille gevindrester ud med tandlægeudstyr?
* Dreje stumpen ud med ornep*k?
* Bruge linskbor, og håbe på at stumpen løsner sig sammen med bore-proces?

Hvad er erfariinger fra real-life?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #88 Dato: 12. April 2011 kl: 14:13:25 »
Dine beskrivelser lyder fornuftige. jeg har kun prøvet ornepik metoden, og den virkede.

Jeg tror det er vigtigt at få lavet et rimeligt stort borehul inden man bruger en stor ornepik, for ikke at knække ornepikken, for så er man på den.

Det har jeg prøvet, og så var det en tur til en "rigtig" mekaniker. 500 kr sort down the drain, for han lavede et svinearbejde og fik bare boret hele vejen igennem.

Heldigvis var det et sted uden vitale dele, for det må du bare IKKE gøre der hvor du er.

MEN, på den anden side. Hvis du kom til at bore hele vejen igennem, er jeg så overbevist om WBX DG motorens fortræffeligheder, at den garanteret ville køre videre hvis du borede igennem, fræsede ned fra indersiden og satte en bolt i, og så spændte hårdt fast igen udefra. Udstødningsgasser og snavs ville hurtigt tætne eventuelle revner, og din kompression vil være i orden.

Dette bare for at illustrere hvor dårlig en mekaniker jeg i realiteten er. Lad være med at gøre forsøget, for det indebærer at du skal have topstykket af. Men på den anden side, så kan du jo få hele motoren pakket om samtidig.

Sjov und spass.

Hyg jer videre.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #89 Dato: 16. April 2011 kl: 15:06:19 »

JJ var lige forbi, og vi var da ret enige om at der kun er til 1 forsøg mere i de sidste 2 bolte...

Så syntes jeg at når proppen nu alligevel er af...  ja så pillede jeg altså toppen af, så det hele bliver lidt mere håndterbart!













...så kan jeg sgu da altid se mig om efter et par andre topstykker hvis ikke operationen lykkes. Såeh...  har i nogen af så nogen liggende? Måske?...   bare for lige at høre....
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319