Og nu du er i gang, skal du lige kaste et kritisk blik mod undersiden. Hvis den sejler i sort olie, er der al mulig grund til, at være påpasselig. Det kan komme fra ventildækslerne, og her er pakningen ret nem, at udskifte ( Der kan også være gennemtæring i selve dækslerne ) men værre er det, hvis det kommer fra stødstængerne. Det er noget mere besværligt, at udbedre.
Træk lige oliepinden også, og hvis det er en gang sort bej, har den garanteret gået umådeligt langt siden sidste olieskift. Klaprer den i løfterne ? De kan selvfølgelig skiftes, men det er et godt peg i retning af den almene tilstand.
Forskellen mellem 1,9 og 2,1 er groft sagt en større slaglængde. Og dernæst er forskellen så i indsprøjtningen og med. eller uden katalysator. En velplejet wbx er en yderst slidstærk maskine, men en af faldgruberne er så afgjort kølervæsken. Forkert kølervæske æder pakninger og aluminium, så det er no go! Og sliddet på en uplejet motor er, og vil uvægerligt altid være en hel del større, end en passet og plejet, med hyppige skift af olie og filter.