Forfatter Emne: OLIE LAMPE BLINKER.  (Læst 3330 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

jeppe3720

• Gæst
OLIE LAMPE BLINKER.
« Dato: 29. Januar 2011 kl: 15:37:04 »
Hej..
Min olie lampe blinker når jeg slipper gassen i 4 gear. det er en 1,6 TD JX motor og der er liget blevet skiftet olie og filter men har ikke hjulpet.

Nogle idé'er????

VH Jeppe Bornholm/Gråsten(fra 31-01-11 og 16 uger frem.)

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
OLIE LAMPE BLINKER.
« Svar #1 Dato: 29. Januar 2011 kl: 16:13:44 »
Er det kun når du slipper gassen i 4.gear..? Hvilken olie kører du med og hvor meget har motoren kørt..?
Blinker lampen ikke når motoren er varm og den står i tomgang..? Har motoren andre "fejl" eller mislyde i bestemte situationer..?

Der er adskillige fejlkilder, så masser af info gør det nemmere at give et bud på hvor fejlen ligger.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

jeppe3720

• Gæst
OLIE LAMPE BLINKER.
« Svar #2 Dato: 31. Januar 2011 kl: 16:28:04 »
det er når jeg køre mellem 65-70 i 4. gear når motoren er varm og kun når den er varm. så det er kun ved et specifikt omd.
motoren har gået 141000 det er 15W40 olie. der er ingen mislyde eller andre fejl.

Har tænkt om det kan være en føler fejl.

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
OLIE LAMPE BLINKER.
« Svar #3 Dato: 31. Januar 2011 kl: 16:33:14 »
Uden at have set/hørt motor/bil ville jeg sige slidt oliepumpe, men som Tony er inde på så er der flere kilder til fejlen...

Få målt dit olietryk, så er det lidt lettere at vurdere...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

jeppe3720

• Gæst
OLIE LAMPE BLINKER.
« Svar #4 Dato: 01. Februar 2011 kl: 08:52:26 »
oka hvad skal det ligge på???

Offline Hawaiibussen

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
OLIE LAMPE BLINKER.
« Svar #5 Dato: 01. Februar 2011 kl: 09:24:10 »
søg og du skal finde.............

Der er nok de første "1000" :roll:  tråde med olietryk for en JX´er.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
OLIE LAMPE BLINKER.
« Svar #6 Dato: 01. Februar 2011 kl: 12:01:09 »
Skift oliepumpen, det er relativt billigt og det virker ofte rigtigt godt på netop denne fejl (omdrejningsbestemt olieblinken)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

jeppe3720

• Gæst
OLIE LAMPE BLINKER.
« Svar #7 Dato: 02. Februar 2011 kl: 17:09:54 »
hvor kan man købe olietryksmåler som passer på jx'er????

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
OLIE LAMPE BLINKER.
« Svar #8 Dato: 02. Februar 2011 kl: 17:33:09 »
Ethvert manometer med en skala fra 0-10 bar med et M10x1 gevind kan bruges. Dit olietryk skal være mindst 1,1 bar ved 2000 omdr. og 80 grader varm olie.

En T3 med JX motor har dynamisk olietrykskontrol. Derfor har den to sensorer - en på oliefilterflangen og en i topstykkets bagerste endegavl. Desuden er der et kabel til generatoren. Det fungerer på den måde, at der skal opfyldes ét tryk ved lave omdrejninger og et andet tryk ved omdrejninger over ca. 2000 omdr. Som du beskriver dit problem, lyder det til at du har problemer med at opfylde det høje olietryk i den nedre del ad dets omdrejningsregister. Mit bedste gæt vil også være, at det er græsk-katolsk ligegyldigt, hvilket gear du kører i - hvis du laver samme omdrejningsniveau i andre gear, så er det sikkert det samme. Din fejlsøgning bør forløbe sådan:

1) Visuel kontrol af ALLE forbindelser til de to sensorer og generatoren. ALLE stik, ledninger og kontaktflader skal være intakte og rene. Kan den tage falsk stel et sted, så gør den det, og al vores kloge snak om olietryk og andet inde i motoren er fuldstændig ligegyldigt.

2) Løser det ikke problemet, så spørg dig selv, om du har frisk og god 15W40 olie på - og et nyt oliefilter af god kvalitet.

3) Er der stadig problemer, så undersøg om tandremmen har en passende tilspænding. Er den for slap, så kan oliepumpen "bremse" sit medløberhjul. Omvendt må den ikke være for spændt, så smadrer den mellemaksellejerne.

4) Sæt et manometer i, og se, hvad trykket faktisk er. Nu ved du, om der er et reelt problem, eller om det hele er strømbøvl.

5) Er der et strømproblem, så skift sensorer og tjek ledningsnettet igennem.

6) Mangler der reelt olietryk, så er der et problem inde i motoren. Oliepumpe, ødelagte mellemaksellejer, slidte hoved og plejllejer er de mest sandsynlige problemer.

Jeg tror, at jeg har 100-gangsjubilæum med dette indlæg nu, men det kan du jo ikke gøre for. Alligevel er det en fantastisk ide, som der er skrevet ovenfor, at bruge søgefunktionen. Det skal være et sært held, hvis du kan finde noget, der ikke er svaret meget grundigt på mange gange, så det er tit hurtigere at finde svaret der end at vente på, at nogen svarer her.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!