Forfatter Emne: Alternativ til CS?  (Læst 6090 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

bjørnebanden

• Gæst
Alternativ til CS?
« Dato: 15. November 2011 kl: 19:22:14 »
Hej alle.

Har set mig omkring efter et godt alternativ til CS motoren, der pt. ligger i Anita.
Men kan ikke lige gennemskue hvad der er nemmest og smartest.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om det er nogle, som har nogle gode løsninger (som også holder kravet om 20%)

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Alternativ til CS?
« Svar #1 Dato: 15. November 2011 kl: 19:24:46 »
Uden turbo:
CS, KY, 1Y

Med turbo:
JX, AAZ

Og så er der en længere remse inden for R4i benzinmotorer...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Alternativ til CS?
« Svar #2 Dato: 15. November 2011 kl: 19:35:51 »
Citat fra: "bjørnebanden"
Hej alle.

Har set mig omkring efter et godt alternativ til CS motoren, der pt. ligger i Anita.
Men kan ikke lige gennemskue hvad der er nemmest og smartest.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om det er nogle, som har nogle gode løsninger (som også holder kravet om 20%)

Parentesen begrænser udvalget til CS og KY...
Skal du have noget som kører og trækker godt, og til forveksling ligner en CS, er det 1Y eller AAZ uden turbo, men så skal du slette parentesen.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

bjørnebanden

• Gæst
Alternativ til CS?
« Svar #3 Dato: 15. November 2011 kl: 20:53:22 »
.....er nu ved at lede efter  info om hvilke biler de forskellige motorer ligger i...

Edit: fandt noget her :

http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-p-917.html

....og kan se at der findes flere, i mine øjne i hvert fald, alternativer hvad de 20% angår - f.eks 1V . Men passer ophæng osv. slet ikke med T3 skroget?

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Alternativ til CS?
« Svar #4 Dato: 15. November 2011 kl: 22:19:51 »
Jo, jo. Alle 1,6'erne passer grundlæggende i T3. Der kan være nogle få detaljer, du skal ændre på - svinghjul, kobling, pilotleje, manifolder, oliepind og dieselpumpe, men selve "råblokken" passer plug'n'play. Hvis du overfører motorophæng fra din CS, så passer de også perfekt. Sætter du en turbomotor i, så skal du huske at tænke i anden udstødning, andet luftfilter og evt. ekstra kølevandspumpe.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

bjørnebanden

• Gæst
Alternativ til CS?
« Svar #5 Dato: 15. November 2011 kl: 22:39:15 »
Takker for svaret, Jarl.

Men turbomotor? Er vi så ikke kørt af lovlydighedens smalle, fedtede sti?

Synes ikke lige at jeg kunne finde en td indenfor den kedelige grænse på linket...

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Alternativ til CS?
« Svar #6 Dato: 15. November 2011 kl: 22:42:32 »
1V som du selv nævner, er en turbomotor...

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

bjørnebanden

• Gæst
Alternativ til CS?
« Svar #7 Dato: 15. November 2011 kl: 22:46:56 »
:oops:  :oops:  :oops:

www.synoptik.dk

......bare ignorer det pladder med stien osv...... ;-)

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Alternativ til CS?
« Svar #8 Dato: 15. November 2011 kl: 23:06:43 »
Og det her er faktisk et interessant tema for... Normalt, så er det sådan, at monterer man turbo på en motor, så anses de 20% som automatisk overskredet uanset hvad. - Skat har tilsyneladende også opdaget, at man kan skrue op og ned efter forgodtbefindende på en wastegate. Men! I dette tilfælde er der så tale om at lægge en turbomotor i, der i princippet er identisk med den oprindelige motor, men den yder kun 60 hk og holder sig dermed fint inden for de 20%. Gad vide, hvordan de vil tackle den? 1V er i øvrigt en meget fin maskine - en såkaldt miljøturbo, hvor turboladeren ikke er monteret for at øge effekten synderligt, men i stedet for at gøre motoren "renere". Får du den lagt i, så er det i øvrigt ikke raketvidenskab, at få den til at levere som enhver normal 1,6 TD, men så er det jo igen det med den smalle sti...
Bedste hilsner

Jarl

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
Alternativ til CS?
« Svar #9 Dato: 15. November 2011 kl: 23:25:52 »
Er der iingen LDA på en 1V?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Alternativ til CS?
« Svar #10 Dato: 16. November 2011 kl: 07:02:33 »
Nej - den har en alm. saugerpumpe.
Bedste hilsner

Jarl

Offline mdonau

• Sr. Member
    • Vis profil
Alternativ til CS?
« Svar #11 Dato: 16. November 2011 kl: 07:59:11 »
1Y med 3H-gearkasse.. det virker bare! og har endda noget levetid i forhold til turbomotorene...
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.

bjørnebanden

• Gæst
Alternativ til CS?
« Svar #12 Dato: 16. November 2011 kl: 13:42:07 »
Kan egentligt godt li' tanken om 1y + 3h, men kan nok bedre li' tanken om 1v. Mest af alt fordi jeg vil ha' det bedst med at køre i noget, som kan dokumenteres er lovligt. Desuden kan en "semi-phd" i raket-videnskab vel købes på nettet for få rubler? ;-)

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
Alternativ til CS?
« Svar #13 Dato: 16. November 2011 kl: 21:50:02 »
Jeg holder lige fast i 1V
Som jeg forstår det er 1V i bund og grund en sauger, blot monteret med turbo. Der er ingen LDA så turboens eneste funktion er at pumpe luft ind i maskinen for at give en mere ren forbrænding (heraf velsagtens navnet økodiesel)
men hvor kommer de sidste 10hk fra? Er det noget med at pumpen giver lidt mere mad (det må da ryge når ved lave omdrejninger?), eller er vi ovre i noget dyse-åbningstryk-noget? (kan det virkelig give SÅ meget?)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Alternativ til CS?
« Svar #14 Dato: 18. November 2011 kl: 15:22:06 »
Jeg tror i virkeligheden, at 1V var den første med 297'er dyser, men åbningstrykket er helt almindeligt 155 bar. Jeg tør ikke sige, om der er en anderledes progression i dieselpumpen (centrifugalregulator), men det er bestemt ikke min fornemmelse. Turboen er lille og letdrevet, så der er hurtigt tryk at gøre med, hvilket gør det mindre problematisk for pumpen at dosere. Motoren er i sit rationale meget lig Opels DTL-motorer. Jeg er ret vild med den - den går meget harmonisk og er ikke så hysterisk, som de andre TD'er. Endda tror jeg på en næsten acceptabel levetid, men skal det være maximalt robust og KISS, så er jeg helt på linje med Mdonau - 1Y+3H - det er state of the art med kammerdiesel - men en samlet vægtafgift på 11.240 for en gammel T3 med en lam stenalderdiesel? Not in a million years!
Bedste hilsner

Jarl