0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Hej allejeg koger ikke, og jeg kan køre hver dag, men det er jo med at være på forkant.Så er alt jo godt. Hvilket problem ønsker du ;-)jeg har brug for at forstå min bil og dens temperaturforhold. JAJeg kører fra Nørrebro til Greve og retur dagligt. I en ugestid har der været modvind fra københavn, og det har resulteret i, at min nål har stået lige over midten, dog uden at forlade dioden helt - ved hastigheder omkring 80-90 km/t. Hjemad med samme fart senere på dagen ligger nålen oveni dioden. Jeg vil tro, at forskellen på den ene eller anden side af dioden er 2 grader!Jeg har været lidt forundret over, at modvind alene kan skabe den temperaturforskel, så i dag forberedte jeg hjemmefra at udlufte køleren, når jeg ankom på arbejde - vi har en rampe, som hæver forenden af bilen med ½ meter. Da jeg ankom med nålen i højre side af dioden, parkerede jeg på rampen i tomgang, skyndte mig om for at sætte en skruetrækker imellem gasarm og stopskrue for at hæve tomgangen og om for at løsne udluftningsskruen. Der kom ingen vand ud. Køleren var kold både for oven og for neden - til syneladende mere eller mindre tom for vand eller ikke anvendt hele vejen? Jeg kiggede på nålen igen, og den var faldet til venstre side af dioden (er termostaten så lukket?). Gav lidt flere omdrejninger, det gav lidt vand ud ved udluftningsskruen...Din bil virker!Det giver ingen mening at lede vandet ud i køleren, før det er for varmt!Men der ledes vand til din varmeblæser!Forvirringen skyldes alene nålens opførsel IK. Men din nål har jo hverken været helt til højre, eller udløst blinkende alarmer.Så din bil virker. :-)[/color]Data om bil: 1Yny BEHR termostat på 80° (mindre end en måned og måske 1500 km siden)dyser nye og testet til 135 barpumpe timet til .91(Jeg Forudsætter at, alle disse forhold, er korrekt udført! Forkert pumpetiming, kan skabe mere forvirring i temperaturen)Jeg har ofte tjekket vand både i motorrum og ekspansionsbeholder og har ikke registreret vandforbrug. Der er ikke snask i låget, og motoren har ikke kogt i min tid med bilen (siden sept). Husk sprinkler :-) Det gaasssJeg har netop tjekket vand i begge beholdere igen (motoren har været slukket i en time), fuld beholder i motorrum, ingen tegn på olie eller snask. Ekspansionsbeholderens niveau er som før, altså har den ikke suget vand.Er min temperaturmålers opførsel normal? [size=24]JA[/size]Det er en kølig og blæsende dag, og det regnede, da jeg holdt på rampen, så klart nok at bilen hurtigt blev koldere i tomgang? ELLER. Den var slet ikke varm!glæder mig til at høre nogle bud.