Forfatter Emne: To batterier i en T3  (Læst 9626 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bos1

• Hero Member
    • Vis profil
To batterier i en T3
« Dato: 29. November 2005 kl: 23:03:15 »
prøv at kigge i galleri under tekniske billeder der er en forklaring
og batterierne skal placeres under forsæderne der er også lavet plads til dem
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Djursland

• Gæst
To batterier i en T3
« Svar #1 Dato: 30. November 2005 kl: 09:45:26 »
hej med dig..

du skal sørger for at de to batt er skilt af glavanisk dvs at du skal ha et relæ til at lade på 2 batterier så de kan ikke "se" hinanden så kan du kun tabbe strøm fra det ene = forbrugs batt.. og altid ha fuld strøm på det andet

det er vigtig at du får et forbrugs batt og IKKE et start batt

de er lavet til 2 forskellige formål. start er lavet til af aflevere en masse amp nu og her og et forbrugs eller simi traktions batt som det også hedder er lavet til at aflevere få amp i lang tid.. og så er det pisse vigtig at når du har fået de 2 batt at din generator lader med 14,1-14,3 volt og ikke kun 13,8 pga at så bliver dit batt kun opladet 70 til 80 % op og det er hårt for det her i vinter..

hvis du får fat i et køre stols batt er det lukkede så må du ikke lade med mere end max 14,1 volt på det

jeg kunne blive ved men stopper her.. spørg hvis du har flere spørgsmål

Mvh Flemming  :lol:

Djursland

• Gæst
To batterier i en T3
« Svar #2 Dato: 30. November 2005 kl: 10:05:12 »
hej med dig...

du kan få en spændings reg til den genertor du har som er justerbar.. hvis det er en bosch altså men det tror jeg det er..

det koster lidt at lave dit strøm om dvs nyt bat og lidt kabler og en spændings reg men så er det også som det skal være og du vil ikke få problemer med det hvis du laver det ordenligt..

det vil du gøre hvis du går i jem og fisk og køber et bat der og kobler det direkte på det andet.. pga at så er de ikke lige gamle og har ikke sammen kapasitit og så vil det gode bat blive suget på af det gamle og du kan tømme begge batt.  osv osv den løsning er noget lort

Djursland

• Gæst
To batterier i en T3
« Svar #3 Dato: 30. November 2005 kl: 16:26:01 »
hej med dig...

hvis du har et skille relæ i mellem de 2 batt er det lige meget hvad størelse de har hver især..

det skal bare være et forbugs batt..

og husk at hvis du stiller dem inde i bilen skal der være udluftning fra batt og ud i det fra.. for de laver knald gas når der bliver ladet på den.. gas grænsen ligger ved 13,8 v

og tykke ledninger  er et must. min 25 kvadrat så der er hul igemmen så får du ikke problemer der heller for hvis de er for tynde er der spændnings fald 0,5 volt er meget når vi snakker ladning...

Djursland

• Gæst
To batterier i en T3
« Svar #4 Dato: 30. November 2005 kl: 17:12:03 »
hej igen..

de må ikke ligge ned med mindre de er lukkede gel batt ellers rander syren ud og laver balade..

det er nemmer hvis du lige ringer til mig på 61 65 03 85

så skal jeg forsøge at forklare dig det-..

Mvh Flemming   :lol:

Djursland

• Gæst
To batterier i en T3
« Svar #5 Dato: 30. November 2005 kl: 22:50:28 »
hej ant..  :D

jo det kan godt bruges men den skal dæleme være stor for den skal kunne klare mange amp..  

hvis vi antager at  start batt er dødt pga. lyset har været tændt.. og man prøver at starte vil den jo prøve at tage ca 400 amp fra forbrugs batt og det tror jeg ikke at en diode kan klare..

så derfor tror jeg ikke det kan lade sig gøre med de dioder jeg har kenskab til.. men der findes nok nogle der kan men så er de nok så store at man kan ha svært ved at finde plads til den..

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
To batterier i en T3
« Svar #6 Dato: 30. November 2005 kl: 23:19:31 »
Hmmm...

Jeg har altså monteret 3 batterier i min bus, typemæssigt er det startbatterier alle tre.

Under normale forhold, dvs i det daglige er de alle forbundet parallelt, men hvis jeg standser og skal bruge strøm i længere tid kobler jeg det ene batteri fra. Jeg har en kraftig afbryder siddende under førersædet - den afbryder stelforbindelsen til det sidste batteri.

Måske det ikke er helt efter bogen, men det er billigt og har indtil nu fungeret upåklageligt...

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
To batterier i en T3
« Svar #7 Dato: 01. December 2005 kl: 08:07:08 »
Du milde!!
Jeg ville ikke have troet, at generatoren kunne lade på hele tre batterier på samme tid. Hyler remmen ikke fælt sådan en god råkold vintermorgen?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
To batterier i en T3
« Svar #8 Dato: 01. December 2005 kl: 10:31:02 »
jo for &¤%&¤,

den hyler faktisk lidt ind i mellem  :oops:

måske jeg skulle nøjes med to indtil det bliver varmere igen...

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
To batterier i en T3
« Svar #9 Dato: 01. December 2005 kl: 12:37:31 »
Det gør den også, men man kan jo ikke forsyne København med en cykeldynamo. Generatoren producerer en given effekt, der passer til batteriet, når du nu har 3 batterier skal den jo lade tre gange så meget og det er jo ikke sikkert at den kan(holde til), men så igen, så længe dine batterier er nye går det jo åbenbart godt. Du kan jo prøve at køre alle tre i bund og så se om generatoren kan hente dem igen, eller om den står af :lol:
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Djursland

• Gæst
To batterier i en T3
« Svar #10 Dato: 01. December 2005 kl: 16:17:44 »
hej jesper...

hvad gør du så med det knaldgas der kommer ud af dine batterier når du lader på dem. den gas er meget farlig da det explofamedere  hvis der kommer en gnist..

og hvad bruger du 3 til. hvis du har. 2 et start og et forbrugs batteri er man da langt på vej. i min autocamper kunne jeg holde stille i 3 dage uden at lade på det..

prøv at måle på dit batteri i hvile tilstand dvs at der ikke må ha været ladet eller afladet på det i mindst 1 time så skal der stå 12,7 12,8 volt på det og hvis der er 12,5 voldt er det kun 80% opladet

man kan godt bruge en alm generator på 65 amp til at lade på 3 batterie men så skal man bare køre langt og ikke små ture ellers skal man ha en generator på 90 amp eller der over..  :D

det er ikke så tit at en generator lader med fuld styrke.. men det kan ske..

og jesper nu er din generator hvis det er en standard jo ikke bygget til at lade på 3 batterie men et ca 60 amp.  batteri  der kan også side 45 amp. generator på nogle T3  :D  

Djursland

• Gæst
To batterier i en T3
« Svar #11 Dato: 01. December 2005 kl: 17:57:48 »
hej ant..

jamen det er vigtig at få alle tanker ud når man har et problem der skal løses..

så fortsæt du bare...

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
To batterier i en T3
« Svar #12 Dato: 02. December 2005 kl: 00:12:01 »
altså nu er jeg blevet rigtig bekymret...

knaldgas og en afbrændt generator - ikke noget jeg har skænket en tanke før nu...

Der sidder to batterier i motorrummet, et helt nyt over højre baghjul og et lidt ældre ved siden af. Derudover et andet halvgammelt batteri inde i bussen under det ene bagsæde.

Det er batteriet over baghjulet der kan kobles fra.

Jeg satte det ekstra batteri inde i bussen da jeg har en inverter som helst skal sidde tæt ved batteriet - den giver 300W vedvarende 220V til alle mulige sjove ting  :D

Indtil videre har jeg ikke haft problemer og jeg har da kørt en 3-4000 km med dette setup. Jeg mener alle batterierne ligger på 12,7 - 12,8 V under normale forhold, men jeg bruger dem jo heller ikke fuldt ud

Hvis den holder så længe kan i jo se det ved træffet he he og så er der forhåbentlig strøm til masser af lys og høj musik hele natten  :shock:

Jesper

Djursland

• Gæst
To batterier i en T3
« Svar #13 Dato: 02. December 2005 kl: 00:21:03 »
hej jesper...

det er aldrig pisse godt at koble et nyt og et gammel batteri sammen... pga at det gammle vil suge af det nye..

hvilken bil har du  for i min TD er der ikke lige umidbart plads til et bat inde ved baghjulet..

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
To batterier i en T3
« Svar #14 Dato: 02. December 2005 kl: 00:38:30 »
Hmm jeg har åbenbart lavet mange forkerte ting mod den lille bus he he

Det er en Caravelle 1.7D fra 84, jeg kan smide et par billeder op ved lejlighed.

Sov godt