Forfatter Emne: alt muligt  (Læst 6418 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Carsten

• Gæst
alt muligt
« Dato: 01. Juni 2007 kl: 22:50:09 »
Det starede med en fed tur rundt på Island med konen i sidste uge. Lige noget for Syncroen!! På vejen hjem begyndte ladelampen at lyse svagt, og jeg skal nok have en ny generator. Hos Højer har de to slags: 60 og 90 ampere - de kunne ikke finde ud af hvilken jeg skulle bruge? Nogen der har et fornuftigt bud? Et minus er at de vil have ca 1700 kr for den, og så begyndte jeg at regne frem og tilbage. Motoren har kørt 200.000 og jeg har lige fået skiftet dyserne. Den smider en mindre sjat olie - svarende til en femmer - efter kørdsel, men bruger ellers ikke olie/vand. Regnstykket går på om jeg stille og roligt skal se mig om efter en ny motor, da jeg ikke er interesseret i at stå med motorstop på vejen eller at skulle blive ved med at reparere den gamle. På tysk e-bay er der jo tons af motorer der ikke har kørt så meget eller som er renoverede (som min Onkel kan montere  :D ).

Vi bruger primært syncroen til feriekørdsel - syd om sommeren og nord om vinteren - altså noget med en jævn hastighed i længere tid. Vi trækker ikke trailer og den slags. Hvis der er stemning for en ny/nyere motor kunne man så feks overveje en 1.7 KY'er og monterede turbo på den istedet for min nuværende 1.6? Så vidt jeg kan læse mig til er denne motor populær her på siden....Også noget der sikker vil udløse ramaskrig.....kan man sætte en fem trins gearkasse i en syncro på bekostning af "Gelände" gearet - vil gerne beholde 4X4 til sne kørdsel i Norge, men er egentlig ligeglad med differentiale delen....hvis man kunne det ville motoren vel løbe med mindre omdrejninger for en given hastighed, og måske vinde lidt i toppen?

carsten

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
alt muligt
« Svar #1 Dato: 01. Juni 2007 kl: 23:06:32 »
Så hut jeg hvisker gav jeg 1100 for min generator, 60 amp, hos Højer...  vil se om jeg kan finde kvitteringen et sted...
Hmmm...
---
Rettelse: Den blev købt hos thansen :oops:  og kostede 1368,-.
Fandt kvitteringen i bunden af en bunke i bunden af et skab.
---

Anyway, det viste sig jo i mit tilfælde at det var et relæ som var stået af og formentlig(!) ikke generatoren - med andre ord har jeg (stadig) en brugt generator liggende som du kan få yderst billigt eller bytte eller noed. Havde tilbudt den til noen andre som aldrig kom og hentede den, så den er her altså stadig.  :D

Men selvfølgelig hvis du vil skifte hele elastik-systemet er det måske overflødigt  :lol:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Bo

• Gæst
alt muligt
« Svar #2 Dato: 02. Juni 2007 kl: 09:27:32 »
Mølle her på siden er vist godt tilfreds med sin KY´er med turbo monteret. Har ihvertfald lige "pralet" lidt med farten Du kan læse om hans ombygning her:

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2131&highlight=ky+turbo

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
alt muligt
« Svar #3 Dato: 02. Juni 2007 kl: 14:26:18 »
du _kan_ godt sætte en 5 gear´s gearkasse på, men hvorfor ? du har jo allerede en 5 gear nu........

spøg til side, alle syncro gearkasser er 5 gears, bare med den forskel at deres 1. gear er ultralavt og hedder Gelände. Der er derfor kun to løsninger her(måske 3.)

1. monter større dæk, dette kan nok give en 8 % gearing, og er klart den nemmeste og billigste vej.

2. monter et højere 5.gear("4." i syncro), vinkler har tandhjul ttil den slags, men det indebærer en komplet adskillelse af gearkassen og normalt hovedrenovering af den. Og det er bestemt en dyr vej at vælge Et bud er vel 2000 EUR

(3. monter to nye kasser købt på ebay med samme udveksling for og bag, men med en højere udveksling iforhold til din nuværende gearkasse. Det kan nok gøres for 1000 EUR, men afhænger af din nuværende garkassekoder, hvad er de forresten ?)
Mvh. Casper

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
alt muligt
« Svar #4 Dato: 02. Juni 2007 kl: 14:57:14 »
Citat fra: "casper"
du _kan_ godt sætte en 5 gear´s gearkasse på, men hvorfor ? du har jo allerede en 5 gear nu........

spøg til side, alle syncro gearkasser er 5 gears, bare med den forskel at deres 1. gear er ultralavt og hedder Gelände. Der er derfor kun to løsninger her(måske 3.)

1. monter større dæk, dette kan nok give en 8 % gearing, og er klart den nemmeste og billigste vej.

Og giver jo samtidig mere af den eftertragtede frihøjde og tilmed ofte et dæk med større trædeflade, der er mere modstandsdygtigt overfor "nedsynkning".

2. monter et højere 5.gear("4." i syncro), vinkler har tandhjul ttil den slags, men det indebærer en komplet adskillelse af gearkassen og normalt hovedrenovering af den. Og det er bestemt en dyr vej at vælge Et bud er vel 2000 EUR

Gad vide om ikke også man kunne nappe det høje 4. gear fra en TD-2wd-kasse - der er jo en - f.eks så vidt jeg husker ABH, der har et 4. gear med 0,77 udv. Jeg kan ikke Syncro-udvekslingerne i hovedet, men de kan da slås op.

(3. monter to nye kasser købt på ebay med samme udveksling for og bag, men med en højere udveksling iforhold til din nuværende gearkasse. Det kan nok gøres for 1000 EUR, men afhænger af din nuværende garkassekoder, hvad er de forresten ?)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Carsten

• Gæst
alt muligt
« Svar #5 Dato: 02. Juni 2007 kl: 16:13:13 »
ok tak for tipsne vedr generatoren. det lader til at det er den der er gået. hvordan finder jeg ud af om det er en 90 eller 60 amps

Carsten

• Gæst
alt muligt
« Svar #6 Dato: 03. Juni 2007 kl: 21:24:07 »
ok - fedt med tipnse - jeg checker vedr bosch imorgen.

det med at montere andre dæk lyder jo som det letteste. pt er den monteret med alm fælge -  hvor store dæk kan jeg monterer på disse? - og er det evt bedre at købe nye fælge også - hvilke andre end VW passer? og hvilken størresle?

carsten

Carsten

• Gæst
alt muligt
« Svar #7 Dato: 04. Juni 2007 kl: 09:45:11 »
hmmm Biltema kunne ikke svare på om BOSCH'en passer på T3'eren. Jeg syntes umiddelbart at hjulet ser fladt ud i forhold til den generator der er monteret - er der nogen der ved om BOSCH'en passer (og om man evt kan tage hjulet fra den galme og sætte over på den nye?

Carsten

Djursland

• Gæst
alt muligt
« Svar #8 Dato: 04. Juni 2007 kl: 09:58:52 »
Citat fra: "Carsten"
hmmm Biltema kunne ikke svare på om BOSCH'en passer på T3'eren. Jeg syntes umiddelbart at hjulet ser fladt ud i forhold til den generator der er monteret - er der nogen der ved om BOSCH'en passer (og om man evt kan tage hjulet fra den galme og sætte over på den nye?

Carsten

hej hej med jer

jeg har bygget en 90 AMP bosch på min 1,6 d fra en BMW

så hvis hængselrene er ens på den org og den man lige står og kikker på kan den laves til det

det er bare at finde et hjul (evt det gammel) der passer i lænden DVS. at remmen skal side ud for de andre hjul og så sætte det på så køre den såmen igen

det er bare ikke nemt at få møtrikken af hvis man ikke har en god luft nøgle

så det er bare at træffr en beslutning og bygge en sammen

Mvh Djurs :lol:

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
alt muligt
« Svar #9 Dato: 05. Juni 2007 kl: 13:55:45 »
Skifter du også fælgen, hvis du punkterer. :?:
Eller Konen hvis hun har hovedpine. :idea:
Skil nu den generator ad, sæt nye kul i. Og så duer den igen. :lol:

Det er oftest kullene der er blevet for korte.
En anden typisk er ledningsforvitring, de knækker.
Diodebroen kan også blive syg, men lige til at skifte (sidder den med kullene?)

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
alt muligt
« Svar #10 Dato: 05. Juni 2007 kl: 16:23:37 »
Nej, det gør den ikke. Nu tror jeg sgu lige, vi skal have nogle begreber på plads:

Vi kører med en vekselstrømsgenerator. Det er rigtig smart fordi en vekselstrømsgenerator tager ladestrømmen direkte ud af statoren og derfor kun skal putte magnetiseringsstrømmen via kullene ind i rotoren. Dem af os, der kan huske biler med jævnsstrømsgeneratorer, ved godt hvor hurtigt kullene bliver ædt, når ladestrømmen skal ud af rotoren.

Vekselstrøm er kendetegnet ved at fasen svinger mellem + og -. Det duer ikke til et batteri, og derfor indsættes en ensrettende diodebro, der retter strømmen, så den kun bliver til +. Denne diodebro sidder inde i generatoren bag det bagerste dæksel og kan kun skiftes, når generatoren er komplet skilt ad.

En generators ladespænding afhænger af magnetiseringsstrømmen og omdrejningstallet. Vi vil gerne have en spænding fra generatoren på ca. 14 V - så er der lidt til svind i kablerne. Men omdrejningstallet varierer jo, hver gang vi trykker på speederen, og derfor må vi regulere magnetiseringsstrømmen op og ned i omvendt takt af omdrejningstallet. Det ordner spændingsrelæet for os. På en Boschgenerator som vores er spændingsrelæet påbygget bagfra og tjener samtidig som holder for kullene, der overfører magnetiseringsstrømmen til rotoren. Kullene slides, og når de er under 5 mm lange, er det ved at være slut. derfor skiftes de, og da de er sat sammen med spændingsrelæet skiftes det også. Tit omtaler man den klump som kulbroen. Hovwdiaudi har den og den ser sådan ud:

http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=176181
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Carsten

• Gæst
alt muligt
« Svar #11 Dato: 05. Juni 2007 kl: 19:59:23 »
Hej,

Se det er satme tips der rykker. Jeg bestiller den dersens kulbro og skiller generatoren ad - lyder til at være et forsøg værd. Mange tak!!!

Men hvordan er det med "gearing" af hjulene. Har læst på siden her men er ikke rigtig blevet klogere. Vi bruger som sagt mest bussen til langtur og det ville være supert om man kunne hente lidt topfart ved at skifte hjul. Pt er den monteret med standart fælge og 185 - R14 C - hvad ville være oplagt at gøre?

Carsten

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
alt muligt
« Svar #12 Dato: 05. Juni 2007 kl: 20:47:40 »
185 - R14 C

Det er sgi også et bette dæk, du kan sagtens svinge dig op i et 205/80 - 14 (som jeg mener er syncroens standard). Hvis din motor er relavtiv frisk skulle et 205/80 - 15 også kunne lade sig gøre, hvis du ikke ønsker at skifte fælg kunne du også svinge dig op i 225/80 - 14 så er der sgu ballondæk (hvis du kan finde den størrelse overhovedet)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
alt muligt
« Svar #13 Dato: 05. Juni 2007 kl: 21:49:26 »
ang.: Topfart, dæk O.S.V. Søg her på siderne, der har været en del, også links til forskellige beregninger af størrelse kontra hastighed. Men aller aller først. Har du monteret en en oliekøler. :?:  for det skal du. :lol:

ang.: Generator, du kan med lidt snilde godt skifte ensretter dioderne, nu ved jeg ikke lige om de sidder enkeltvis, eller som en klods på vores, men som Jarl skrev, den skal skilles helt. Husk du skal bruge varmebestandigt loddetin til dioderne. Men start med kullene, det er det nemmeste, og den hyppigste fejl.

Jo jeg har rodet en del med dynamoer, problemet var ikke kullene, de var lige til at skifte for en tier, men man skulle altid renovere de sat... lameller de trådte på. En fordel var at man kunne lade batteriet i en ruf, det havde så desværre svært ved at holde til det. Nu hvor man regulerer feltspændingen lever generatoren jo enormt længe, og den hverken fylder eller vejer, hvilket vel er grunden til den høje udbytningspris.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
alt muligt
« Svar #14 Dato: 06. Juni 2007 kl: 00:14:07 »
jeg kører 215/82-R14C på syncroen, det er noget der kører rigtigt godt på en standart jx´er. Jeg har prøvet at køre i en 205/82-R16C på en standard jx´er og den var meget sløv.

Så hvis du vil undervejs med en standard jx motor, så ville jeg ikke gå højere end de 215-R14C, men ellers er det da bare på med en ladeluftkøler og op med ladetrykket, så kan du trække større hjul
Mvh. Casper