Forfatter Emne: Demontere spærdåsen på syncro frontdiff???  (Læst 2820 gange)

0 Medlemmer og 4 Gæster læser dette emne.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Demontere spærdåsen på syncro frontdiff???
« Dato: 20. August 2012 kl: 11:02:58 »
Har prøvet på at demontere trykdåsen til kobling / frakobling af spær, men jeg har ikke funder løsningen.

Sidder der en lille skrue eller andet  i det der hænger i bolten?

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Demontere spærdåsen på syncro frontdiff???
« Svar #1 Dato: 20. August 2012 kl: 11:16:13 »
Ud for pilen sidder der en lille rørsplit du skal have banket ud, ganske som på gearkassen..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Demontere spærdåsen på syncro frontdiff???
« Svar #2 Dato: 20. August 2012 kl: 11:35:27 »
Kan den bankes ud fra begge sider?

Apropos ... se op hen mod møtrikkerne til montering af dåsen med de 2 tynde lange skruer, de er begge knækket over ... derfor skal den ud ... der sidder 4-5 mm rest oppe inde i den tynde møtrik ... møtrikken sidder fast, eller er den bare rustet fast?

Fik leveret den med knækkede skruer :(
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Demontere spærdåsen på syncro frontdiff???
« Svar #3 Dato: 20. August 2012 kl: 11:44:49 »
Møtrikken er svejst fast på beslaget...

Og ja, splitten banker du den vej ud som du mener er det letteste :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Demontere spærdåsen på syncro frontdiff???
« Svar #4 Dato: 20. August 2012 kl: 11:53:51 »
Tja, så skal dåsen demonteres ... lige en tur med vinkelsliberen og så 2 huller på 5 mm med selvsikrende møtrikker og så fikses dåsen på igen ...

Kan man konservere inde i dåsen med MOSfedt? eller angriber det dåsen indvendig? jeg vil meget gerne konservere spærfunktionen, er der andre triks til det?
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Demontere spærdåsen på syncro frontdiff???
« Svar #5 Dato: 20. August 2012 kl: 11:58:10 »
Jeg plejer at motionere spærret godt, hjulpet af WD40 da det trænger ind alle steder, når det så ellers virker tilfredsstillende tørrer jeg pinden til spærret så godt jeg kan og smører det godt ind i motorolie inden jeg samler det...

Andre bruger almindeligt fedt, har ikke oplevet problemer med motorolie og tror bestemt heller ikke det er nogle problemer med almindeligt fedt, det er jo ikke noget der er under hård belastning, så MOS er nok lidt overkill..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Demontere spærdåsen på syncro frontdiff???
« Svar #6 Dato: 20. August 2012 kl: 12:22:26 »
Tænkte på at syren i fedtet angriber dåsens plastik ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Demontere spærdåsen på syncro frontdiff???
« Svar #7 Dato: 20. August 2012 kl: 12:35:56 »
:D

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=neWfnu-_Lho[/youtube]

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Demontere spærdåsen på syncro frontdiff???
« Svar #8 Dato: 20. August 2012 kl: 14:08:51 »
Da jeg rensede spærrets bolt, var der kemisk hård maskinfedt hen mod dåsen ... dette blev fjernet.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Demontere spærdåsen på syncro frontdiff???
« Svar #9 Dato: 20. August 2012 kl: 15:08:15 »
Citat fra: "Alp"
:D

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=neWfnu-_Lho[/youtube]


Sådan nogle har jeg også... 2stk... Jeg når bare ikke, at få fingrene væk, før palen er ude... Det er totalt heftigt svedigt lækkert - men kræver også lidt adskillelse, polering og smøring, før den er der... Men igen - det er simpelthen SÅ fedt at trække spærrene an og de går i indgreb ved første muligt lejlighed...


Til trådens egentlige indhold, kan jeg drysse lidt af min sporadiske viden ud som følger...:

Skær en 1/2" slange til, så den præcis passer mellem gearkasse/frontdiff og vakuumdåsen. Denne fyldes op med keramisk fedt, der ikke er aggressivt overfor gummi. Palens vandring ind/ud kan kun blive 100%, hvis den alubøsning, den kører i bliver poleret. Alt andet er en stakket frist. Altså ned med kassen og af med endedækslet, fjerne låsesplit til spærgaflen, ud med aktuator-palen (pas på fjederen), poler alubøsning med fint smergellærred og tynd olie, afrens palen. Saml det hele igen, VEND AKTUATORPALEN DEN RIGTIGE VEJ ift den lille arm på selve aktuatoren, frisk gearolie på (API75W80 GL-4) aktuator på plads, kassen op igen.


Iøvrigt er WD40 en løsner og IKKE et smøremiddel.... Husk det... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Demontere spærdåsen på syncro frontdiff???
« Svar #10 Dato: 20. August 2012 kl: 15:29:06 »
Måske skulle jeg bruge et kondom af ægte Latex som protection på dimsen ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963


Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Demontere spærdåsen på syncro frontdiff???
« Svar #12 Dato: 20. August 2012 kl: 15:45:40 »
Citat fra: "Jens Flensborg"
Måske skulle jeg bruge et kondom af ægte Latex som protection på dimsen ...


Så er det enten fordi du ikke ved hvordan et kondom ser ud - eller også ved du ikke hvordan dimsen ser ud... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Demontere spærdåsen på syncro frontdiff???
« Svar #13 Dato: 20. August 2012 kl: 15:59:11 »
Kondomløsningen kommer straks efter gaffa ;)
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Demontere spærdåsen på syncro frontdiff???
« Svar #14 Dato: 20. August 2012 kl: 16:00:32 »
Citat fra: "jbjerrum"
Iøvrigt er WD40 en løsner og IKKE et smøremiddel.... Husk det... ;-)


Nemlig, også derfor at jeg skriver som jeg gør :) Bruger det KUN til at løsne fastsiddende dimser..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan