Hvorfor snakker folk hele tiden om tandremme ??
Tandremmen driver pumpe og knast og intet andet. Og det er ret ligegyldigt hvilket system der bliver brugt til at drive generatoren.
Mvh. Casper
(der lige har ventet 30 min i en telefonkø hos DAH, da syncroen igår smed en trækaksel.......)
Så, så Casper nu ikke så morgenirritabel...
Du har ret i at tandremmen er som tandremmen er (og så går jeg ud fra at vi i øvrigt også er enige om, at den også driver oliepumpe og vacuumpumpe :wink: )
(@Blackchart: På en JX har tandremmen 135 tænder, på AAZ 137, så nej det er ikke den samme)
Men det er ikke helt ligegyldigt, hvilket setup man vælger til generator, vandpumpe og evt. servo.
Som bekendt er det desværre et udbredt problem at centerbolten ved krumtappens takthjul løsner sig. Det er tydeligst med den ulyksalige 8.8 bolt, men forekommer desværre også med de andre. Worst case scenario er, at bolten holder, men at den yderste krumtapende knækker af. Se denne tråd:
http://f23.parsimony.net/forum49387/messages/295411.htmDet er jo kapital Motorschaden, og derfor må man forske lidt i årsagen til sådan et brud. Den tese jeg forfægter og har fået bekræftet af cylinderservice er, at jo mere momentarm, der spændes uden på takthjulet i form af diverse remskiver, jo større er risikoen for løsnede bolte og knækkede krumtapper. På gode gamle 1,6 sauger Golfer, der alene havde en enkelt lille skive til generator og vandpumpe, skete det aldrig. Problemet er til gengæld udtalt i moderne biler med remskiver til dit og dat - og særligt med mulitripremme. På den baggrund antyder jeg blot, at man måske skal tænke to gange før man ukritisk priser multiripremmens lyksaligheder. Den implicerer nemlig en større momentarm.