Forfatter Emne: Ombytningsmotorer til Doka Syncro  (Læst 2958 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

lechiffre

  • Gæst
Ombytningsmotorer til Doka Syncro
« Dato: 19. September 2012 kl: 12:17:32 »
Jeg har kig på en Doka Syncro, som en bekendt har til salg.

Den skal dog have en ny motor - oprindeligt er det en 1,6TD. Jeg overvejer at lægge en benzinmotor i i stedet, også pga. vægtafgift-satsen. Bilen er en gulplade.

Jeg har kig på en 1,8 75 eller 90 HK fra Golf/Passat mv. Jeg ved, at sidstnævnte principielt ikke går an mht. syn; men det går nok med det. I øvrigt er ydelsen på de to motorer - i hvert fald momentet - ret ens.

Er det et realiserbart projekt? Besværligt? Passer bestemte motortyper/-koder og er der omvendt nogle, der ikke passer? Nogle gode råd?

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 955
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
Ombytningsmotorer til Doka Syncro
« Svar #1 Dato: 19. September 2012 kl: 12:32:43 »
Der er flere der har bygget 1.8 i deres T3, det kaldes R4I herinde kig her http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewforum-f-30.html
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Ombytningsmotorer til Doka Syncro
« Svar #2 Dato: 19. September 2012 kl: 12:58:26 »
Ellers har jeg en 1,6TD der er lige til at dumpe i hullet...
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Ombytningsmotorer til Doka Syncro
« Svar #3 Dato: 19. September 2012 kl: 13:06:45 »
Jeg har en 1.8 75hk R4i  liggende klar til montering incl ledningsnet... Motorkode  AAM
Den kan lægges i uden at ryge i 20% reglen...
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Ombytningsmotorer til Doka Syncro
« Svar #4 Dato: 19. September 2012 kl: 14:11:09 »
Derudover er der ikke ret stor forskel på afgiften, om det er benzin eller diesel, når vi snakker gule plader...
Mener ikke engang det er 1000,- der er i forskel...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Ombytningsmotorer til Doka Syncro
« Svar #5 Dato: 19. September 2012 kl: 14:32:44 »
3140 for benzin og 4030 kr for diesel årligt, med en totalvægt mellem 2000 og 2500 kg
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

lechiffre

  • Gæst
Ombytningsmotorer til Doka Syncro
« Svar #6 Dato: 19. September 2012 kl: 17:08:39 »
Tak for link til yderligere info - og for tilbud. Jeg tror nok, at jeg stiller mig tilfreds med en 75HK for at slippe for bøvl med synsmanden. Momentet er også snublende tæt på 90 HK-maskinen - hva' siger folk, der kører med det setup? Kraftoverskud? Forbrug?

Ud fra hvad jeg kan læse mig til, passer den originale gearkasse fra en TD Syncro. Iflg. en tysk guide, jeg fandt vha. Tica's link - http://www.bus-lexikon.de/wiki/wakka.php?wakka=Inhaltsverzeichnis/Fahrzeuge/Busse/Volkswagen/T1T3/Motorumbau#h135-12 - kan en evt. til benzinmotoren medfølgende gearkasse også bygges i, dog skal koblingsklokken (?) udskiftes. Er det en god løsning - også når der tale om en Syncro? Jeg kan leve med det manglende G-gear.

Striden om JX'ernes holdbarhed er - så vidt jeg kan se - omfattende; men jeg har ganske enkelt ikke så meget fidus til dem. En anden fordel, som jeg ser det, er også, at der er så rigeligt med motorer og dele til de 1.8'ere, der jo som bekendt lå i en hel del VW-biler, en hel del år.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Ombytningsmotorer til Doka Syncro
« Svar #7 Dato: 19. September 2012 kl: 17:13:27 »
Alle syncro gearkasser har G-gear, både benzin og diesel ;)
Du kan alligevel ikke bruge den gearkasse der sidder på Golf/Passat motoren til noget, den vender lidt forkert ;)

Mht. kraftoverskud?!
Jeg synes selv at 1.8'erne mangler moment i bunden, det er der du har brug for det i en syncro...

Har kørt med en ADZ i en syncro, trak fint men manglede efter min mening lidt i bunden...
Pt. kører jeg med en AAM (1.8i 75hk) i en 2WD og det virker fint, dok ikke når jeg har sneglehuset på, der kommer den godtnok til kort :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

lechiffre

  • Gæst
Ombytningsmotorer til Doka Syncro
« Svar #8 Dato: 19. September 2012 kl: 18:06:01 »
Nej, det med gearkassen var en lidt for hurtig konklusion, baseret på en for hurtig gennemlæsning af det tyske  :wink:  Hermed også afsløret, at jeg ikke selv er det mekaniske geni - det har jeg en god bekendt til at hjælpe med....

Tak for info vedrørende kraftoverskud. Ydelsen er vel ikke helt ulig en DG, som jeg har prøvekørt. Jeg synes det fungerede ganske fint.

Et sidste spørgsmål, vedrørende ilægning. Hvordan med udstødningen? Skal der nogle modifikationer til der?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Ombytningsmotorer til Doka Syncro
« Svar #9 Dato: 19. September 2012 kl: 18:06:48 »
Ja, udstødningen findes ikke ;) Du skal selv lave den..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

lechiffre

  • Gæst
Ombytningsmotorer til Doka Syncro
« Svar #10 Dato: 19. September 2012 kl: 19:03:31 »
Det skal nok blive et spændende projekt, så.

Tak for al info.

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
Ombytningsmotorer til Doka Syncro
« Svar #11 Dato: 19. September 2012 kl: 22:29:30 »
I min camper med højtag går en AAM 9km/l topfart er 125km/t på lige motorvej
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Ombytningsmotorer til Doka Syncro
« Svar #12 Dato: 20. September 2012 kl: 12:58:48 »
Total nonsens med at montere en 1,8 benziner i en syncro, når der skal bruges kræfter på de lave omdrejninger. Dog er afgiftsproblemerne i DK et helt andet argument :(
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Ombytningsmotorer til Doka Syncro
« Svar #13 Dato: 20. September 2012 kl: 13:44:22 »
Synes nu ikke at min Doka bevægede sig ret meget rundt i de lave omdrejninger i Randers ;-) Spøg til side, en diesel har et meget bedre bundtræk end en benzinmotor...
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Ombytningsmotorer til Doka Syncro
« Svar #14 Dato: 20. September 2012 kl: 13:46:02 »
Det er fordi den kan holde momentet, Andreas :) Det kniber altså lidt for 1.8'erne, specielt på løst underlag...
Tror ikke det er så slemt så længe der er fast underlag, som i Randers, men på stranden på Rømø kom den godtnok til kort..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan